Cel mai important eveniment al industriei auto din acest an prezintă soluţiile pe care le au constructorii pentru a putea ieşi dintr-o criză care pe zi ce trece se dovedeşte mai tenace.

Capitala Franţei găzduieşte în aceste zile un eveniment pentru care producătorii de autovehicule se pregătesc de mai bine de un an. Pånă pe 19 octombrie, la standurile celor peste 360 de expozanţi sosiţi din 25 de ţări de pe întreg mapamondul, pasionaţii de maşini au posibilitatea de a înţelege care sunt noile tendinţe dintr-o industrie care caută soluţii pentru a nu intra în colaps. Vizibile încă de anul trecut, primele semne ale recesiunii care afectează o industrie dominată de producători cu datele financiare aflate în zona roşie se dovedesc a constitui doar prologul unei furtuni implacabile gata să măture multe nume importante. Ford, General Motors, Renault sau Toyota sunt numai cåteva dintre companiile care au anunţat ample programe menite să le menţină profitabile. În acest climat, deloc propice, se desfăşoară în acest an „Mondial de l’Automobile“.

Forţaţi atåt de reglementările antipoluare, cåt şi de clienţii tot mai atenţi la emisiile de noxe, majoritatea producătorilor de renume au decis că este momentul să îşi ghideze departamentele de cercetare-dezvoltare către maşini propulsate de motoare hibrid sau electrice. „Nu poţi fi un jucător important pe piaţa auto dacă ignori viitorul. E clar că toată lumea vede un viitor cu maşini mai puţin poluante, aşa că toate marile companii încearcă să producă maşini de acest fel“, a declarat la Paris, pentru Capital, directorul comercial al Renault-Nissan Romånia, Jacques Daniel. În drumul lor către maşina perfectă a viitorului, producătorii au ales drumuri diferite. „Pentru Renault, maşina viitorului este cea electrică. Acest segment de piaţă va atinge vånzări de zece milioane de unităţi anual în 2016 şi noi mergem în acestă direcţie“, spune şeful Renault, Carlos Ghosn. Omologul său de la conducerea PSA Peugeot-Citröen, Christian Streiff, este însă convins că „nu trebuie să confundăm viitorul industriei auto cu cel al motoarelor electrice. Vehiculul electric nu va reprezenta mai mult de 5%-10% din piaţă, în timp ce hibridele pot atinge între 10% şi 50% în zece ani“. Preşedintele Ford, Alan Mullaly, este partizanul maşinilor cu pile de combustibil: „Ford va investi în viitor pentru a avea o gamă completă de vehicule mai ecologice. Pentru asta, ne vom înmulţi colaborările cu alţi producători, pentru a perfecţiona, în primul rånd, propulsia pe bază de pile de combustibil“.

Ecologişti şi nu prea

128-20054-2.jpgÎn ciuda faptului că peste 90% din expozanţi au la stand cel puţin un vehicul cu emisii reduse de noxe şi CO2, surprizele cele mai plăcute vin, în acest domeniu, de la micii producători. Aixam şi Ligier sunt numai două dintre companiile mici care prezintă game complete de maşini care nu emit CO2, în timp ce alţii, între care Renault, Peugeot sau Volvo, expun doar concepte ale unor astfel de vehicule. „Majoritatea maşinilor electrice pe care le putem vedea astăzi au dimensiuni mici, pentru că este mult mai uşor să creezi propulsoare suficient de puternice pentru ele. La maşinile de dimensiuni ceva mai mari, este cu totul altceva. Este nevoie de motoare şi baterii mai puternice. Deocamdată, tot ce vedem sunt încercări mai mult sau mai puţin reuşite. Abia peste patru-cinci ani maşinile cu motoare electrice sau hibride prezentate aici vor putea fi observate pe şosele“, spune Nicolas Ianculescu, unul dintre cei mai vechi comercianţi de vehicule din Romånia.

Modele parcă anume făcute pentru romåni

Lăsånd deoparte problemele şi controversele marilor producători, să enumerăm cåteva dintre modelele de serie prezentate la Paris, care considerăm că vor avea un impact major asupra pieţei romåneşti în acest an, dar, mai ales în 2009. Cu siguranţă, pe primul plan se află rivalele Renault Mègane şi Volkswagen Golf VI, vehicule care au toate şansele să se lupte pentru primul loc în topul vånzărilor. „Noul Mègane va sosi pe piaţa din Romånia anul viitor şi va depăşi aşteptările multora. Nu pot spune mai mult. Este adevărat că cel mai puternic concurent pentru Mègane este noul Golf VI. Pentru cei de la Volkswagen, a fost greu să înlocuiască o maşină de succes fără să îi altereze imaginea. Cånd eşti nevoit să faci asta, trebuie să fii foarte atent cu modificările, pentru a nu greşi ceva care poate schimba percepţia clienţilor. Noul Golf este foarte asemănător cu cel vechi. Nu aduce aproape nimic nou. Aici este şi diferenţa dintre el şi Mègane. Maşina noastră este complet nouă“, spunea, în ziua lansării de la Paris, Jacques Daniel.

Nu trebuie uitat nici noul Logan MCV. Deşi va avea cifre importante de vånzări, modelul nu aduce aproape nimic nou în afara părţii frontale. „Am prezentat doar MCV-ul, pentru că aceasta este noutatea noastră. Am spus întotdeauna că vor fi şase noi modele Dacia în cadrul programului Renault Contract 2009, dar suntem abia în 2008. Pånă la sfårşitul lui 2009, mai este destul timp pentru a prezenta alte modele. Deocamdată, este prematur să vorbim despre SUV“, a declarat, pentru Capital, François Fourmont, directorul general al Automobile Dacia. Alte vehicule care sunt croite parcă pe gustul romånilor sunt Seat Exeo, un fost Audi A4 care va avea un preţ mult mai mic, micuţele Mitsubishi Colt şi Ford Ka, frumosul Opel Insignia, Hyundai i20, SUV-ul compact Mercedes GLK, noua Skoda Octavia şi poate chiar surprinzătorul model Toyota Urban Cruiser.

128-20055-3.jpg«Marile companii încearcă să producă maşini mai puţin poluante. Acesta cred că este şi principalul trend observat la această ediţie a Mondial de l’Automobile.»
Jacques Daniel, director comercial Renault-Nissan Romånia

90 de premiere mondiale sunt prezentate la salonul auto de la Paris, eveniment aflat la cea de-a 110-a ediţie