Începând din 2009, BEI a acordat credite preferenţiale în valoare de peste opt miliarde de euro, pentru a susţine dezvoltarea de vehicule cu emisii reduse de CO2, mai multor producători auto printre care şi Volkswagen, care în 2015 a recunoscut că a utilizat dispozitive care falsifică rezultatelor testelor de poluare. Printre tehnologiile finanţate de BEI se numără şi motoarele diesel. 

„BEI a acordat Renault mai multe credite pentru a finanţa diferite proiecte, inclusiv cercetare şi dezvoltare pentru a reduce emisiile de CO2, în valoare de peste 800 milioane de euro”, se arată într-o scrisoare datată 30 ianuarie şi trimisă de divizia de anchetare a fraudelor de la BEI către Tribunalul de primă instanţă de la Paris. „BEI aplică o politică de toleranţă zero faţă de fraudă şi corupţie (…) vă solicităm o întâlnire pentru a stabili dacă finanţarea noastră este implicată în investigaţia dumneavoastră şi dorim să vă oferim orice asistenţă posibilă”, se mai arată în scrisoarea BEI, citată de Reuters.

Acţiunile Renault au înregistrat o scădere de 7,8% la finele săptămânii trecute după ce cotidianul francez „Liberation” a publicat o copie a unui proces verbal elaborat de Direcţia generală pentru concurenţă, consum şi combaterea fraudelor (DGCCRF) în care se susţine că „Renault SAS i-a înşelat pe consumatori la controalele efectuate în special în cazul verificărilor legale de omologarea emisiilor poluante”. 

În replică, Renault a dat publicităţii un comunicat în care reiterează că respectă normele de omologare a vehiculelor. „Grupul Renault reaminteşte că niciunul din serviciile sale nu a încălcat regulile, europene sau naţionale, cu privire la omologarea vehiculelor. Vehiculele Renault nu sunt echipate cu software sau dispozitive de fraudă”, subliniază producătorul auto citat de Agerpres 

Banca Europeană de Investiţii este cel mai mare creditor multilateral din lume, cu împrumuturi de aproape 80 de miliarde de euro acordate anual. În ultima vreme BEI a început să fie investigată pentru finanţarea oferită constructorilor auto având în vedere scandalul „Dieselgate” şi anchetele care au fost declanşate ulterior în Franţa şi în alte ţări. 

De exemplu, Renault a beneficiat în 2012 de un împrumut în valoare de 180 milioane de euro pentru cercetare în domeniul bateriilor şi motoarelor pentru vehiculele electrice, iar în 2013 de un împrumut de 400 milioane de euro pentru o nouă generaţie de vehicule ecologice.

Grupul ar putea rămâne fără susținerea statului francez

Ministrul francez de Finanţe, Michel Sapin, nu exclude reducerea participaţiei deţinută de stat la producătorul auto Renault, dar a adăugat că orice vânzare va trebui să aibă loc când sunt cele mai bune condiţii pe piaţă. 

În ultimii ani, Franţa şi-a majorat participaţia la Renault, deţinând acum aproape 20% din acțiuni, dar Sapin a declarat ieri la postul de radio BFM că statul nu şi-a majorat participaţia „pentru eternitate”. 

Întrebat în legătură cu o posibilă reducere, Sapin a răspuns: „Analizez care era preţul în momentul în care am cumpărat şi care este preţul acum; nu vreau ca cetăţenii francezi să piardă bani. Vor exista momente în care va trebui să cumpărăm sau să  recapitalizăm, aşa cum am făcut în cazurile companiilor EDF şi Areva, şi atunci sunt alte participaţii care pot fi scoase la vânzare, dar va trebui să o facem în cele mai bune condiţii posibile, pentru a proteja interesul statului”, a adăugat el.

Compania Automobile Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană. Statul român a furnizat și el, de mai multe ori, ajutoare pentru retehnologizare sau calificarea forței de muncă companiei Automobile Dacia.