Fie că vorbim de companii precum Boeing, Airbus, Bombardier sau Embraer – care produc și avioane de linie des întâlnite pe toate aeroporturile – sau de mărci exclusiviste precum Gulfstream sau Dassault, toate au în ofertă „apartamente zburătoare” de lux. Pare o afacere de nișă. Chiar așa este. Însă, doar pentru a înțelege valoarea acestei nișe, să spunem că un studiu realizat de Honeywell International, companie care produce, printre altele, echipamente pentru aeronautică, arată că între 2013 și 2023 vor fi vândute mai bine de 9.200 de avioane private de lux având o valoare totală de 400 de miliarde de dolari. Asta înseamnă, în medie, peste 43 de milioane de dolari per avion! O sumă demnă de un nabab.

Dassault Falcon 5X – 45 mil. USD

Prezentat pentru prima dată publicului la expoziția aeronautică de la Dubai din 2013, Falcon 5X a început să fie comercializat în acest an. O simplă vizită pe site-ul Dassault îți arată de ce prețul de bază al unei astfel de „jucării” este de minimum 45 de milioane USD, dar poate urca mult mai sus. Odată cu comanda, ai posibilitatea de a îți amenaja interiorul aeronavei după plac. Iar pentru asta ai la dispoziție o întreagă echipă de ingineri, designeri și IT-iști care vor realiza o machetă 3D a fiecărui detaliu. Astfel cumpărătorul poate decide dacă detaliile din ineriorul avionului corespund dorințelor sale. Apoi, odată cu intrarea în producție, fiecare etapă este prezentată în detaliu plătitorului, de la instalarea echipamentelor de zbor, în Franța, până la realizarea manuală a mobilierului, în Arkansas, Statele Unite.

 

Embraer Lineage 1000E –  52 mil. USD

Mulți ați zburat deja cu aeronave Embraer. Mici prin comparație cu giganții cerului produși de Airbus sau Boeing, aceste avioane sunt destinate în special distanțelor scurte. Dar foarte puțini au avut acces la Lineage 1000E, produs de top al firmei braziliene, derivat din aeronava pentru transport regional Embraer 190. Cu o autonomie de zbor de 8.500 de kilometri, Lineage 1000E oferă spațiu pentru până la 19 pasageri în cinci zone distincte. Aceștia au la dispoziție, conform lui Marco Tulio Pellegrini, COO al Embraer, „tot confortul de acasă”: scaune și mese cu reglaj electric, multe porturi USD pentru computere, cinci televizoare LED cu sunet surround și chiar tablete pentru controlul tuturor funcțiilor din cabinele pasagerilor, e la lumină până la sunet și parfumuri ambientale.

 

Dassault Falcon 7X – 52 mil. USD

Fratele mai scump al lui 5X se laudă în special cu performanțele sale, iar cea mai apreciată dintre acestea este distanța scurtă de decolare neegalată de niciun al competitor din nișa avioanelor private de lux. Lansat încă din 2007, acest aparat de zbor a fost comandat deja de mai mult de 250 de persoane sau companii. Și asta în ciuda faptului că spațiul destinat pasagerilor este mai mic decât cel oferit de avioane similare produse de Gulfstream sau Boeing. Cele trei motoare Pratt&Whitney asigură o viteză maximă de 953 km/h și o autonomie de 11.000 km. Cel mai cunoscut posesor al unui astfel de avion este prințul Albert al II-lea din Monaco.

 

Gulfstream G550 – 55 mil. USD

Ce poți face dacă îți prisosesc în cont 55 de milioane de dolari? Poți cumpăra una dintre cele mai „bătrâne” aeronave private de lux aflată pe piață. Gulfstream G550 a fost lansat în 2003 și a fost până acum vândut în mai bine de 500 de exemplare. Este o variantă de lux a lui Gulfstream V și are o autonomie de 12.500 km, iar interiorul este gândit astfel încât să corespundă celor mai exigenți oameni de afaceri. Proprietarul are la dispoziție toate echipamentele moderne de comunicație, de la computere, sistem WiFi, până la comunicații prin satelit.

Bombardier Global 6000 – 55 mil. USD

Pentru că modelele 7000 și 8000 nu vor fi disponibile pe piață până în 2017, Global 6000 este în prezent cea mai bună ofertă a Bombardier din acest segment. În plus, compania canadiană a reușit să asigure aeronavei cea mai mare cabină pentru pasageri din această clasă de avioane. În interior pot fi găsduiți până la opt persoane cărora le stau la dispoziție patru membri ai echipajului. Din punct de vedere tehnic, Global 6000 este mai bine dotat decât modelul pe care îl înlocuiește, Global Express XRS. Tehnologia de la bord permite aeronavei să atingă o autonomie de 11.500 de kilometri ceea ce înseamnă că Bombardier Global 6000 își poate transporta pasagerii, cu stil, de la Tokio la Dubai sau de la Moscova la Los Angeles. Un model puțin inferior, Global 5000 este deținut și de un romțn. Este vorba despre omul de afaceri Ion Țiriac.

 

Bombardier Global 8000 – 66 mil. USD

Deși poate părea ciudat, prețul lui Global 8000 este mai mic decât cel al lui Global 7000. Asta în ciuda faptului că ambele au la bază aceeași platformă tehnică. Împărțit în trei zone distincte, spațiul destinat pasagerilor poate găzdui, în funcție de echipare, între opt și 19 persoane și tocmai de aceea 8000 este un avion care va fi pe placul multor companii care și-au anunțat deja intenția de a achiziționa un astfel de aparat de zbor. Conform datelor tehnice oferite de Bombardier, acest model poate zbura nu mai puțin de 14.600 de kilometri fără a fi necesară realimentarea rezervoarelor.

Bombardier Global 7000 – 68 mil. USD

 

Al treilea avion Bombardier prezent în acest clasament al celor mai scumpe aeronave private din lume în baza prețurilor de catalog se apropie cel mai mult de performanțele celei mai lăudate mărci din acest segment, Gulfstream. Global 7000 va fi, din 2017, un concurent serios pentru viitorul Gulfstream G650. Conform detaliilor furnizate încă din acest an de producător, Bombardier Global 7000 va putea zbura 13.500 de kilometri fără alimentare, un detaliu extrem de important atunci când vorbim despre avioane private sau de companie. La bordul aeronavei pot fi găzuiți maximum 10 pasageri care au la dispoziție patru cabine.

Gulfstream G650 – 72.5 mil USD

Tot în 2017, piața avioanelor private se va îmbogăți și cu cel mai mare și performant avion produs de Gulfstream, compania aflată în prezent în topul comenzilor de avioane private. Se pare că bogații lumii s-au îndrăgostit de felul în care divizia Gulfstream Aerospace a companiei General Dynamics din Savannah știe să producă și să echipeze avioanele private. Iar pentru a înțelege cât de căutat este încă de pe acum modelul G650 este suficient să spunem că unii miliardari sunt dispuși să plătească sume exorbitante pentru a se afla pe lista primilor care vor intra în posesia unui astfel de avion. Cei care au comandat din timp un G650 la prețul de catalog sau în apropierea lui primesc oferte cu circa 10% – 15% mai mari de la doritori. Gulfstream G650, avion echipat cu două motoare Two Rolls-Royce BR725 A1-12, poate transporta între 8 și 19 persoane cu o viteză maximă de Mach 0,9. Autonomia este de 13.000 km.

 

Airbus A319 Corporate Jet – 89 mil. USD

Unul dintre cele mai încăpătoare și exclusiviste avioane private din lume este A319 ACJ. În interior există spațiu mai mult decât suficient pentru până la 30 de persoane are pot fi transportae circa 11.000 de kilometri fără ca aeronava să fie realimentată. Cel mai mare client al Airbus pentru acest tip de avion derivat din comercialul A319 este compania Emirtaes care și-a alcătuit o flotă destinată închirieri. Emirates A319 ACJ are în componență 10 mici apartamente, un salon business și o „sală de mese” și poate transporta 19 pasageri.

Boeing Business Jet 3 – 99 mil. USD

Cu o autonomie asemănătoare concurentului A319 Corporate Jet, Boeing Business Jet 3 a fost prezentat publicului în 2013 și are la bază varianta comercială a lui 737. În funcție de configurația cabinei pasagerilor, BBJ3 poate găzdui la bord până la 38 de pasageri alături de opt membri ai echipajului, iar în cală încap 250 de bagaje de dimensiuni normale. Deși prețul de catalog este de 99 milioane de dolari, multe dintre avioanele comandate au depășit această sumă din cauza dotărilor exclusiviste solicitate de proprietari.