Saga declarației 600 continuă. Oficialii guvernamentali au venit cu noi lămuriri, dar încă lipsește un act normativ pentru a reglementa situația care a confuzat, la începutul acestui an, sute de mii de români care obțin venituri din activități independente. Ministerul Finanțelor Publice a prezentat mai întâi principiile generale ale declarației unice care va include și Formularul 600. Acest document comasează formularele D200, D201, D220, D221, D600, D604 și D605.

„Vom avea o declarație simplificată de 6 pagini. Înainte, fiecare declarație avea una-două pagini. Ce a apărut este doar o prezentare, un Power Point. Așteptăm și legea pentru a fi totul clar“, a declarat, săptămâna trecută, la emisiunea Capital LIVE, Alex Milcev, liderul Departamentului de Asistență Fiscală și Juridică, EY România. În ceea ce privește „legiferarea“ declarației unice, surse guvernamentale au declarat, pentru Capital, că proiectul de ordonanță de urgență privind comasarea celor șapte formulare va intra, cel mai probabil, pe ordinea de zi a ședinței de Guvern din această săptămână. Proiectul a fost publicat vineri, 9 martie, pe siteul Ministerului Finanțelor Publice.

Conform surselor citate, declarația unică va fi concentrată pe două componente principale: veniturile realizate în anul anterior și cele estimate pentru anul în curs. De asemenea, există două categorii principale de contribuabili: cei cu venituri până în 1.900 de lei și cei cu venituri peste salariul minim pe economie. Măsura priveşte declararea veniturilor estimate pe anul 2018, pentru care plata contribuţiilor de sănătate şi pensii se va face până la data de 15 martie 2019. Oficialii Ministerului de Finanțe promit că toate situațiile și particularitățile vor fi acoperite de lege astfel încât să nu existe neclarități. Rămâne de văzut dacă vor exista sau nu clarități, mai ales că astfel de simplificări vor fi adoptate ulterior și în cazul companiilor.

Acest lucru face parte din noua strategie de debirocratizare la care lucrează atât oficiali ai MFP, cât și reprezentanți ai Fiscului.

Relația contribuabil-Fisc trece în online

Una dintre cele mai importante măsuri care se va implementa odată cu declarația unică este modul depunere. Începând de anul viitor, acesta se va mai putea depune doar în format electronic, până cel târziu la 15 martie. În acest an, termenul limită de depunere a declarației va fi, conform reprezentanților MFP, data de 15 iulie, iar contribuabili pot opta și pentru depunerea formularului în format pe hârtie la ghișeele ANAF. Pentru a stimula depunerea electronică, contribuabilii vor fi recompensați cu bonificații la plata contribuțiilor. Astfel, cei care în acest an vor depune electronic declarația și vor face plata contribuțiilor cel târziu la 15 iulie vor primi o reducere de 10% din sumă. În cazul în care optați pentru depunerea formularului pe hârtie și să achitați contribuția la ghișeu, atunci reducerea va fi de doar 5%. O reducere de 5% li se vor acorda și persoanelor care vor face plata electronica până cel târziu la 30 septembrie.

 

Pe de altă parte, în cazul drepturilor de autor, se analizează varianta reținerii la sursă a contribuțiilor. În cazul persoanelor ale căror venituri din activități independente nu depășesc 1.900 de lei pe lună, plata contribuției de Sănătate se face opțional, cu o reducere de 50%, respectiv plătești șase luni și ești asigurat un an. Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a anunțat, săptămâna trecută, că aproape un milion de români vor fi obligați să depună această declarație.

„Toţi vor fi online în 2019. Cine nu ştie sau nu poate va fi sprijinit (…) Cu acest formular se va reduce numărul de personal, la fel costurile de operare la nivel de ANAF, adică vor scădea costurile“, a Teodorovici. În plus, ministrul de Finanţe a lansat avertizări la adresa angajaţilor ANAF şi a spus că dacă va vedea „lucruri de neconceput“ la ghişee în ceea ce-i priveşte pe angajaţii ANAF, atunci „acel om va pleca acasă“. Cât plătim pentru Sănătate Dacă venitul net estimat, cumulat din toate categoriile de venituri, pentru anul 2018 depășește cuantumul a 12 salarii minime brute pe economie (22.800 lei), contribuabilul datorează CASS (în prezent la nivelul salariului minim). Asta înseamnă că, pe an, contribuabilul va plăti 2.280 lei pentru sănătate, respectiv 190 lei pe lună.

Dacă sumele nete estimate și cumulat din toate categoriile de venituri, pentru anul curent sunt mai mici de 22.800 lei, persoana fizică nu este obligată să plătească CASS, dar, dacă nu este și salariat, își pierde calitatea de asigurat. În cazul în care va depune Declaraţia unică până la termenul stabilit, respectiv 15 iulie 2018, poate plăti contribuţia pentru sănătate la nivelul a 6 salarii minime – 1.140 lei – şi astfel va beneficia de asigurarea pentru un an întreg. În cazul persoanelor fără venituri în anul curent s-a decis ca acestea să poată plăti contribuţia de sănătate la nivelul a șase salarii minime pentru a putea fi asigurate 12 luni (indiferent dacă Declaraţia unică este depusă înainte sau după termenul normal de depunere).

Cine, cât și cum plătește contribuția la pensie

Dacă venitul net estimat pentru anul curent este mai mare sau egal cu echivalentul a 12 salarii minime pe economie, respectiv 22.800 lei, persoana fizică „datorează CAS la un venit ales, dar nu mai mic decât nivelul salariul minim brut pe ţară“, se arată în documentul publicat de pe site-ul Ministerului de Finanțe. Mai exact, contribuabilul poate alege să plătească o contribuție minimă de 5.700 de lei pe an CAS. Dacă, însă, venitul net estimat pentru anul curent este mai mic de 22.800 lei persoana fizică nu datorează CAS conform Codului fiscal. Pentru cei ale căror venituri depășesc lunar salariul minim pe economie, procentul de 25% pentru contribuțiile sociale se va aplica la suma încasată. În prezent, Ordonanța de Urgență care impune depunerea Declarației 600 și plata trimestrială a contribuțiilor este în vigoare. Astfel, în cazul persoanelor care încasează venituri din drepturi de autor, sumele aferente contribuțiilor nu mai sunt reținute la sursă, ceea ce ar urma să se schimbe după intrarea în vigoare a acestei declarații unice.

 

Este însă, incert, spun experții, cum se va face plata, dacă parte din sumele aferente plății contribuțiilor au fost încasate deja de persoana care prestează aceste servicii. Ministerul Finanțelor spune că toate aceste incertitudini vor fi lămurite și explicate clar în ordonanța de urgență. Coșmarul formularului 600 Declarația 600 a fost considerată un coșmar de către sutele de mii de contribuabili care ar fi fost obligați să o depună. Mai exact, aceasta impunea plata contribuțiilor pentru veniturile realizate în 2018, chiar dacă acestea erau realizate sau nu. Mai exact, calculul sumelor datorate la stat se făcea pe baza veniturilor din anul precedent, fără să țină cont de vreo actualizare pentru 2018.

Plata ar fi urmat să se facă trimestrial de către beneficiarii veniturilor, respectiv medici, jurnaliști, artiști, avocați, notari, agricultori și arendași. Fiscul a calculat, la acea vreme, că e vorba de 200 de mii de români. Declarația 600 este încă în vigoare, și până la aprobarea modificărilor promise de Ministerul Finanțelor, depunerea a fost amânată până la finalul lunii viitoare. Dragos Doroș, fost președinte al ANAF, este de părere că declarația unică este utilă, în forma prezentată de Ministerul Finanțelor, iar depunerea online este una necesară.

„Cât timp am fost la conducerea ANAF, am semnat un ordin prin care am interzis depunerea la ghișeu a declarațiilor care pot fi depuse online tocmai pentru a eficientiza munca instituției. Acest ordin este în vigoare din ianuarie 2017“, a explicat Dragoș Doroș, pentru Capital.

Acest articol a fost publicat în numărul 10 al revistei Capital, diponibil la chioşcuri în săptămâna 12-18 martie 2018