CITEŞTE ŞI

HR

Județele unde femeile le suflă afacerile bărbaților

Autor: |

Capitala şi şapte judeţe (Constanţa, Covasna, Timiş, Iaşi, Prahova, Braşov şi Bihor) concentrează peste 50% dintre cele circa 500.000 de femei prezente în acţionariatul companiilor autohtone.

Bărbat, îngrijit, elegant, puternic. Cam aşa arată, în imaginarul public, omul de afaceri de succes. Totuşi, peste jumătate de milion dintre patronii din România poartă mai adesea fustă şi pantofi cu toc. Potrivit datelor Registrului Comerţului, 34% dintre acţionarii şi asociaţii companiilor autohtone şi un procentaj similar din rândul persoanelor fizice autorizate sunt femei. Nu este tocmai rău, însă femeile care deja au făcut pasul în lumea afacerilor cred că se poate şi mai bine. „Este important ca femeile să intre în număr mai mare în acest domeniu. Ele sunt mai serioase, mai muncitoare, mai fidele. Problema este că acest lucru ar trebui să vină dinspre ele, iar asta nu se poate întâmpla peste noapte – mai trebuie să treacă timp, să se schimbe mentalităţile“, afirmă Kaya Sebahat, preşedintele Patronatului Naţional al Femeilor de Afaceri din IMM-uri (PNFAIMM). „Femeile au spirit antreprenorial, acesta trebuie doar dezvoltat. De destule ori constatăm că femeile nu sunt suficient de pregătite pentru afaceri, iar perioada de criză a dus multe din companiile lor în impas – piaţa a scăzut, nu au acces la credite, nu au la dispoziţie resursele umane de care ar avea nevoie“, explică Liliana Pagu, preşedintele Asociaţiei Femeilor din România. Misterul din Covasna Polii de dezvoltare economică au adunat şi cele mai multe femei antreprenor – 125.000 în Capitală şi între 17.000 şi 25.000 în judeţe precum Constanţa, Timiş, Iaşi, Prahova ori Braşov. Iese în evidenţă în acest clasament Covasna. Aici există peste 23.000 de femei acţionare sau asociate ale unor companii, ceea ce înseamnă că aproximativ una din cinci covăsnence este implicată, într-un fel sau altul, în afaceri. Dezvoltarea cu predilecţie în zonă a afacerilor din industria uşoară, în special a celei textile, ar putea explica acest aparent mister. În ceea ce priveşte proporţia femei-bărbaţi, lucrurile se schimbă. Brăila, Tulcea, Bacău, Mehedinţi sau Dâmboviţa sunt locurile unde femeile de afaceri tind cel mai mult spre egalitatea cu bărbaţii, cel puţin în ceea ce priveşte numărul, în timp ce în Harghita, Giurgiu sau Bistriţa-Năsăud se înregistrează cele mai mici procente de antreprenori de sex feminin. La fel sau altfel? Se simt femeile de afaceri diferite de partenerii ori competitorii lor de sex masculin? „N-am sesizat niciodată că aş fi avut vreun avantaj ori vreun dezavantaj din partea bărbaţilor pe care i-am întâlnit în decursul carierei de antreprenor pentru faptul că sunt femeie“, spune Camelia Șucu, proprietara grupului de firme Class. Ea crede că la această atitudine a contribuit, probabil, şi faptul că, la doar trei ani de la terminarea facultăţii, în 1993, a intrat în ceea ce începea să se contureze ca fiind mediul de business autohton. „Pot spune că am crescut împreună cu ei, cu bărbaţii de afaceri. Oricum, eu cred că, dacă priveşti postura de întreprinzător ca pe un loc de muncă, mai greu decât celelalte, dar în care lucrăm cot la cot femei şi bărbaţi, nu ar trebui să apară niciun fel de diferenţe legate de gen“, afirmă Camelia Șucu. Și femeile care conduc afaceri de mai mică anvergură se arată sigure pe ele. „Ce dacă sunt femeie? Am văzut, în ultimii ani, zeci de concurenţi punând lacătul pe uşă. Cei mai mulţi patroni acolo erau bărbaţi. Ei au dat faliment, eu am rămas pe piaţă“, spune proprietara unei agenţii imobiliare din centrul Capitalei. Totuşi, există şi voci care consideră că, pentru a reuşi în business, femeile trebuie să muncească mai mult decât bărbaţii. „Cam de două ori mai mult. Trebuie să fim oneşti şi să admitem că nicicând nu va putea exista o egalitate perfectă între cele două sexe – o femeie nu poate face tot ce face un bărbat, la fel cum un bărbat nu poate face tot ce face o femeie“, afirmă Kaya Sebahat. Totuşi, arată ea, nu s-a simţit niciodată privită cu reticenţă de către partenerii de afaceri. „Cam toată lumea înţelege că femeile şi bărbaţii trebuie să fie o echipă unită, dacă vrem ca lucrurile să meargă bine“, explică preşedintele PNFAIMM. Cum se pot netezi diferenţele Discriminările între femei şi bărbaţi sunt cât se poate de reale în ceea ce priveşte salariile. Potrivit Eurostat, în 2006, o femeie din Uniunea Europeană câştiga cu 17,7% mai puţin decât un bărbat, ambii fiind angajaţi pe posturi similare. În 2009, diferenţa de salarizare scăzuse uşor, la 17,1%. Cele mai discriminate din acest punct de vedere erau austriecele (25,5% diferenţe salariale), urmate de femeile din Germania (23,2%), Slovacia (21,9%) şi Finlanda şi Marea Britanie (20,4% fiecare). La polul opus se situau angajatele din Slovenia (doar 3,2% diferenţe faţă de angajaţii de sex masculin), urmate de cele din Italia (5,5%) şi Malta (6,9%). România se situează, potrivit datelor statistice, pe un loc bun – o femeie câştigă cu „doar“ 8,1% mai puţin decât un bărbat pentru atribuţii şi responsabilităţi similare. Se reflectă aceste diferenţe şi în lumea afacerilor? Unii cred că da şi că e nevoie de ajutor pentru întreprinzătorii de sex feminin. Asociaţia Femeilor din România, de exemplu, organizează, cu fonduri de la Uniunea Europeană, centre de consiliere şi formare pentru antreprenorii de sex feminin. „După 20 de ani, este momentul să gândim mai profesionist afacerile în care suntem implicate sau pe care dorim să le pornim“, explică Liliana Pagu. Alţii, precum Eximbank, au pus la dispoziţie credite speciale pentru femeile de afaceri – până la 100.000 de euro, bani acordaţi pe perioade de până la cinci ani. Vor fi suficiente astfel de iniţiative pentru ca femeile de afaceri să ajungă să concureze cu adevărat de la egal la egal cu bărbaţii? Cel mai probabil, nu. Pe de altă parte, nu trebuie să uităm niciodată că, de multe ori, în spatele unui bărbat de succes se află o femeie puternică.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii