Unele produse IKEA îmi plac. Altele nu. Unele mi se par rezistente și bine lucrate. Altele mă lasă să cred că s-ar putea rupe după câteva încercări. Pe cele ”rezistente” le-am încercat. Și chiar au fost dăți în care m-am înșelat în convingerea mea. Dar au fost și situații care m-au determinat să merg în magazin încă o dată. Și încă o dată. Dar nu este lucrul ăsta valabil peste tot, în orice magazin am (fi) intra(t)? Așadar, multe din produsele cumpărate de la ei acum câțiva ani le folosesc și astăzi. Și nu s-au demodat. Nici decolorat.

În fapt, dacă ar fi să dăm puțin timpul înapoi, secretul lor de business stă tocmai în modul în care au învățat să jongleze cu nevoia consumatorilor de ”nou”, cu designul, cu materialul folosit și cu prețul. Au produse de toate felurile ”colorate în toate culorile”. La propriu și la figurat. Că ne referim la prețuri, că ne referim la modele. Și așa mai departe.

Au venit în România acum 10 ani (vârstă pe care o sărbătoresc anul acesta), au lansat modele nemaivăzute de publicul de masă, până la vremea aceea; au impus amenajări moderne, ieșite din tipar și funcționale în același timp, au știut să exploateze la maximum cei 50 de metri pătrați dintr-un apartament cu două camere; au oferit idei pentru o garsonieră de 35 de metri pătrați și, mai apoi, s-au uitat către casele mari, de peste 100 de metri pătrați. Altfel spus, apartamentele ”chibrit” din blocurile comuniste au fost ca ”un loz câștigător” pentru suedezi.

Acum, numărând din prima zi de când au deschis și până astăzi, ”120 de milioane de produse și-au găsit locul în casele românilor”, spune Violeta Neniță, directoarea magazinului IKEA Băneasa, cu 30 de milioane de vizitatori și peste 2.500 de oameni care au lucrat acolo. E mult? E puțin? Un lucru este clar: odată cu deschiderea de noi magazine la nivel local (așa cum au plănuit acționarii grupului), o să crească și numărul angajaților.

În prezent, 569 de oameni lucrează la Ikea România, împărțiți pe departamente, ca într-o corporație: există o mână de angajați care se trezesc cu noaptea în cap, iar alții care părăsesc locul de muncă seara, târziu. E un flux continuu, se lucrează în schimburi.

”Noi am început la 4 dimineața. Astăzi am descărcat șapte camioane de marfă. S-ar putea spune că a fost o dimineață ușoară. În general, descărcăm 10 camioane”, spune Cristian Ioniche, manager Logistică. Cu o completare: media în cea mai aglomerată perioadă a anului, septembrie-decembrie, este de 14 camioane pe zi. ”Zilnic, manipulăm între 1.000 și 2.000 de articole. În total, lucrăm 30 de persoane până în ora 10.00, la departamentul de logistică. Numărul se dublează după această oră”, adaugă Ioniche. Iar în perioada de vârf, acest număr crește cu 20%.

Reduceri de 10%

Cumva, o perioadă aglomerată ar putea fi și de acum până pe 21 martie (când magazinul din Băneasa împlinește 10 ani), odată cu lansarea unor reduceri de 10% la zece game diferite de produse. ”Ne petrecem 85% din viață în interior, așa că este normal ca designul să ne influențeze starea de spirit. Ne dorim să venim constant cu idei noi pentru a aduce în casele românilor ceea își doresc și au nevoie”, mai adaugă și Violeta Neniță.

În altă ordine de idei, din datele companiei mai reiese că, în toți acești ani, cel mai mare bon înregistrat a fost de 104.568 lei, clientul respectiv mobilându-și simultan mai multe camere din casă. De asemenea, cea mai vândută familie de mobilier a fost familia de sisteme de depozitare pentru camera de zi Besta, cu peste 390.000 de bucăţi vândute în 10 ani. Și farfuriile şi bolurile din gama Oftast s-au vândut în peste 1,6 milioane de bucăţi, în timp ce prăjitura cu migdale Almondy a însemnat aproape 1,4 milioane de bucăţi vândute.

Al doilea magazin

Referitor la extindere, la începutul acestui an, reprezentanții grupul suedez, controlat de miliardarul Ingvar Kamprad, au anunţat că Primăria Generală a Capitalei a aprobat Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru cel de-al doilea său magazin din România, care va fi localizat în estul Bucureştiului, lângă platforma industrială Policolor. Suedezii vor să deschidă în total nouă magazine în România, cel mai mare număr de unităţi din regiunea de sud-est a Europei.

Retailerul a cumpărat în 2014 un teren de 13,7 hectare ce a aparţinut fabricii Anticorosiv de la fondul de investiţii Broadhurst Investments, reprezentat de omul de afaceri Siminel Andrei.

Noul magazin va fi construit pe piloni, va avea o suprafaţă de aproximativ 37.000 de metri pătraţi şi va contribui la crearea a 300 de locuri de muncă. Dezvoltarea proiectului presupune o investiţie de 80 mil. euro, care se referă la valoarea cumulată a terenului şi a construcţiei, potrivit companiei.