Mai mult de o duzină de rafinării îşi vor întrerupe activitatea pentru lucrările de mentenanţă normale pentru perioada de toamnă, ceea ce va ajuta la încetinirea spiralei descendente a marjelor de profit în sectorul de rafinare, marje care potrivit analiştilor au ajuns la nivelul de echilibru în 2016 de la un vârf de aproximativ 11 dolari per baril în urmă cu un an. 

Potrivit datelor furnizate de Reuters şi traderi, lucrările de mentenanţă la rafinăriile europene vor atinge nivelul maxim la mijlocul lunii septembrie, când capacităţile de rafinare ar urma să fie reduse cu 1,1 milioane barili pe zi, după care producţia se va relua treptat pe întreaga perioadă a lunii octombrie. Deşi este posibil să apară modificări de ultim moment, este vorba de capacităţi semnificativ mai mici decât anul trecut, când au fost afectate capacităţi de aproximativ 2,3 milioane barili pe zi. 

La nivel global, lucrările de mentenanţă ar urma să fie mai mari, în special în marile centre de export din Orientul Mijlociu şi Asia, ceea ce va scoate din producţie capacităţi de aproximativ cinci milioane barili pe zi, sau aproape 7% din capacitatea mondială de rafinare. De asemenea, reviziile neprogramate din zona Golfului Mexic, un hub major de export, ar ajuta şi ele la reducerea surplusului de combustibil în timp ce o iarnă geroasă ar ajuta la diminuarea stocurilor de combustibil pentru încălzire. 

Toate aceste elemente ar putea ajuta la diminuarea stocurilor de benzină şi motorină, rezultate ca urmare a producţiei excesive de la începutul acestui an când preţurile la petrol brut erau reduse iar aşteptările privind cererea erau la un nivel ridicat. 

"Ne apropiem de o stare de echilibru în sensul că cererea se apropie de ceea ce rafinăriile pot produce", a declarat Jonathan Leitch, director de cercetare pentru piaţa produselor petroliere la Wood Mackenzie. 

Potrivit lui David Fyfe, director de cercetare la traderul elveţian Gunvor, în economiile dezvoltate există un surplus de produse distilate medii, categorie din care face parte păcura şi motorina, de aproximativ 72 milioane barili sau echivalentul a patru zile de consum, un nivel rezonabil având în vedere rezerva limitată de capacităţi de rafinare. În cazul benzinei, există un surplus de aproximativ 30 milioane de barili, echivalentul a două zile de consum. David Fyfe crede că şansele ca un nou val de produse petroliere rafinată să intre pe piaţă după finalizarea lucrărilor de mentenanţă de toamnă sunt mici, având în vedere că în 2016 şi 2017 vor intra în funcţiune mult mai puţine noi capacităţi de rafinare comparativ cu anul trecut. Agerpres