CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Mașinile electrice prind viteză şi în România

Autor: |

Românii sunt încă reticenți în privința mașinilor cu propulsie electrică sau hibridă. Cu toate acestea, anul trecut au fost comercializate aproape 500 astfel de vehicule, cu 110% mai multe decât în 2014. Comercianții vin acum și cu modele de finanțare extrem de interesante.

Costurile aferente unui autoturism electric sau hibrid par încă prohibitive pentru români. Cu preţuri care trec binişor de 20.000 sau chiar 30.000 de euro, modele precum Renault ZOE, BMW i3, Volkswagen e-Golf sau Mitsubishi iMiEV au fost totuşi achiziţionate anul trecut de 15 români, în timp ce hibride ca Honda Jazz, Lexus NX, Toyota Auris sau Mercedes-Benz Clasa S au ajuns în garajul altor 480 de clienţi.

Desigur, aceste cifre nu sunt deloc convingătoare. Cu mai puţin de 0,5% din piaţă e greu să spui că România este o piaţă pentru vehicule cu propulsie alternativă. Totuşi, direcţia este clară chiar şi pentru cei care nu văd dincolo de cifre. În Europa, cifrele JATO Dynamics arată o creştere a înmatriculărilor de maşini electrice – fără hibride – cu 39%, de la 60.835 unităţi în 2014 la 84.547 unităţi anul trecut. Este cea mai mare creştere dintre toate segmentele pieţei auto fie ele crossovere sau autoturisme compacte. Cum, până acum, cam toate trendurile europene au infuenţat şi piaţa de la noi este limpede că în viitorul nu foarte îndepărtat maşinile electrice vor ocupa procente tot mai importante din piaţa vehiculelor noi. Iar cei care astăzi consideră că maşinile electrice sunt prea scumpe, au autonomie redusă şi pot fi alimentate cu mari dificultăţi din cauza lipsei staţiilor de încărcare sunt contrazişi de un studiu realizat de BMW în 2010 şi completat cu informaţii noi la începutul lui 2016.

Autonomia ca speritoare

În privinţa autonomiei lucrurile sunt cât se poate de clare. Cu o maşină electrică nu poţi parcurge mai mult de 180 km fără a reîncărca bateriile. Asta dacă nu luăm în calcul modelele Tesla, producător american care a anunţat o autonomie de peste 450 de kilometri pentru Model S şi Model X. Dar cine parcurge mai mult de 180 km într-o zi? Confrom studiului BMW despre care vorbeam, un utilizator de vehicul, fie el electric sau convenţional, parcurge în medie 14,1 km în timpul unei singure călătorii şi circa 36 km într-o întreagă zi. În acelaşi timp, utilizatorii modelului electric Mini E parcurg 9,5 km per călătorie şi 37,8 km într-o zi. E drept că cifrele sunt aferente pieţei germane, însă chiar şi în România valorile nu pot fi mult diferite. Prin urmare, dacă vehiculul electric este utilizat pentru drumuri zilnice de acasă la birou, la piaţă sau la mall şi invers, autonomia zilnică nu este deloc o problemă. Iar încărcarea bateriilor este şi ea o problemă facilă în cursul nopţii dacă proprietarul maşinii locuieşteîntr-o casă cu curte sau într-un bloc cu parcare privată dotată cu prize. Asta pentru că încărcarea de la o priză normală de 2,7 kW durează între 8 şi 10 ore în funcţie de modelul vehiculului. Adică exact timpul în care maşina stă neutilizată.

Cum nu toţi românii îşi permit luxul de a locui în condiţiile menţionate mai sus, reîncărcarea cu energie poate fi o problemă la noi. Una destul de uşor de depăşit dacă autorităţie sau firmele investesc în staţii de încărcare. În funcţie de tipul staţiei – sau wallbox-ului, cum este numit de cei de la BMW, timpul de încărcare scade la 8 ore sau chiar 3-4 ore, iar costul fără TVA al amplasării unui astfel de aparat costă între 814 euro şi 1.595 de euro. Prizele stradale performante – cele cu putere de 50kW – pot reduce perioada de staţionare chiar până la 30 de minute. Prin urmare, dacă utilizaţi vehiculul doar în oraş sau pentru călătorii scurte în jurul aglomerărilor urbane, propulsia electrică poate fi o soluţie mai mult decât rezonabilă. Asta presupune însă ca în timpul concediilor, fie să închiriaţi un vehicul, fie să deţineţi două maşini, caz destul de des întâlnit atât în Europa Occidentală cât şi în România.

Surpriza costurilor de utilizare

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F