Din această perspectivă, rețeaua curentă, dimensionată la aproximativ 11.000 km, se afla pe ”un loc codaș” în Uniunea Europeană, luând în considerare atât densitatea cât și nodurile de interconectare. În aceste condiții, reducerea acestei rețele va conduce la o diminuare a acestui parametru și la izolarea comunităților umane, cu impact asupra calității vieții. Spre comparație, rețeaua națională de drumuri europene și autostrăzi se prezintă cu un coeficient cu 50% mai mare decât cel al rețelei feroviare actuale.

Acestea sunt principalele concluzii la care au ajuns reprezentanți din industria feroviară, zilele trecute, la  cea de-a treia dezbatere pe tema implicațiilor Memorandumului guvernamental privind ”măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României”, organziată la inițiativa Club Feroviar și Asociației Industriei Feroviare din România.

Potrivit lor, transportul feroviar trebuie analizat din perspectiva asigurării mobilității mărfurilor și persoanelor, în sensul evaluării numărului de călătorii, călători-km, respectiv tone și tone-km efectuate la mia de locuitori. Dintr-o analiză succintă realizată pe baza datelor furnizate de Uniunea Internațională a Căilor Ferate, UIC, și de Institutul European de Statistică, Eurostat, România înregistrează parametrii foarte scăzuți la acest capitol în comparație cu țările cu un PIB mai mare decât al țării noastre.

Se impune astfel realizarea unei corelări între mobilitate, Produs Intern Brut, populație efectiv angajată pentru a vedea impactul pozitiv al transportului feroviar asupra economiei. Totodată, impactul negativ asupra mediului adus de transport în general poate fi ameliorat prin încurajarea transferului modal către calea ferată. Conform datelor statistice ale Agenției Europene de Mediu, sectorul transporturi este singurul domeniu în care poluarea este în creștere, pe fondul încurajării transportului rutier ca alternativă și nu ca sistem complementar modurilor mai puțin poluante precum cel feroviar și naval.

Din totalul poluării, calea ferată este responsabilă de 0,6% din nivelul noxelor, în timp ce transportul rutier este responsabil de peste 70%. Aceste date sunt confirmate și de uneltele de calcul al poluării din transporturi, precum EcoTransIT, care realizează calcule în timp real pentru rutele de transport din Europa.

În același timp, transportul feroviar este de 30 de ori mai sigur decât transportul rutier, conform datelor statistice europene și naționale privind accidentele mortale. Această performanță a căii ferate trebuie corelată și cu cea legată de gradul de ocupare a terenului, pentru capacități similare transportul pe șină având nevoie de suprafețe de 3-4 ori mai mici decât cele necesare transportului rutier.