„Nu există pericolul că cetăţenii României să îşi piardă vacanţele sau banii plătiţi pe vacanţe pentru 2018! Acuzaţiile aduse în spaţiul public sunt nefondate şi false. Fondul de garantare vine în sprijinul consumatorului, nu în detrimentul lui. Fondul de garantare a fost conceput tocmai pentru a elimina pericolele de pe piaţa turistului, pentru a nu mai exista falimente răsunătoare care lasă românii fără vacanţele plătite. Cei care au lansat informaţiile false în spaţiul public nici măcar nu au citit proiectul de modificare legislativă, iar acest lucru se poate observa la o simplă lectură a documentelor”, precizează ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre. 

Potrivit sursei citate, în cursul anului 2017, Ministerul Turismului a iniţiat demersurile legale necesare pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr.107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, pentru a se conforma solicitărilor Comisiei Europene, care a deschis o investigaţie privind transpunerea inadecvată a articolului 7 al Directivei 90/ 314/ CEE. Termenul de remediere a deficienţelor constatate de Comisia Europeană este 31 decembrie 2017. 

„În data de 31 august 2017, a fost adoptată Ordonanţa Guvernului nr.26/ 2017 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr.107/ 1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Noua reglementare prevede o protecţie sporită a drepturilor consumatorilor în sensul garantării tuturor sumelor plătite de aceştia pentru achiziţionarea de pachete turistice în avans. După adoptarea actului normativ, s-a iniţiat procedura de abrogare a Ordinului Ministrului Turismului nr.235/ 2001 privind asigurarea turiştilor în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism, în conformitate cu solicitările Comisiei Europene”, arată oficialii Ministerului Turismului. 

MT precizează că la momentul consultărilor pe textul proiectului de ordin comun al Ministerului Turismului şi al Autorităţii de Supraveghere Financiară, ce urmează a fi elaborat şi care prevedea stabilirea noilor plafoane de asigurare, reprezentanţii firmelor de asigurare care activează pe teritoriul României şi-au exprimat reticenţa în a furniza pe piaţa asigurărilor un produs care să acopere în integralitate riscul rambursării tuturor sumelor plătite de consumatori pentru pachetele de servicii turistice. 

 

În aceste condiţii, Ministerul Turismului a realizat existenţa unui risc de afectare a drepturilor operatorilor economici care activează în domeniul turismului, în sensul blocării activităţii acestora prin obligarea încheierii unor contracte de asigurare pentru care nu există ofertă reală în piaţa asigurărilor. 

Potrivit legislaţiei în domeniul asigurărilor, firmele de asigurare nu pot fi obligate de autorităţile unui stat să furnizeze un produs pe care nu doresc să îl furnizeze sau îl consideră neprofitabil. 

În acest context, Ministerul Turismului a revizuit conţinutul Ordonanţei Guvernului nr.26/ 2017, prin amendare, în cadrul procedurii parlamentare de adoptare a proiectului legii de aprobare a respectivului act normativ (PL-x nr. 356/ 2017), astfel încât drepturile consumatorilor să fie pe deplin garantate. 

Modificările aduse OG nr.26/ 2017 prevăd înfiinţarea unui Fond de garantare a pachetelor turistice, administrat de Ministerul Finanţelor Publice, care va rambursa consumatorilor toate sumele plătite pentru achiziţionarea de pachete turistice şi care nu beneficiază de serviciile contractate ca urmare a falimentului agenţiilor de turism care le-au comercializat. Fondul va suporta şi toate cheltuielile de repatriere a turiştilor care au rămas sinistraţi pe spaţii externe, ca urmare a imposibilităţii de executare a pachetului turistic achiziţionat.

Ulterior adoptării proiectului de lege de aprobare a ordonanţei menţionate, va fi emis un act normativ care va reglementa atât modalitatea, cât şi procedurile de aplicare şi funcţionare a instrumentului de garantare, la nivel de hotărâre de guvern.