Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Reportaj

Metamorfoza Dacia: de la "merge şi-aşa" la rigoare japoneză

Autor: | | 33 Comentarii

În 2011, Dacia a vândut clienților români mai puțin de 10% din totalul autoturismelor asamblate la Mioveni. Paradoxal, acum 11 ani, doar 5% din producție era destinată exportului. Cu sau fără piața românească, producția crește.

Când a achiziţionat 51% din capitalul uzinei româneşti de la Mioveni, în 1999, sloganul „nu ne vindem ţara“ suna straniu în urechile investitorului francez Renault. Grupul din Hexagon tocmai cumpărase o „gaură neagră“ care plătea 30.000 de muncitori şi producea 86.000 de vehicule de o calitate îndoielnică, pe care le vindea aproape exclusiv românilor. Au urmat ani grei, în care concedierile curgeau pe bandă rulantă, angajaţii veneau la serviciu conform lozincii „noi ne facem că muncim, ei se fac că ne plătesc“, iar numărul de maşini produse scădea vertiginos. În 2000, de pe poarta uzinei din Mioveni ieşeau doar 52.400 de vehicule, dintre care mai puţin de 5% erau acceptate de clienţi străini. Tot atunci, drumul dintre Piteşti şi Mioveni era înţesat cu magazine de piese Dacia, majoritatea „împrumutate“ din fabrică. Oraşul Dacia Cei 15 km care despart Piteştiul de Mioveni sunt un adevărat calvar. Maşina se arcuieşte, ţopăie şi geme, încercând să se strecoare printre zecile de vehicule de transport. Supliciul se încheie abia la intrarea în micul oraş amplasat la poalele colinei care susţine „mamutul“ de 290 de hectare. La orele dimineţii, Mioveniul pare pustiu. Ici şi colo câteva gospodine cu sacoşele pline se întorc de la piaţă. „Lumea e la muncă, maică. Ce să caute acasă la ora asta?“, ne răspunde, uimită de întrebare, o bătrână, arătându-ne cu mâna şoseaua care urcă spre uzină. Oare în câte oraşe din România poţi primi un răspuns atât de categoric întrebând de ce nu sunt oameni pe stradă? Conform directorului executiv al uzinei de vehicule Dacia (UVD), Charles Morillo, circa 50% dintre cei 8.000 de muncitori pe care îi conduce locuiesc în Mioveni, restul venind din zonele limitrofe. Unii chiar de la 60 de kilometri. Personalul uzinei reprezintă doar ceva mai mult de jumătate din totalul angajaţilor de pe platforma industrială. Alţi 7.200 de muncitori lucrează la Uzina Mecanică, la Centrul Logistic ILN RIR sau la cei cinci furnizori amplasaţi în imediata apropiere a fabricii unde se asamblează Logan, Sandero sau Duster. Practic, întreaga zonă depinde de Dacia. „Dacă zona Mioveni ar rămâne fără Dacia, ar fi un dezastru, un fel de Copşa Mică sau Târnăveni, fără poluarea remanentă“, ne mărturisea cu ceva timp în urmă Constantin Stroe, omul care a ţinut în mâini destinul mărcii româneşti până la preluarea acesteia de către francezi şi chiar după. 300 de terenuri de fotbal În complexul care adăposteşte UVD şi alţi cinci furnizori majori - Johnson Controls,  EuroAPS, Cortubi, Valeo şi Landi Renzo - stăruie liniştea. Odată intraţi pe poartă, după o verificare minuţioasă a acreditărilor, suntem echipaţi cu bocanci şi halate. „Astea-s regulile. Nimeni nu intră fără echipament de protecţie“, ne spun oficialii Dacia. Ciudat, la o vizită anterioară, desfăşurată în urmă cu doar trei ani, nimeni nu ne-a impus aşa ceva. De altfel,  multe s-au schimbat de atunci. Mai întâi, dispariţia impozantei clădiri administrative a lăsat un gol imens, acoperit acum de o parcare plină de maşinile angajaţilor. Aleile dintre hale sunt aproape goale. Ascunşi pe la umbra copacilor, doi-trei muncitori fumează în grabă. Au la dispoziţie doar câteva minute pentru că, pe parcursul unui schimb de opt ore, singurele momente de odihnă sunt cele două pauze a câte zece minute, precum şi timpul în care iau masa într-una dintre cele 23 de cantine din cadrul complexului. În total, 40 de minute de pauză din opt ore. În rest, muncă la bandă. „E greu să rezişti, dar ne-am obişnuit. Până la urmă ne ajută să ne lăsăm de fumat“, spune între două rotocoale de fum o tânără înaltă care, mai apoi, dispare rapid în interiorul secţiei de montaj. Faptul că francezii au decis să nu echipeze uzina cu sute de roboţi pare dezamăgitor doar pentru noi. Muncitorii preferă să vadă partea plină a paharului: astfel au rămas mai multe locuri de muncă. Și chiar sunt multe. Dintre cei 8.000 de angajaţi de la uzină, cei mai mulţi lucrează la departamenul caroserie - 2.451. Alţi 1.454 lucrează la presaj, 1.101 la vopsitorie, 1.548 la montaj general şi 319, la „presate“. Mai sunt şi alte câteva departamente mai mici, care cumulează 1.432 de persoane. Know-how japonez Ne strecurăm repede prin labirintul secţiilor. Pentru cine a văzut fabrica înainte de 2000, diferenţele sunt evidente. Curăţenie, lumină, trasee special amenajate pentru trecerea micilor vehicule care transportă componente, organizare perfectă. Totul pare să se mişte într-un ritm bine definit şi fiecare îşi ştie locul. Performanţa de a asambla zilnic 1.389 de maşini, dintre care 190 sunt Sandero, 50 Logan VAN, 202 Logan MCV, 172 Logan Berlină, 25 Logan Pick-Up şi, cele mai multe, 750 Duster nu a fost atinsă uşor. Faimoasele „ateliere de dexteritate“ din trecut, unde oamenii învăţau în faţa unui şablon să sudeze sau să pună un şurub, exact în punctele indicate în proiect, s-au transformat acum în DOJO, ateliere minuscule, unde sunt simulate situaţii din viaţa reală a uzinei. Termeni precum „Kaizen“ (metodă de ameliorare a productivităţii şi ergonomiei unui post de lucru), „Poka-yoke“ (prevenirea erorilor umane sau de fabricaţie ce pot duce la accidente) sau „Monozukuri“ (diminuarea costului total al vehicului prin optimizarea calităţii) au intrat, încet-încet, în vocabularul muncitorilor de la Dacia. Graţie alianţei cu Nissan, francezii a reuşit să „împrumute“ uzinei româneşti spiritul şi perfecţiunea muncitorilor niponi. Desigur, există şi reacţii adverse: „suntem ca maimuţele. Ei cântă, şi noi jucăm“, ne şopteşte un zdrahon cu mustaţă, supărat se pare pe regimul draconic în care este silit să îşi petreacă cele opt ore de muncă. Cu siguranţă, nu e uşor. Și nu ştiu câţi dintre cei care reproşează automobilelor Dacia că sunt „conserve“ sau „căruţe“ prin comparaţie cu maşinile produse prin Germania, Franţa sau Japonia ar putea rezista unui astfel de ritm, oră de oră, peste 300 de zile pe an. Rezultatele sunt însă vizibile. Dacă în iunie 2004, când a intrat în producţie Loganul, se asamblau 21 de maşini pe zi, astăzi, numărul de vehicule care iese zilnic de pe linia de asamblare a urcat la aproape 1.400. Și, spre binele celor de la Mioveni, toate îşi găsesc cumpărători. În ciuda faptului că românii nu mai par atât de atraşi de brandul auto naţional. În primele patru luni ale acestui an, doar 5.990 de maşini Dacia au fost achiziţionate de clienţi autohtoni. Iar uzina a produs 108.794 unităţi. Practic, peste 90% din producţia de la Mioveni este destinată pieţelor externe. Odată cu rezultatele bune, au venit şi avantajele: salariul mediu brut obţinut în primul trimestru al acestui an de angajaţii de pe platforma Dacia a fost de 3.300 de lei. În timp ce, în majoritatea fimelor private din România, veniturile salariaţilor s-au redus considerabil. Totuşi, nu toţi muncitorii de la Dacia sunt încrezători în viitor. Anunţul că Renault va asambla, la noua uzină din Maroc, modele Dacia destinate pieţei europene îi sperie pe mulţi. De asemenea, scăderea dramatică a vânzărilor pe piaţa românească nu pare a fi de bun augur. „Românii noştri nu înţeleg ce înseamnă Dacia pentru ţară. Cumpără fiare vechi de prin toată Europa în loc să ajute producţia naţională. Sper să se trezească până nu va fi prea târziu“, ne-a spus cu obidă Viorel, unul dintre cei 5.500 de angajaţi din schimbul 1 care părăseau, la ora 15, uzina, pentru a se urca într-unul dintre cele 116 autobuze care se aliniaseră la porţile fabricii.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Reportaj

28 ianuarie 2011

Cum se produce benzina

Reportaj

13 decembrie 2010

Fotoreportaj: Prima zi la "Fiscul SRL"

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro