SE INTAMPLA ACUM!

Industrie

Nicolas Maure: În condițiile de acum, riscul să părăsim uzina Dacia de la Mioveni este zero

Autor: Robert Stan | luni, 07 martie 2016 | -1 Comentarii

Directorul general al Automobile Dacia, Nicolas Maure, a vorbit cu Capital despre motivul lipsei noutăţilor mărcii autohtone de la Geneva Motor Show, importanţa programelor „Rabla“ şi „Prima maşină“ pentru piaţă, dar şi despre motivele automatizării uzinei de la Mioveni.

Capital: Cum interpretaţi faptul că, în ciuda programului Rabla, parcul auto românesc a îmbătrânit anul trecut?

Nicolas Maure: Programul Rabla nu este suficient. Doar cu 25.000 de tichete nu avem cum să luptăm împotriva îmbătrânirii parcului auto. Am văzut raportul înmatriculărilor şi, pe lângă vârsta medie în creştere, parcul auto are în componenţă multe autoturisme mai bătrâne de 16 sau chiar 20 de ani. 70% din parc are peste 9 ani. Cu toate acestea este limpede că programul are rolul său. Vă daţi seama că rezultatul ar fi fost mult mai grav fără Rabla. În plus, vânzările către persoane fizice se fac în majoritate prin acest program. În cazul nostru, Dacia – Renault, mai bine de 80% din totalul vânzărilor către persoane fizice se desfăşoară prin Rabla. Există, e adevărat, şi problema sezonalităţii. Faptul că programul demarează în aprilie-mai şi ţine până în noiembrie induce nişte curbe de vânzări care nu sunt benefice pentru afaceri fie că vorbim de producţia uzinei din Mioveni, fie că ne referim la reţeaua de vânzări. Tocmai de aceea am solicitat Guvernului să gândească un program Rabla multianual care să se desfăşoare neîntrerupt doi – trei ani şi care, dacă este posibil, să susţină un volum mai mare de vehicule.

Capital: Pentru ca programul Rabla să aibă efecte pozitive este deci nevoie de măsuri complementare.

Nicolas Maure: Pentru a diminua importul de vehicule de ocazie foarte vechi cred că sistemul de taxe – fie că vorbim de taxe de mediu sau locale – poate fi îmbunătăţit. Există deja propuneri venite din partea APIA şi a unei firme de consultanţă privind o evoluţie a sistemului de taxe de mediu şi locale, dar şi intenţia de a reglementa mai clar şi mai strict maşinile înmatriculate în străinătate care circulă în România. În plus este nevoie şi de o mai mare atenţie a Registrului Auto Român sau a Ministerului Transporturilor atunci când sunt efectuate Inspecţiile Tehnice Periodice sau este permisă înmatricularea uni vehicul de ocazie.

Capital: Suntem în perioada expoziţiei auto de la Geneva. Un Salon la care Dacia ne obişnuise cu noutăţi. Nu şi în acest an. De ce?

Nicolas Maure: E adevărat. La Salonul auto de la Geneva din acest an nu am prezentat un vehicul nou. Dar am arătat o gamă de vehicule dotate cu o cutie de viteze nouă, Easy-R, o declinare a unei cutii automate de viteze. Ea este prezentă atât pe modelele cu motoare diesel cât şi pe cele alimentate cu benzină.

Capital: Dacia are o gamă nouă de vehicule, dar una restrânsă. Nu aveţi în plan extinderea ei? Mă gândesc în special la modele din zona crossover atât de apreciată în prezent de

clienţi.

Nicolas Maure: Ciclul de viaţă al unei maşini este de 5 – 7 ani. Prin urmare, pentru un model nou trebuie să aveţi puţină răbdare. Modelele din gama Dacia vor fi înlocuite, pe rând, odată cu terminarea ciclului de viaţă. Când lansăm un model nou, ne dorim să răspundem aşteptărilor pieţei, ale clienţilor. Avem opt modele în gamă. Este un număr restrâns dacă ne comparâm cu alţi producători, dar strategia noastră este de a ne concentra pe modele mai puţine dar cu vânzări mari pentru a fi competitivi. Dacă vă referiţi la modelul Kwid, comercializat de Renault mai întâi în India şi apoi în alte regiuni ale lumii, nu există o decizie a grupului privind aducerea acestuia în Europa.

Capital: Fără modele noi şi fără a mai avea în plan extinderea pe alte pieţe din lume, credeţi că Dacia va reuşi să rămână cu vânzările la nivelul din 2015?

Nicolas Maure: În 2013 am vândut 429.000 de maşini. În 2014 peste 511.000. Iar anul trecut 550.000. Am crescut continuu, asta datorându-se noii game, dar şi intrării pe noi pieţe. Anul acesta nu avem modele noi, dar avem în plan evoluţii ale gamei – precum introducerea Easy-R. Vor fi şi alte schimbări despre care nu pot vorbi încă. Eu cred că nivelul vânzărilor din acest an va fi similar cu cel din 2015.

