Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Arhiva

Legea retrocedarii costa statul roman peste noua miliarde de dolari

Autor: |

Doar 2% din numarul total al petitionarilor care-si revendica casele si terenurile luate de comunisti si-au primit proprietatile inapoi. Acesta este bilantul la un an si jumatate de la aparitia Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989. Statisticile oferite de Autoritatea pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10 arata ca, pana la inceputul lunii aprilie 2002, au fost depuse catre prefecturi si primarii 210.000 no

Doar 2% din numarul total al petitionarilor care-si revendica casele si terenurile luate de comunisti si-au primit proprietatile inapoi. Acesta este bilantul la un an si jumatate de la aparitia Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.

Statisticile oferite de Autoritatea pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10 arata ca, pana la inceputul lunii aprilie 2002, au fost depuse catre prefecturi si primarii 210.000 notificari, din care 128.000 pentru restituiri in natura si 82.000 pentru acordarea de despagubiri banesti. Au fost restituite in natura doar 4.000 de imobile (constructii si/sau terenuri din intravilanul localitatilor) si au fost inaintate 4.000 de oferte de acordare a despagubirilor banesti pentru situatiile concrete in care legea prevede aceasta masura reparatorie. Acest lucru nu inseamna ca banii au si fost dati.

Autoritatile nu stiu nici pana in ziua de azi de unde vor lua banii pentru aceste despagubiri. Suma totala solicitata la prefecturi si primarii, cu titlu de despagubiri banesti, este estimata la 3,5 miliarde de dolari. Daca adaugam si suma pe care trebuie sa o dea Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, in echivalent, in baza celor 5.200 de notificari formulate catre aceasta institutie (in care au fost solicitate despagubiri in valoare totala de 5,5 miliarde de dolari, mai mult decat veniturile la bugetul de stat pe acest an, care sunt de aproximativ 5,2 miliarde dolari), reiese ca imobilele care nu se pot restitui in natura vor costa statul roman peste noua miliarde de dolari.

Principiul de aplicare al acestei legi este "cat mai multe restituiri in natura si cat mai putine despagubiri in bani". Realitatea demonstreaza ca acest lucru va fi foarte greu de obtinut. Foarte putine dintre constructiile si terenurile revendicate mai sunt in aceeasi situatie ca in momentul preluarii abuzive de fostul stat comunist. Multe terenuri sunt acum ocupate de diverse constructii sau au intrat in proprietatea unor societati comerciale. O alta parte a devenit domeniu public (s-au construit sine de tramvai, strazi, parcuri etc.). Ceea ce inseamna ca in locul bunului revendicat solicitantul va primi, conform legii, despagubiri in bani sau echivalent in actiuni la societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, ori titluri de valoare nominala, ori compensare cu alte bunuri sau servicii.

Dupa cum este legea facuta, petitionarii sunt impinsi in fata unor lungi negocieri cu detinatorul prezent al bunului revendicat. Cine nu va bate palma, va lua calea justitiei. Multi din cei peste 210.000 de solicitanti vor ajunge sa-si ceara drepturile in tribunale.

De ce se aplica foarte greu aceasta lege?

"Ritmul de solutionare a notificarilor depuse este, intr-adevar, lent. Pe de o parte, dintre cauza situatiilor deosebit de complexe ale unor cereri, iar pe de alta parte, din cauza ambiguitatii unor prevederi ale legii", ne spune Lucia Negoita, director in cadrul Autoritatii pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10/2001.

Din experienta juristilor care se ocupa cu solutionarea dosarelor depuse reiese ca putini sunt aceia dintre solicitanti care sunt informati si stiu ce acte sa depuna la dosar. "La aceasta data, aproximativ 30% dintre notificari nu contin decat cererea respectiva", precizeaza directoarea Negoita.

Putini stiu cum sa

aplice legea

Adevarat este si faptul ca nu toti consilierii juridici stiu exact ce au de facut. "Normele aparute anul trecut in iunie pentru aplicarea acestei legi au facut mai mult rau decat bine", este parerea Luciei Negoita, impartasita de altfel si de multi alti juristi din cadrul primariilor. O buna parte dintre articolele actului normativ lasa loc la multe speculatii. Fiecare jurist are interpretarea lui si nu intotdeauna este cea corecta. Executivul a gandit solutia pentru aplicarea unitara a legii: crearea unui organism care sa ofere sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei publice locale si centrale, precum si celorlalte persoane juridice care detin imobile ce fac obiectul restituirii. Insa, credem noi, solutia a fost pusa in practica tarziu. Desi hotararea de guvern cu privire la infiintarea Autoritatii pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10 a fost publicata la sfarsitul anului trecut, de fapt institutia a inceput sa functioneze cu greu de abia in martie 2002. O data cu aparitia acestei institutii s-a decis si elaborarea unor noi norme metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10. Respectivele norme sunt deja elaborate si se afla spre avizare la ministerele implicate. Conform opiniei Luciei Negoita, normele vor intra in vigoare la mijlocul lunii septembrie. Acestea ar trebui sa lamureasca anumite situatii aparute in incercarea autoritatilor de a solutiona notificarile; de asemenea, vor stabili cum se vor calcula despagubirile pentru imobilele prevazute la capitolul 2 din lege. Este vorba despre imobilele preluate in mod abuziv sau pentru care s-a dispus exproprierea in vederea demolarii si nu au fost efectuate despagubiri. Legea prevede ca valoarea acestor imobile "se stabileste conform actelor normative in vigoare la data demolarii sau exproprierii si se actualizeaza cu indicele inflatiei la data platii efective." Normele detaliaza acest mod de calcul si prevad infiintarea unor comisii de evaluare care vor stabili practic valoarea la care se face despagubirea.

De asemenea, actul normativ care va aparea la mijlocul lunii viitoare va cuprinde lista imobilelor exceptate de la restituirea in natura, respectiv cele la care se face referire in articolul 16 al Legii nr. 10 (imobilele ocupate de unitati bugetare din invatamant, din sanatate, asezaminte social-culturale sau de institutii publice, sedii ale partidelor politice legal inregistrate, de misiuni diplomatice, oficii consulare, reprezentante ale organismelor internationale interguvernamentale acreditate in Romania). "In prezent, se studiaza posibilitatea ca si in aceste cazuri sa se restituie nuda proprietate, urmand ca statul sa aiba folosinta bunului respectiv pe o perioada limitata de timp, evident, cu plata unei chirii. Aceasta solutie este posibila, insa, numai prin modificarea legii", se arata intr-o nota informativa a Autoritatii pentru Urmarirea Aplicarii Legii nr. 10. Pentru urgentarea aplicarii legii sunt necesare si normele privind emiterea, inregistrarea si utilizarea titlurilor de valoare, norme ce trebuiau date inca de un an si cinci luni de catre Ministerul Finantelor, lucru de fapt prevazut de art. 34 din Legea nr. 10.

In curs de elaborare este si proiectul de lege prin care se vor reglementa modalitatile, cuantumul si procedurile de acordare a despagubirilor banesti pentru imobilele a caror restituire in natura nu este posibila sau nu este aprobata. Termenul final prevazut de lege pentru emiterea acestui important act normativ este 14 februarie 2003, moment la care dosarele depuse de petitionari trebuie sa cuprinda toate actele solicitate de autoritatile unde s-a facut notificarea (persoana notificata sa restituie este detinatorul prezent al bunului: primaria, prefectura, APAPS, ministere, societati comerciale etc.). "Cine nu are toate actele la dosar pana la aceasta data risca sa-i fie clasata notificarea", spune Lucia Negoita. In termen de 60 de zile de la 14 februarie 2003, autoritatile sunt obligate de lege sa solutioneze toate notificarile depuse.    

Actele necesare pe care petentul trebuie s~ le depun~ la dosar pan~ la 14.02.2003

Dupa 14 februarie 2002, ultimul termen de depunere a notificarilor, procesul de aplicare al Legii nr. 10/2001 a intrat intr-o noua etapa, etapa administrativa in care se depun actele doveditoare sau se completeaza actele depuse o data cu notificarea; se analizeaza si se solutioneaza notificarile complete depuse in termen legal.

Este foarte important de stiut ce acte sunt necesare pentru ca dosarul sa fie complet.r

Pentru constructiir

• Actul de proprietate, in copie legalizata (exemplu: contract de vanzare-cumparare, contract de schimb, act de partaj, contract de donatie, act dotal, autorizatie de construire).r

• Certificat de mostenitor, in copie legalizata, si certificatul de deces, in fotocopie, in cazul in care revendicarea se refera la un imobil ce a apartinut unei persoane decedate.r

• Situatia juridica si locativa, in original (emisa de ICRAL-ul de sector, Administratia Fondului Imobiliar - oficiul vanzari si Romconfort SA) pe perioada 2001-2002.r

• Istoric de rol fiscal, in original, emis de Directia de Impozite si Taxe a sectorului pe raza caruia este situat imobilul, din care sa rezulte ca fostul proprietar a figurat inscris in evidentele fiscale, cu indicarea datei si motivul inchiderii rolului.r

• Schite cadastrale, in original, emise de serviciul Cadastru.r

• Acte de stare civila (copie buletin sau carte de identitate, certificat de nastere, certificat de casatorie, in fotocopie.r

• Decizia sau decretul prin care imobilul a fost preluat de stat, in fotocopie.r

• Dovada cetateniei romane.r

• Istoric de artera si numar postal, acolo unde este cazul, emis de Directia patrimoniu, evidenta proprietatii, cadastru din cadrul primariei.r

Pentru terenuri sunt necesare acelasi tip de acte ca si la constructii, insa mai trebuie in plus: r

• Situatia urbanistica, in original, emisa de Directia patrimoniu, evidenta proprietatii, cadastru.r

• Expertiza topografica, in copie legalizata, efectuata de un expert autorizat.r

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro