Gheorghe Răcaru și-a dedicat toată viața aviației. Deși a ajuns din întâmplare într-un domeniu cu atâtea emoții și provocări, nu are niciun regret. Ba, mai mult, susține că, dacă ar fi să o ia de la capăt, nu ar schimba nimic. După terminarea liceului, și-a depus dosarul la Comerț Exterior. Dacă nu ar fi intrat, își propusese să urmeze silvicultura. „Îmi plăcea libertatea“, explică Gheorghe Răcaru. A văzut însă un anunț cu admiterea la Școala de Ofițeri de Aviație și și-a schimbat planul de zbor. A mutat dosarul de admitere, a dat examenele și a reușit. „Era un control mult mai strict – am fost vreo 600 de candidati și am intrat 40. Așa că, până la urmă am ajuns închis într-o carlingă“, este ușor ironic aviatorul, care însă imediat recunoaște că „există enorm de multă libertate acolo“. După absolvirea școlii de aviație, a devenit pilot profesionist, locotenent și subinginer. La 1 ianuarie 1970 a intrat la Tarom. La început copilot, a avansat rapid și, după ce a devenit comandant pe IL-14, a trecut la manșa avioanelor BAC. În 1991 a venit o nouă provocare: a fost numit director general al Tarom. Știa cu ce se mănâncă aviația, dar avea încă multe de învățat în ceea ce privește managementul. „Când m-au pus director, a venit cineva de la contabilitate să semnez hârtii. Era o doamnă pe care o știam și am rugat-o să-mi explice și mie despre ce e vorba. Mi-a spus că n-are sens, că oricum nu știu. Am învățat șase luni contabilitate, apoi am prins-o cu nereguli și am dat-o afară“, își amintește managerul. De altfel, încercând să eficientizeze activitatea companiei, nu a fost popular printre toți colegii. Astfel, fie din poziția de director general, fie din cea de director general adjunct, a fost autorul unor planuri de reorganizare și restructurare care au supărat puternicele sindicate din companie. Cu toate acestea, în momentul în care a decolat într-o nouă aventură pe piața aeronautică, numeroși colegi i s-au alăturat.

Când succesul prinde aripi

Experiența, căpătată la conducerea unei companii de stat pentru care finanțarea modernă era o necesitate, l-a transformat pe Gheorghe Răcaru într-o țintă pentru poziții de top management pentru multinaționale. Astfel, timp de un an, a fost Director General Compania Societăților Hoteliere GRAND, ocupându-se cu ridicarea hotelului Marriott. După deschidere, a ales să plece. „Acolo, ce rămăsese în sarcina companiei era Shopping Arcade-ul și cazinoul. Ziceam că înnebunesc, atunci eram tânăr“, își amintește Gheorghe Răcaru. Prin urmare, a acceptat să preia conducerea ONT Carpați, fiind tentat de planul de modernizare a hotelului New Montana de la Sinaia. După ce a reușit în timp record să termine proiectul, pe radar i-a apărut o nouă provocare. Un fost coleg i l-a prezentat pe Nelu Iordache și i-a spus că vrea să-și facă o companie aeriană. „Atunci l-am întrebat dacă are bani de pierdut. Am vorbit, am înțeles ce vrea. I-am zis că îi fac un business plan și că îi spun cât o să-l coste așa, pe 3-5 ani. I-am făcut niște costuri de start-up și a zis ok“, își amintește Gheorghe Răcaru. Discuția a avut loc în mai 2004, iar în decembrie s-a plecat în primul zbor. A fost nevoie de multă muncă pentru că într-un timp scurt a trebuit rezolvată toată partea birocratică, una extrem de complicată. În schimb, filosofia companiei a fost simplă. „Am angajat oameni în zona comercială și financiară să nu aibă nicio legătură cu aviația –  să nu vină virusați, pentru că e mai greu să le scoți din cap ceva prost decât să le bagi ceva bun. Aceasta a fost o condiție. Am stat cu ei și le-am explicat. Sunt așa de bucuros că oameni care au început în call center în 2004 acum sunt director de vânzări, director la marketing, director la revenue management“, explică șeful Blue Air. În ceea ce privește personalul navigant, compania a avut noroc cu cei care ieșiseră la pensie de la Tarom sau care urmau să iasă și cărora documentele le mai permiteau să zboare. I-a angajat, iar lângă aceștia au venit mai mulți tineri, pe care a început să-i pregătească. Astfel, datorită unei bune strategii de resurse umane și a oportunităților oferite  de dezvoltarea low-costului, o nișă aleasă cu multă inspirație, Blue Air a urcat repede și bine. „Am început cu două avioane și am ajuns în 2010 la vreo 12 avioane“, povestește managerul.

 

Cu afacerea intrată în vrie

Problemele cu justiția ale proprietarului de atunci au reprezentat un balast imposibil de cărat pentru o companie care încă se afla la începutul ascensiunii. Romstrade a intrat în insolventă, iar asta a declanșat semnalul de alarmă la Blue Air. Gheorghe Răcaru nu mai era director general, dar rămăsese în cadrul grupului pentru a realiza integrarea financiară a celor șase companii din portofoliu. „Romstrade garantase pentru închirierile de avioane, iar dacă unul îți ia un avion înapoi îți cere și «future claims» pe toată perioada -și erau zeci de milioane – pe total sărise de 100 de milioane, cu tot cu niște datorii. S-a  mers pe varianta să se vândă doar businessul. Condiția a fost ca cei care vor cumpăra să achite toate restanțele, să care pasagerii care plătiseră bilete, să plătească datoriile la Eurocontrol și foarte important să vină cu o facilitate pentru e-commerce“, explică managerul. Într-un final, după ce au venit mai multe oferte, compania a fost preluată de patru acționari, dintre care doi erau piloți chiar la Blue Air.

O nouă ascensiune rapidă

Preluarea s-a realizat repede, iar compania nu doar s-a redresat, ci chiar a început să se dezvolte agresiv. Noi avioane, noi rute și din ce în ce mai mulți angajați au adus rezultate financiare de invidiat. Toate acestea au făcut ca Blue Air să devină liderul pieței românești. „Cifra de afaceri a companiei a crescut

de la 300 de milioane de euro în 2016, la 420 de milioane de euro în 2017. Rezultatele ne oferă statutul de cea mai mare companie aeriană din România. În aviație, rata de profit este în principal corelată cu rata de creștere“, spune managerul Blue Air. Echipa operatorului aerian a crescut de la 636 de angajați la 1 ianuarie 2016 la 1.449 angajați la 1 ianuarie 2018. Numai anul trecut, Blue Air a recrutat, din peste 430 de candidați, 70 de piloți. În ceea ce privește strategia de dezvoltare, lucrurile sunt simple. „În ultimii ani, am investit foarte mult în flotă, iar anul trecut, chiar de Revelion, am adus cel de-al 28-lea Boeing 737. Recent, echipa a revenit de la Seattle, de la fabrica Boeing, unde a verificat stadiul aeronavelor noastre Boeing MAX – în vara anului trecut am comandat șase. Sperăm ca anul viitor pe vremea asta să fie deja livrate primele.Vom deveni primul operator de Boeing 737 MAX din România. Acest model nou va ajuta la modelarea viitorului companiei Blue Air. Vom putea zbura pe distanțe mai mari și, cel mai important, vom putea menține tarifele scăzute“, precizează Gheorghe Răcaru, care anunță că 2018 și 2019 sunt ani de consolidare. „După toți acești ani de investiții și dezvoltare este momentul să ranforsăm strategia și viziunea noastră astfel încât să putem crește sănătos și să ne ridicăm la înălțimea așteptărilor“, spune managerul Blue Air, care, în încheiere, își explică filosofia: „Îmi doresc ca Blue Air să fie bine organizată. Să știu că, dacă ies la pensie, am lăsat o companie stabilă din toate punctele de vedere“.

 

Un CEO la mare înălțime

Datorită performanțelor din ultimul timp, în care flota, personalul și afacerile Blue Air au înregistrat creșteri uriașe, Gheorghe Răcaru a primit premiul pentru cel mai bun CEO. În cadrul Galei Premiilor de Excelență Capital, managerul Blue Air a spus că se simte onorat de desemnare și a ținut să mulțumească cititorilor și redactorilor Capital. În plus, acesta a arătat că Gala Capital i-a adus mai multe motive de bucurie. „Am trei motive mari de bucurie. Primul – i-am văzut pe cei care au fost aici, pe locul pe care sunt eu acum, care au câștigat premii și i-am văzut și pe ceilalți care au fost nominalizați și mi se umple sufletul de bucurie pentru că sunt oameni tineri. Dintre cei nominalizați am văzut unul-doi care suntem de vârsta a doua. Acum, după ultimele cercetări, se pare că vârsta a treia începe de la 80 de ani, așa că mai am vreo zece ani până atunci. A doua bucurie – dintre toți cei nominalizați Blue Air a avut doi reprezentanți: pe mine și pe șefa de la HR. În al treilea rând, sunt bucuros că am primit acest premiu. Mulțumesc mult tuturor! Este o mare onoare pentru mine“, a declarat Gheorghe Răcaru.