Capital: În România, vânzările Dacia reprezintă anual peste 30% din piaţă, iar cele cumulate ale celor trei mărci reprezentate de Renault Commercial Roumanie (RCR) - Dacia, Nissan şi Renault - se menţin în jurul a 40%. Consideraţi că este valoarea optimă?

Nicolas Maure: Cota de piaţă a Dacia de anul trecut, 33%, este cât se poate de bună, în schimb, cele ale Renault şi Nissan pot fi mult mai bune. Există potenţial de creştere pentru aceste două mărci. În ansamblu, cota de peste 40% a grupului Renault în România este una echilibrată. Ne dorim să rămânem peste 40% şi vom face totul pentru asta. Trebuie să spun că ne bucurăm să vedem o creştere a imaginii mărcii Dacia în România. Ceea ce am reuşit să facem la nivelul imaginii este un adevărat succes.

Capital: Dar sunt puţine ţări unde un producător naţional are peste 30% din piaţă. Ce are Dacia în plus faţă de SEAT în Spania sau Skoda în Cehia, de exemplu?

Nicolas Maure: Cota de piaţă din România este şi un efect al bunei poziţionări la nivel de preţ, nu doar din faptul că suntem producător naţional. Prefeinţa românilor pentru marca naţională contează în destul de mică măsură. E poate interesant să vă spun că Dacia vinde mai multe maşini în Cehia decât Skoda în România. Asta arată că poziţionarea pe piaţă este mai importantă decât preferinţa pentru un constructor naţional.

Capital: Dar de ce credeţi că doar puţin peste 20% din vânzările din România sunt către persoane fizice?

Nicolas Maure: E dificil să măsurăm cu exactitate vânzările către persoane fizice. Multe persoane fizice se folosesc de firme pentru a cumpăra automobile pe care le folosesc în interes personal. Pot astfel să deducă TVA-ul. Vreau însă să vă atrag atenţia că în România se vând doar patru maşini noi pentru fiecare 1.000 de locuitori, în timp ce în Polonia sau Ungaria cifrele sunt mult mai bune. Asta ne arată că avem o piaţă slabă aflată la doar jumătate din potenţial. E drept că puterea de cumpărare nu este încă la nivelul celor din ţările menţionate.

Capital: Un calcul simplu ne arată că este foarte dificil să cumperi o maşină nouă după ce ai vândut un vehicul deţinut 6 – 7 ani. Devalorizarea este mare, iar diferenţa până la un vehicul nou trebuie finanţată cumva.

Nicolas Maure: O persoană care are de ales între a cumpăra un vehicul de ocazie cu 4.000 – 5.000 de euro şi unul nou de 8.000 – 9.000 de euro se află într-o situaţie dificilă. Mai ales că românilor le este teamă să mai acceseze credite după problemele generate de criză. De aceea am avut mare încredere în programul „Prima Maşină“ care facilita accesul la credite. Dar programul nu a fost lansat în condiţii favorabile fiind modificat mult faţă de propunerea iniţială. Acum durata creditului este prea scurtă şi dobânda prea ridicată. În Rusia există un program similar care funcţioneză însă foarte bine. Sunt convins că regândirea acestui program pe baze solide ar ajuta mult piaţa. Și ar fi complementar programului Rabla.

Capital: Vorbim despre programe de susţinere a pieţei cu mai mult sau mai puţin succes. Credeţi că în acest an programul Rabla este mai bine gândit? Vom avea o variantă mai bună „Prima Maşină“?

Nicolas Maure: Suntem într-un an de tranziţie politică şi va fi dificil să vedem schimbări majore ale programelor care deja există. Bonusurile pentru maşinile electrice sau hibride sper că vor exista şi vor fi utilizate, dar aici nu putem vorbi de volume mari de vânzări. Este însă cât se poate de clar că, peste 20 de ani, numărul de maşini electrice de pe străzi va fi unul important, iar România trebuie să se alinieze acestei direcţii pentru a ţine pasul cu celelalte ţări europene. Cât despre grupul Renault, avem un produs foarte bun în acest segment, este vorba despre ZOE, una dintre cele mai vândute maşini din acest segment. România trebuie însă să investească mult în infrastructura necesară acestor maşini.


Capital: Platforma industrială Dacia trece printr-o serie de transformări. Cea mai vizibilă dintre acestea este automatizarea şi asta îi sperie pe muncitorii români. Aţi declarat că nu vor fi făcute disponibilizări, ci veţi miza pe plecări voluntare. Credeţi că va fi suficient?

Nicolas Maure: Noi vizăm îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi a calităţii. Suntem la un nivel bun dar vrem să fim şi mai buni. Desigur, este vorba şi despre competitivitate. Un punct important în cadrul grupului Renault. Și când vorbim de competitivitate trebuie să vorbim şi despre salarii. Știţi că la Dacia acestea sunt acum comparabile cu cele din Polonia sau Cehia, mult peste media ţării. Prin urmare, pentru a rămâne competitivi trebuie să automatizăm progresiv uzina. Dorim să gestionăm bine această schimbare care presupune scăderea numărului de angajaţi astfel încât să evităm un şoc social. În 2015 am derulat deja un plan de plecări voluntare pentru 500 de persoane care a decurs bine. În acest an vom proceda la fel ca în 2015. Vreau să adaug că odată cu automatizarea se creează şi locuri de muncă noi. Avem nevoie de oameni specializaţi în automatică, dar şi de persoane care să asigure mentenanţa roboţilor şi asta înseamnă că, acolo unde este posibil vom creşte competenţele angajaţilor noştri. Este de menţionat şi că volumul de muncă de la uzina mecanică va creşte şi avem în plan să transferăm o parte dintre oamenii de la uzina de vehicule acolo.

