SE INTAMPLA ACUM!

Media

Online-ul ia din bugetele de print şi TV

Autor: Ileana Ilie | marţi, 24 iunie 2014 | 1 Comentarii

Dacă tehnologiile şi recesiunea schimbă stilul de viaţă al consumatorilor, publicitatea urmează tendinţa, iar digitalul consumă tot mai mult din bugetele clienţilor

Publicitatea românească începe să-şi revină: industria de profil a înregistrat o evoluţie stabilă în perioada 2012 -2013, valoarea totală netă a pieţei locale menţinându-se la 305 milioane de euro, arată datele Media Fact Book. Şi 2014 se anunţă al treilea an consecutiv de stabilitate: tot Media Fact Book estimează că piaţa românească de publicitate va

creşte în acest an cu circa 0,33%, apropiindu-se de 306 milioane de euro.

Pe măsură ce recesiunea a afectat încrederea consumatorilor şi bugetele de marketing ale companiilor, şi canalele de comunicare - televiziunea, presa tipărită, marketingul direct, marketingul viral, BTL-ul (publicitatea neconvenţională), outdoorul sau PR-ul - au fost afectate. Internetul a fost singurul mediu care a făcut excepţie de la această tendinţă - cheltuielile publicitare online au crescut de cinci ori, din 2007 încoace. Ba mai mult, internetul a ajuns al doilea cel mai important mediu de advertising în România, după televiziune. (Din datele existente în piaţă, ordinea mediilor, ca importanţă în alocarea de bugete, este: TV, care continuă să aspire 63% din totalul investiţiilor în publicitate (193 de milioane de euro), online (15%, mai ales cu ajutorul volumelor investite în Facebook şi SEM - publicitatea prin motoarele de căutare (Google, Yahoo)), outdoor – Out-Of-Home (9%), print (6%) şi radio (6%)).

Iar perspectivele sunt încurajatoare: piaţa de digital din România ar putea ajunge în câţiva ani să însemne 20% din întreaga piaţă de publicitate, potrivit lui Nir Refuah, directorul general al MRM România, agenţia de digital marketing membră a grupului de comunicare McCann WorldGroup România. Aşadar, publicitatea online – pe care Media Fact Book o estimează la 46 de milioane de euro în 2013 – are destul loc de creştere. Nu degeaba internetul a devenit o sursă de informaţie considerată cu 35% mai credibilă decât televiziunea, potrivit unui studiu al Media Brands (parte a holdingului de publicitate Interpublic) şi nu fără motiv PricewaterhouseCoopers estimează că, în următorii cinci ani, cheltuielile pe platformele digitale şi mobile vor fi de zece ori mai mari în raport cu cheltuielile alocate platformelor nondigitale şi fixe.

Deja publicitatea online a devenit parte integrantă a oricărei campanii de promovare a unui produs, iar argumentul cel mai puternic pentru a lua în considerare această formă de publicitate nu este atât mărimea publicului potenţial-expus, cât ceea ce în marketing se numeşte relevanţă; o regulă nescrisă a industriei de advertising spune că jumătate din publicitatea tradiţională nu ajunge la audienţa potrivită. În cazul publicităţii pe internet, acest handicap este redus/recuperat prin sistemul „pay-per-click“ – advertiserul plăteşte doar când consumatorul face clic pe o reclamă. Un motiv în plus este şi creşterea continuă a numărului firmelor prezente exclusiv online, cum sunt site-urile de comerţ. Evoluţia cheltuielilor locale pentru reclame a urmat tabloul european al publicităţii, aflate în cel mai dificil moment al lor din ultimele decenii.

Internetul sfidează criza publicităţii

Internetul chiar a sfidat contextul general mai puţin favorabil din Europa, cu o creştere de 10,4%, potrivit raportului trimestrial Nielsen Global AdView Pulse. (Creşterea publicităţii pe internet a fost una impresionantă în zona Asia-Pacific (33,2%) şi America Latină (48,2%)). Întorcându-ne în România, bugetele de publicitate tv (încă) generoase sunt şi ele ameninţate tot de internet: consumul tv va migra de la vizionarea liniară (te uiţi la ceea ce ţi se oferă) la cea „on-demand“ (la cerere); streaming-ul video e un canal de comunicare care câştigă tot mai mult teren. „Ne aşteptăm ca, anul acesta, TV-ul să se menţină la acelaşi nivel de anul trecut. Radio-ul a stagnat, presa scrisă a scăzut cu 10%, iar aceste trenduri se vor menţine şi în 2014. Digitalul este singurul mediu în creştere în 2013 (+12%), iar pentru anul în curs creşterea preconizată va fi de 8%“, precizează managing directorul Initiative. E limpede deci, atât pentru iniţiaţi, cât şi pentru profani, că recesiunea a schimbat faţa publicităţii, în aceeaşi măsură în care au schimbat-o şi consumatorii, care au migrat masiv spre internet în ultimii ani.

Tendinţa se păstrează şi în viitor: „2014 reprezintă anul schimbărilor de paradigmă în industria media. În mediul digital păşim în era platformelor de programmatic trading, atât clienţii şi agenţiile, cât şi publisherii fiind extrem de interesaţi de modalitatea eficientă, în real-time de tranzacţionare a spaţiului digital, de profilare exactă a consumatorului în mediu online - digitalul este mediul din care acest tip de buying se va propaga în viitor şi către alte medii care uşor, uşor se digitalizează, indiferent că vorbim de televiziune (vedem acest fenomen deja în SUA) sau OOH“, crede Alexandra Olteanu de la Initiative Media. „Tehnologia este din ce în ce mai importantă în vieţile noastre, iar marketingul nu poate şi nu trebuie să rămână în afara acestui fenomen. Aşadar, conchide ea, viitorul s-a întâmplat deja!“.

19 milioane de euro este valoarea publicităţii atrase, anul trecut, de publicaţiile tipărite, cu 14% mai puţin decât în 2012

306 milioane de euro este valoarea estimată a investiţiilor în media în 2014, fie că este vorba de promoţii la raft, reclame la televizor sau în presa scrisă, campanii online sau toate la un loc

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii