Ar fi interesant câți bani s-au pierdut din zvonuri, din propagarea unor știri care "informau" că ratingul Franței ar putea fi retrogradat, că Italia ar putea intra în incapacitate de plată și alte știri care conțineau verbe la modul condițional.
Conform unor studii realizate de Kapferer privind tehnicile de propagandă, pe care vă invit să le studiați pentru a înțelege lumea în care trăim, zvonurile reprezintă doar una dintre modalitățile de manipulare. Este inutil să spun că declinul puternic al lumii financiare din aceste zile a fost unul bazat în mare măsură pe zvonuri, în consecință pe manipulare.
Este adevărat că deținătorii de companii listate la bursă au avut pierderi uriașe, însă speculatorii care au fost pe fază, în mod sigur au știut să profite.
Cazul Societe Generale de săptămâna aceasta ar putea intra în istoria științelor comunicării, capitolul "Manipulare". Miercuri, acțiunile băncii au suferit o scădere de 21%, parte a cauzei fiind un articol din Daily Mail în care se arăta că banca este "în pragul falimentului".
După haosul bursier de miercuri, tabloidul și-a cerut scuze. Cui i-a mai folosit? "Informația" fusese dată, iar dezastrul era deja creat.
Vom afla oare cine a scos informațiile care au stat la baza zvonurilor din articol? Poate niciodată. Cineva a cumpărat acțiuni ale SocGen când acestea aveau scăderi de peste 20%. Manipularea e bună, ca să parafrazez o vorbă celebră a lui Gordon Gekko din filmul "Wall Street.