Capital: Dar despre câte persoane vorbim în total? Trebuie să existe un plan exact.

Nicolas Maure: Nu există un plan exact, rigid. Avem o orientare pe termen lung. Știm unde vrem să ajungem, însă viteza cu care vom ajunge acolo depinde mult de nivelul salariilor. Mai exact, dacă va exista o creştere redusă a costului muncii, atunci automatizarea va fi făcută cât mai lin. În schimb, dacă vor exista creşteri rapide ale salariilor robotizarea va fi făcută în ritm alert. Ideea este să găsim echilibrul care ne permite să fim competitivi. Mai trebuie luată în calcul şi repartizarea oamenilor între diferitele entităţi de pe platforma de la Mioveni.

Capital: Dacă tot vorbiţi de competitiviate, cât de importantă este în acest context uzina din Tanger? Deşi ştiu că este imposibil ca Renault să părăsească România îmi fac datoria să vă întreb dacă este posibil aşa ceva. Mai ales în cazul în care statul român nu susţine suficient Renault. Și mă refer aici, mai exact, la proiectele de infrastructură.

Nicolas Maure: Renault va rămâne în România. Activitatea din România este competitivă, iar statul român ne susţine. E drept că avem costuri salariale duble faţă de Maroc, dar rămânem competitivi. Iar încrederea Renault în români este mare. De exemplu, la uzină, mai există un singur expat, restul fiind ingineri români. În Maroc, activitatea implică foarte mulţi expaţi. Și lanţul de furnizori contează, iar în România acesta este foarte performant. În Maroc mulţi abia acum se instalează. Dar, ca să fiu clar, în condiţiile de acum riscul să părăsim uzina de la Mioveni este zero. Sunt convins că investiţiile enorme făcute aici vor face activitatea chiar mai competitivă. Problema infrastructurii – mai ales autostrada către Ungaria – o discutăm de mai bine de 10 ani. E momentul să fie făcut totul până la capăt. Autostrada e importantă. Dar asta nu este o condiţie ca Renault să rămână sau nu în România. Lipsa autostrăzii care să traverseze munţii duce la o scindare a ţării în zona Carpaţilor. Asta e catastrofal pentru România.

Capital: Ca să fim clari. Cum influenţează lipsa infrastructurii moderne costurile de la Automobile Dacia?

Nicolas Maure: La capitolul logistică vorbim atât despre aprovizionare cât şi despre livrare. Logistica înseamnă câteva sute de euro din costul de producţie al unei maşini. Autostrada Piteşti – Sibiu înseamnă circa 30 de euro pentru fiecare maşină. Dacă o avem îi scădem din preţ, dacă nu, îi adăugăm. Acum, pentru a evita eventualele probleme de trafic de pe şoselele din România suntem nevoiţi să facem stocuri. Avem circa 30% dintre furnizori în Argeş, 40% în Transilvania şi restul în afara ţării.

Capital: Cum arată „România ideală” pentru directorul celui mai puternic producător autohton de vehicule?

Nicolas Maure: Cred că o creştere cu 5% pe an a economiei ar fi extrem de bună pentru România. Țara are resurse numeroase care sunt neexploatate: materii prime, zone turistice şi, mai ales, resurse umane. Ar trebui să facem tot posibilul ca tinerii talentaţi să rămână în ţară. Apoi, trebuie redusă drastic birocraţia. Dacă se întâmplă toate acestea sunt convins că România ar putea atrage mulţi investitoti importanţi.

Capital: Vorbiţi de oameni. Care sunt principalele atuuri ale angajaţilor români?

Nicolas Maure: Sunt de aproape şase ani în România. Am început să cunosc oamenii. Printre atuuri sunt capacitatea rapidă de a învăţa şi reactivitatea.

„Am solicitat Guvernului să gândească un program Rabla multianual care să se desfăşoare neîntrerupt doi – trei ani şi care, dacă este posibil, să susţină un volum mai mare de vehicule.”

”Am avut mare încredere în programul „Prima Maşină“, dar nu a fost lansat în condiţii favorabile. (...) Acum durata creditului este prea scurtă şi dobânda prea ridicată.”


„Bonusurile pentru maşinile electrice sau hibride sper că vor exista şi vor fi utilizate, dar aici nu putem vorbi de volume mari de vânzări.”

„Când vorbim de competitivitate trebuie să vorbim şi despre salarii. La Dacia acestea sunt acum comparabile cu cele din Polonia sau Cehia, mult peste media ţării.”

(Articol publicat în numărul 10 (1169) din 7 martie 2016 al revistei Capital)

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii