Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Imobiliare

Marea renovare a mallurilor româneşti

Autor: |

Ineficienţa, vechimea sau competiţia acerbă din piaţă au împins o serie de malluri din ţară într-un proces de renovare şi extindere al cărui scop este revigorarea acestor proprietăţi. Costul lucrărilor se ridică la zeci de milioane de euro.

Ca în toate sectoarele imobiliare, criza a făcut ravagii şi pe piaţa centrelor comerciale. Nouă proiecte de talie medie şi mare, în care s-au investit circa 460 mil. euro, au intrat în insolvenţă în primii ani de criză.

Altele au evitat procedura după ce proprietarii lor au găsit investitori interesaţi să le cumpere. Dintre acestea Armonia Brăila şi Trident Shopping Center din Sibiu sunt închise, City Mall din Bucureşti şi Moldova Mall din Iaşi au fost transformate în clădiri de birouri, Armonia Arad a devenit depozit, iar Hello Shopping Park Bacău a ieşit recent din insolvenţă după ce a fost preluat de banca finanţatoare. Tiago Mall din Oradea este singurul proiect ajuns în faliment care a fost repus pe piaţă de omul de afaceri Gabriel Popoviciu după investiţii de 20 mil. euro în repararea şi echiparea lui, asta pe lângă preţul de 30,5 mil. euro plătit la licitaţie.

După acest test de rezistenţă, proprietarii centrelor comerciale care au supravieţuit crizei au început să vorbească tot mai deschis despre necesitatea repoziţionării acestor produse imobiliare. Primii care au sesizat nevoia sunt dezvoltatorii care deţin centre comerciale de prima generaţie, construite între 2000 şi 2005, iar lor le-au urmat cei care au malluri de generaţia a doua, ridicate în perioada 2005-2008.

Cert este că piaţa a intrat într-o nouă etapă, una de consolidare a proprietăţilor comerciale operaţionale şi de repoziţionare a lor vizavi de mallurile de generaţia a treia. „Suntem conştienţi că, deşi românii sunt fideli propriilor obiceiuri, caută şi rămân mereu deschişi la tot ce este nou. Asta se întâmplă inclusiv în retail. E foarte important să fii actual şi să te reinventezi continuu, ca să păstrezi viu interesul clienţilor“, spune Affan Yildirim, directorul general al Anchor Grup, proprietarul celor mai vechi malluri din România.

Un studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară Immpuls în 2014, anul în care a început renovarea mallurilor din grupul Anchor, arăta că o suprafaţă totală de cel puţin 500.000 mp de malluri, adică circa 17% din stocul comercial modern al ţării, necesită operaţiuni de adaptare la noile condiţii de piaţă. Cu investiţii de până la 500 euro/mp, costurile de renovare pentru mallurile învechite au fost estimate la peste 200 mil. euro.

Umbriţi de malluri dominante

În prima parte a anului 2014, turcii de la Anchor au început un amplu proces de renovare a mallurilor Plaza România şi Bucureşti Mall, cu o vechime de 12, respectiv 16 ani. Performanţele Plaza România, al doilea cel mai vechi mall din ţară, au fost grav afectate de deschiderea AFI Palace Cotroceni, care este amplasat la câteva sute de metri distanţă. În momentul demarării lucrărilor de modernizare, gradul de ocupare al mallului din Drumul Taberei era de 65%, iar veniturile obţinute de proprietar din chirii erau de doar 7 mil. euro. Lucrările de renovare au vizat, în principal, schimbarea faţadei, modificarea circuitului de shopping la interior şi transformarea unei aripi a mallului, adică 10.500 mp, în spaţii de birouri. De cealaltă parte, când a început modernizarea Bucureşti Mall din Vitan, gradul de ocupare al proiectului era de 80%, iar veniturile din chirii erau de 12 mil. euro. În cazul acestuia, deschiderea ParkLake din Titan, programată înainte de Paşte, înseamnă o nouă lovitură. „Ambele centre comerciale se află în ultima etapă de renovare. Acum lucrăm la finisajele de interior, iar lucrările se vor încheia cel târziu în luna mai. De la începerea procesului de renovare şi până astăzi am deschis circa 40 de magazine noi în ambele malluri. Ne bucură faptul că am reuşit să renovăm în etape, fără să fie nevoie să le închidem în toată această perioadă“, menţionează Affan Yildirim.

Pe lângă noile magazine deschise în cele două proiecte, Anchor a reuşit să semneze un contract important cu Mega Image, care îşi va muta în birourile din Drumul Taberei circa 400 de angajaţi. Retailerul va ocupa o treime din spaţiul transformat în birouri. Yildirim mai spune că renovarea mallurilor a costat circa 26 mil. euro, sumă împărţită aproape egal pentru fiecare dintre ele.

Proprietari noi, haine noi

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro