CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Mașinile electrice prind viteză şi în România

Autor: |

Românii sunt încă reticenţi în privinţa maşinilor cu propulsie electrică sau hibridă. Cu toate acestea, anul trecut au fost comercializate aproape 500 astfel de vehicule, cu 110% mai multe decât în 2014. Comercianţii vin acum şi cu modele de finanţare extrem de interesante.

Costurile aferente unui autoturism electric sau hibrid par încă prohibitive pentru români. Cu preţuri care trec binişor de 20.000 sau chiar 30.000 de euro, modele precum Renault ZOE, BMW i3, Volkswagen e-Golf sau Mitsubishi iMiEV au fost totuşi achiziţionate anul trecut de 15 români, în timp ce hibride ca Honda Jazz, Lexus NX, Toyota Auris sau Mercedes-Benz Clasa S au ajuns în garajul altor 480 de clienţi.

Desigur, aceste cifre nu sunt deloc convingătoare. Cu mai puţin de 0,5% din piaţă e greu să spui că România este o piaţă pentru vehicule cu propulsie alternativă. Totuşi, direcţia este clară chiar şi pentru cei care nu văd dincolo de cifre. În Europa, cifrele JATO Dynamics arată o creştere a înmatriculărilor de maşini electrice – fără hibride – cu 39%, de la 60.835 unităţi în 2014 la 84.547 unităţi anul trecut. Este cea mai mare creştere dintre toate segmentele pieţei auto fie ele crossovere sau autoturisme compacte. Cum, până acum, cam toate trendurile europene au infuenţat şi piaţa de la noi este limpede că în viitorul nu foarte îndepărtat maşinile electrice vor ocupa procente tot mai importante din piaţa vehiculelor noi. Iar cei care astăzi consideră că maşinile electrice sunt prea scumpe, au autonomie redusă şi pot fi alimentate cu mari dificultăţi din cauza lipsei staţiilor de încărcare sunt contrazişi de un studiu realizat de BMW în 2010 şi completat cu informaţii noi la începutul lui 2016.

Autonomia ca speritoare

În privinţa autonomiei lucrurile sunt cât se poate de clare. Cu o maşină electrică nu poţi parcurge mai mult de 180 km fără a reîncărca bateriile. Asta dacă nu luăm în calcul modelele Tesla, producător american care a anunţat o autonomie de peste 450 de kilometri pentru Model S şi Model X. Dar cine parcurge mai mult de 180 km într-o zi? Confrom studiului BMW despre care vorbeam, un utilizator de vehicul, fie el electric sau convenţional, parcurge în medie 14,1 km în timpul unei singure călătorii şi circa 36 km într-o întreagă zi. În acelaşi timp, utilizatorii modelului electric Mini E parcurg 9,5 km per călătorie şi 37,8 km într-o zi. E drept că cifrele sunt aferente pieţei germane, însă chiar şi în România valorile nu pot fi mult diferite. Prin urmare, dacă vehiculul electric este utilizat pentru drumuri zilnice de acasă la birou, la piaţă sau la mall şi invers, autonomia zilnică nu este deloc o problemă. Iar încărcarea bateriilor este şi ea o problemă facilă în cursul nopţii dacă proprietarul maşinii locuieşteîntr-o casă cu curte sau într-un bloc cu parcare privată dotată cu prize. Asta pentru că încărcarea de la o priză normală de 2,7 kW durează între 8 şi 10 ore în funcţie de modelul vehiculului. Adică exact timpul în care maşina stă neutilizată.
Cum nu toţi românii îşi permit luxul de a locui în condiţiile menţionate mai sus, reîncărcarea cu energie poate fi o problemă la noi. Una destul de uşor de depăşit dacă autorităţie sau firmele investesc în staţii de încărcare. În funcţie de tipul staţiei – sau wallbox-ului, cum este numit de cei de la BMW, timpul de încărcare scade la 8 ore sau chiar 3-4 ore, iar costul fără TVA al amplasării unui astfel de aparat costă între 814 euro şi 1.595 de euro. Prizele stradale performante – cele cu putere de 50kW – pot reduce perioada de staţionare chiar până la 30 de minute. Prin urmare, dacă utilizaţi vehiculul doar în oraş sau pentru călătorii scurte în jurul aglomerărilor urbane, propulsia electrică poate fi o soluţie mai mult decât rezonabilă. Asta presupune însă ca în timpul concediilor, fie să închiriaţi un vehicul, fie să deţineţi două maşini, caz destul de des întâlnit atât în Europa Occidentală cât şi în România.

Surpriza costurilor de utilizare

Obişnuiţi să luăm în calcul doar preţul de achiziţie – care e destul de mare în cazul maşinilor electrice –, uităm de multe ori să punem în balanţă toate cheltuielile aferente unui automobil pe o perioadă mai lungă de timp. Ei bine, pentru cei curioşi sau care doresc să fie mai bine informaţi, costurile totale de utilizare (TCO) ale unui BMW i3 sunt egale cu cele ale unui BMW 120i dacă ambele vehicule sunt utilizate trei ani. Apoi, balanţa înclină puternic în favoarea modelului electric. Pare imposibil? Ei bine, BMW i3, are un consum de energie deosebit de mic, ceea ce traduce printr-un cost de doar 7 lei pentru 100 km. Astfel, costurile de alimentare pentru BMW i3 sunt la aproximativ 33% faţă de un BMW 118d, 30% faţă de un BMW 320d sau 25% comparativ cu un BMW 120i. La aceasta se adaugă costuri aproape zero pentru înmatriculare şi impozitul anual şi rata de asigurare CASCO redusă. Adăugaţi la asta şi faptul că maşinile electrice au costuri foarte reduse de mentenanţă. Toţi aceşti factori fac ca BMW i3 să fie la un nivel comparabil cu BMW 120i în ceea ce priveşte costurile totale de utilizare (incluzând preţul de achiziţie, taxe şi impozite, asigurări) pe o perioadă de utilizare calculată de trei ani şi 45.000 km. În cazul unei posibile implementări a ecotichetului de 4.500 de euro pentru automobilele electrice, avantajul creşte semnficativ. Detaliile de mai sus, aferente modelului BMW i3, sunt asemănătoare şi în cazul altor vehicule electrice de pe piaţă. Doar că, ceea ce oficialii BMW aduc în plus, este un sistem propriu de finanţare, BMW Select, prin care producătorul garantează o valoare reziduală, după trei ani de utilizare, de 51,6%. Mai pe înţelesul tuturor, dacă apelaţi la acest sistem, care presupune un avans de 20%, după trei ani de utilizare maşina dumneavoastră va valora exact 51,6% din preţul de achiziţie şi puteţi opta pentru a preda maşina veche achiziţionând una nouă, fără achitarea valorii reziduale, sau puteţi prelungi contractul de finanţare eşalonând valoarea reziduală. O a treia cale este aceea de a plăti valoarea reziduală devenind astfel proprietarul complet al acesteia. Pare complicat însă nu este deloc. Este suficient să apelaţi la sfaturile unui consultant financiar pentru a înţelege cu exactitate mecanismul prin care puteţi avea o maşină electrică nouă la fiecare trei ani plătind o rată lunară, fără TVA, de 464 de euro.

Acest studiu ne oferă un model clar pentru a înţelege tipologia clientului privat de automobile electrice. Este vorba despre cei care locuiesc la casă sau într-un complex rezidenţial cu garaj propriu şi pot instala uşor o priză sau o staţie de încărcare. Dana Popescu, brand manager BMW

Pentru maşini electrice avem nevoie de o dezvoltare a infrastructurii. Chiar şi aşa, avem cerere pentru astfel de automobile, cu toate că este o ofertă de nişă. În plus, acum maşinile pot fi vândute împreună cu bateria.  
Jan Ptacek, directorul general Renault Commercial Roumanie

Cele mai căutate maşini electrice

Înmatriculările de autoturisme electrice au crescut anul trecut în Europa cu 39% până la 84.547 vehicule, Conform raportului JATO Dynamics pentru anul 2015, cel mai căutat model electric din Europa este Renault ZOE (16.722 unităţi), urmat de Nissan Leaf (16.514 unităţi) şi de Tesla Model S (13.510 unităţi). Pe locurile următoare se află, în ordine, BMW i3, Volkswagen e-Golf, KIA Soul, Volkswagen e-Up!, Mercedes-Benz Clasa B, Smart ForTwo şi Peugeot iOn.

În România, au fost înmatriculate în 2015 mai puţin de 30 de maşini 100% electrice. Aşa cum era de aşteptat cifrele diferă uşor faţă de cele aferente vânzărilor dat fiind faptul că unele modele înmatriculate nu au importator, fiind achizţionate din afara ţării, iar altele au fost vândute către dealerii mărcii. Prin urmare locul întâi în preferinţele românilor aflaţi în avangarda tehnologiei verzi este ocupat de Tesla Model S cu 13 unităţi. Pe locul secund se află Renault, cu ZOE, iar pe trei Volkswagen cu e-Golf şi e-Up!. Pe locul patru se află BMW i3 cu două unităţi înmatriculate.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii