CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

La mall în Gara de Nord

Autor: Senica Micu | luni, 30 ianuarie 2012 | 17 Comentarii

Cum ar fi să mergi la Gara de Nord ca la un mall în subteran? Ideea, susţinută şi de alţi miniştri ai transporturilor, este mai veche, dar pare să prindă contur abia anul acesta

«Ceva concret, care să iasă din birouri, încă nu. Sunt tot felul de negocieri, proceduri, discuţii legate de ceea ce îşi doreşte România şi ce poate să ofere Belgia, pe ce linii să se meargă, dacă România chiar îşi permite un asemenea proiect», spun reprezentanţii Ministerului Transporturilor despre proiectul româno-belgian care va schimba faţa Gării de Nord din Bucureşti. Primul pas a fost deja făcut: în toamna anului trecut, ministrul român al transporturilor, Anca Boagiu, şi omolo­gul său din Belgia, Etienne Schouppe, au semnat un memorandum prin care cele două ministere vor coopera pentru modernizarea, reabilitarea şi extinderea infrastructurii de transport din zona Capitalei, incluzând şi complexul Gara de Nord, cel mai important nod feroviar al ţării. „Memorandumul asigură premisele şi cadrul juridic al unui parteneriat româno-belgian care va veni în sprijinul dezvoltării unui proiect viabil prin care Bucureştiul să beneficieze de o gară la standarde europene“, spunea atunci Anca Boagiu. Transformarea în gară de tranzit Planul luat în calcul de autorităţi prevede, în afară de trecerea Gării de Nord în subteran, şi construirea unor tuneluri care să facă legătura cu celelalte două gări: Progresul şi Obor. „Gara de Nord se va transforma dintr-o gară înfundată într-una de tranzit. Cu siguranţă, vom avea un nivel suprateran şi două subterane: o linie pentru tren suburban şi una pentru metrou. Probabil că modelul pe care îl vor avea în vedere belgienii va fi gara din Luxembourg“, încearcă Ștefan Roşeanu, senior partner Club Feroviar, să contureze ideea. În paralel, oficialii din Ministerul Transporturilor au în plan şi modernizarea a 21 de gări din oraşele mari, investiţiile totale urmând să ajungă la aproximativ 227 milioane de euro. Până acum au fost deja scoase la licitaţie o parte dintre acestea, una dintre cele mai scumpe modernizări fiind pentru gara din Piteşti, o valoare estimată la 14,2 milioane de euro. Fondurile pentru modernizarea celor 21 de staţii de cale ferată vor proveni atât de la bugetul de stat, cât şi din bani europeni.


Cel puţin şapte ani şi un miliard de euro Revenind la Gara de Nord, mai concret, cum va putea fi materializat acest proiect? Sigur că va fi nevoie de mult timp, poate chiar mai mult decât estimează analiştii din această piaţă. Aşadar, dacă proiectul nu va fi întrerupt aşa cum se întâmplă de multe ori când se schimbă „şefia“ Ministerului Transporturilor, atunci anul acesta vor fi finalizate studiile de fezabilitate şi, în cazul în care se va merge pe parteneriat public-privat (PPP) şi nu pe unul de tip public-public, atunci cu siguranţă că va fi definit caietul de sarcini. „Toate fazele de pregătire ale proiectului, de la studiul de fezabilitate până la evaluarea costurilor şi ofertarea ar putea să dureze, într-o variantă optimistă, cel puţin un an şi jumătate-doi ani. După care va urma construcţia propriu-zisă, care ar putea să dureze, de asemenea, cel puţin cinci ani, pentru că în subteran se lucrează greu“, detaliază Roşeanu. Bineînţeles, construcţia poate să înceapă imediat după finalizarea punctelor care ţin de birocraţie doar dacă nu apar divergenţe de opinie între Guvern şi Primărie. Nici costurile nu vor fi prea mici. Roşeanu crede că un astfel de proiect va ajunge la un miliard de euro, din care reconstrucţia gării la suprafaţă şi în subteran va fi  de 300-400 milioane de euro, aşa cum au fost toate bugetele pentru gări similare în Occident. Mai mult, vor exista şi spaţii comerciale, ca într-un adevărat mall. Evident că va fi păstrată partea de gară istorică - o parte din Gara de Nord este momument istoric - la suprafaţă. Restul până la un miliard de euro va însemna proiectul cu tunelurile care vor lega Gara de Nord de celelalte gări. Contextualizând, prin memorandumul semnat cu Belgia, ţara noastră va obţine atât expertiză belgiană, cât şi posibilitatea de a atrage fonduri europene pentru acest proiect, inclus în planul de dezvoltare al Capitalei în următorii 25 de ani. Memorandumul asigură premisele unui parte­neriat care va veni în sprijinul dezvoltării unui proiect viabil.
Anca Boagiu, ministrul transporturilor

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.