Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

25 de ani de CAPITAL

Maria Vaschi: Colegii de la DTP îmi spuneau „fata de la pagina 3” - acolo apăreau articolele de tip studii de piaţă

Autor: | | 0 Comentarii

Maria Vaschi a fost redactor, iar ulterior senior editor, la Capital, din iunie 1993, până în iunie 2008. Membru important al unei echipe valoroase, a avut o contribuţie importantă la evoluţia presei economice din România.

Într-o perioadă în care nu veniseră în România companiile specializate în cercetarea de marketing, Maria Vaschi a reuşit să realizeze studii de piaţă. Astfel, aceste articole din Capital au devenit bibliografie obligatorie pentru studenţii facultăţilor cu profil economic şi tratate ca studii de caz în manualele de marketing. În paralel cu articolele care au consacrat-o, Maria Vaschi a coordonat, din 1997, suplimentul lunar ”Stil de viaţă” – toate subiectele fiind legate de lumea afacerilor: hobby-uri, timp liber, imagine publică etc. Din 2004 până în 2008, a participat la realizarea topurilor ”100 Femei de succes” şi ”Cei mai buni angajatori”. În prezent, este senior editor la revista Piaţa.

Capital: Cum aţi ajuns să faceţi parte din echipa revistei Capital?

În momentul în care se lansa Capital, lucram la revista Lumea, săptămânal de politică internaţională. Doar de câteva luni, pentru că tocmai absolvisem Facultatea de Jurnalism şi Știinţele Comunicării. Doi dintre profesorii cu care ţineam legătura mi-au povestit de proiectul elveţienilor de la Ringier şi de faptul că sunt în căutare de jurnalişti. M-au îndemnat în mai multe rânduri să iau legătura cu echipa din România, dar am ezitat în prima fază, pe motiv că nu stăpâneam îndeajuns domeniul economic. Scrisesem în timpul studenţiei în diferite publicaţii naţionale, dar pe secţiunile Învăţământ, Social, Ecologie, Turism, Politică internaţională – niciodată nu abordasem zona economico-finaciară.

Până să mă decid, Capital apăruse deja pe piaţă, aşa că am inspirat, deocamdată de la distanţă, aerul occidental al publicaţiei. Primul pas l-am făcut în martie 1993. Doru Lionăchescu, redactorul şef adjunct şi „omul cu multe subiecte pe ţeavă”, mi-a dat o temă (sau m-a pus să aleg din mai multe, nu mai ştiu), să vadă de ce sunt în stare. Am documentat acel subiect – despre cazinourile din România, case de pariuri şi jocuri de noroc – cu multă îndârjire şi determinare. Am predat articolul după două săptămâni, iar când am cumpărat revista de la chioşc, am avut surpriza să-l văd publicat pe prima pagină. Următoarea prestaţie a fost o anchetă despre problemele de mediu/poluare, condimentată cu multe opinii, comentarii şi injurii provenite de la  surse greu accesibile. N-am mai prins prima pagină, dar m-am ales cu o primă substanţială. Ei, păşisem sau nu cu dreptul în aventura Capital, care avea să dureze pentru mine 15 ani?!

 

Capital: Numiţi un articol publicat în Capital care a avut un impact major pentru societatea românească. 

Fiecare ediţie avea cel puţin un articol de mare forţă, iar subiectul era îndelung dezbătut în şedinţele de redacţie. Dar şi articolele aşa-zis cuminţi aveau un impact major, nimic nu era publicat doar pentru că „trebuie să umplem revista”. Încerc să argumentez acest lucru cu propriile-mi producţii. Timp de 15 ani, aproape fără întrerupere, am fost „fata de la pagina 3”, cum îmi spuneau colegii de la DTP când mergeam să paginez – ulterior de la pagina 13 -, adică autoarea articolelor din secţiunea Studii de piaţă. A existat o etapă de pionierat, în care culegeam date din teren la modul empiric, pentru că nu erau pe atunci, în România, companii specializate în marketing research. Studiam comportamente de cumpărare şi consum, ”scanam” rafturile magazinelor, farmaciilor, librăriilor, notam preţuri, urmăream modul în care sunt promovate noutăţile, întrebam ce se vinde mai bine şi de ce, încercam să-mi dau seama unde există potenţial de dezvoltare etc. Am constatat, în scurt timp, că informaţiile strânse de mine, chiar dacă erau redate în manieră jurnalistică, nu erau la îndemâna oricui. Îmi formasem un public fidel, în creştere de la un an la altul: directori de marketing şi vânzări din companii, oameni de afaceri, studenţi ai facultăţilor cu profil economic. Vreau să fac o precizare: informaţiile din articolele semnate de mine nu ar fi avut atât de mult succes fără infografiile care le secondau, realizate de foarte talentaţii mei colegi graficieni (Claudiu, Eugen, Dana, Silviu, George).

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro