Plafonarea prețurilor RCA a încetat să își mai facă efectele, Parlamentul a adoptat noua lege RCA, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară a calculat tarifele de referință pe fiecarea categorie de șoferi și de mașini. 

Piața RCA din România intră, astfel, într-o nouă epocă, cu foarte multe premiere și necunoscute. 

Un lucru cert este că ASF a stabilit că tarifele de referință, calculate după o formulă asemănătoare cu cea utilizată pentru tarifele maxime, ar trebui să aducă o scădere de prețuri, în măsura în care firmele de asigurare se vor conforma noului standard. 

Scăderile de preț merg de la 2% la peste 70%. Pentru cele mai populare categorii de tarife, reducerile sunt și cu două cifre. De exemplu, pentru un șofer cu vârsta între 51 și 60 de ani care conduce un automobil cu motor sub 1.2 litri, tariful scade de la 618 lei la doar 506 lei pe an. 

Un șofer cu aceeași vârstă dar care este, însă, la volanul unui automobil cu o capacitate între 1,4 și 1,6 de litri, ar trebui să plătească 606 lei pe an, față de 714 lei până acum. 
În cazul persoanelor cu vârsta între 31 și 40 de ani, care conduc un automobil cu o capacitate între 1,4 și 1,6 litri, tariful scade de la 784 de lei pe an la 686 de lei. 

Și în cazul tinerilor sub 25 de ani, categoria de clienți cu cele mai multe accidente și, implicit, cu cele mai mari tarife, prețurile scad. De exemplu, un tânăr cu o mașină de 1,8 litri ar trebui să achite 1.289 de lei, față de aproape 1.600 de lei. 

Spre deosebire de plafonul maxim, tariful de referință nu are un caracter obligatoriu, acționând doar ca un reper pentru piață și un instrument de negociere pentru client. 

Totuși, responsabilii ASF spun că vor urmări evoluția prețurilor și vor interveni dacă este cazul. 

 

„În principal, din punct de vedere financiar, mi se pare că lucrurile sunt sub control. Introducerea tarifului de referinţă este un lucru esenţial pentru că la el asigurătorii se pot raporta în momentul în care emit noi tarife pentru viitorii asiguraţi. Tariful de referinţă se calculează statistic şi reprezintă o medie a preţului pe un anumit segment de risc pe ultimii cinci ani în urmă. Eu cred că nu vor creşte poliţele RCA. Nu există motiv ca tarifele de referinţă să nu fie respectate astăzi şi să avem creşteri spectaculoase pe segmente. Vom urmări cu stricteţe evoluţia ta­rifelor primelor RCA în perioada ur­mătoare“, a spus Cornel Coca Constan­tinescu, prim-vi­ce­președinte ASF și viitor vice­pre­ședinte pe sectorul asigurărilor.

Victoria firmelor de asigurare

Firmele de asigurare au obținut introducerea în noua lege RCA a unor reglementări privind valoarea daunelor plătite pentru vătămări corporale. A fost unul dintre marile obiective ale asigurătorilor în ultimii ani, în contextul în care instanțele din România au acordat sume uriașe pe acest tip de daune. Valoarea acestor sume plătite pentru vătămări corporale în accidente rutiere a crescut cu 2.000% în ultimii 10 ani, iar ponderea lor în totalul daunelor plătite de asigurători se apropie de 30%. În acest context, reglementarea plăților poate aduce reduceri semnfiicative de costuri. 

Astfel, în noul act normativ, s-a introdus un tabel realizat de Institutul Național de Medicină Legală, în funcție de gradul de vătămare. Valorile din acest tabel, precum și valorile efective a despăgubirilor vor fi implementate prin legislația secundară, adică norme ASF și ordin de la Ministerul Sănătății Publice. 

Legea arată că fiecare punct traumatic atribuit diverselor tipuri de vătămare va valora un număr de salarii minime brute pe economie. În același timp, scala IML se oprește la 200 de puncte traumatice, atribuite stării vegetative permanente.

Dacă, să spunem, un punct va fi stabilit la valoarea de două salarii minime brute(așa cum arătau primele variante ale propunerilor) la un salariu minim de 1.250 de lei, de exemplu, despăgubirea maximă ajunge la 500.000 de lei sau puțin peste 100.000 de euro.

Pe de altă parte, practica judiciară este neunitară, existând situații în care, pentru același caz, o instanță a acordat 10.000 de euro, iar alta 500.000 de euro, de exemplu. În cazul unor vătămări mai puțin grave, dar semnificative, sumele pot fi chiar derizorii. De exemplu, un picior rupt echivalează cu un punct sau 2.500 de lei, iar un ochi pierdut echivalează cu aproximativ 10 puncte sau 25.000 de lei. În situații speciale, mai stabilește legea, pot fi acordate despăgubiri mai mari decât cele stabilite în urma analizei punctajului, însă majorarea nu poate depăși 25%.