Peste 11 milioane de jucători din totalul de peste 150 de milioane la nivel mondial aşteaptă lansarea noii versiuni World of Warcraft, joc care a aşezat şi România pe harta industriei mondiale de gaming.

Lansarea de săptămåna viitoare a versiunii adăugite (expansion pack) a celui mai popular joc pe computer al tuturor timpurilor, World of Warcraft (WoW), a băgat retailerii în priză. Magazinul Diverta de pe bulevadul Magheru din Capitală va organiza un eveniment special pentru fanii jocului care pot fi prezenţi la lansarea versiunii Wrath of The Lich King (WotLK) din noaptea de 12 spre 13 noiembrie. Diverta se aşteaptă ca un număr de cåteva sute din cei peste 25.000 de jucători romåni să fie prezenţi. „Magazinul va vinde în premieră pe piaţa romånească acest joc, în limita stocului disponibil, începånd cu ora 12 noaptea“, spune Mihaela Ciceu, director de marketing la Diverta. Alţi retaileri au organizat deja promoţii şi concursuri cu ocazia unui eveniment aşteptat de toată comunitatea gamerilor la nivel mondial. „Există deja o promoţie de tip tombolă, la sfårşitul căreia se vor extrage cinci cåştigători aleşi din cei care au efectuat precomenzi pe site-ul eMAG pentru WoW-WotLK pe o perioadă determinată“, spune Theodor Dimache, product manager la eMag, cel mai mare site de comerţ online din ţară. „Cåştigătorii vor primi drept cadou o varianta de colectie a jocului (Colectors Edition). Titlul de colecţie vine într-un număr extrem de limitat în Romånia“, adaugă acesta.
Frenezia care a cuprins retailerii vine pe fondul creşterii extrem de importante a pieţei de jocuri din Romånia şi mulţi dintre jucători intuiesc potenţialul acesteia. „În acest moment, piaţa este la nivelul de 12 milioane de euro anual (consumer spending). Estimez că numărul de unităţi våndute pånă la finele lui 2008 în Romånia se va ridica la 250-300 de mii“, apreciază Mihail Stegaru, analist al industriei de gaming.

Conform acestuia, ponderea jocurilor pe PC este de 75%, în scădere, în timp ce PlayStation 3 şiPlayStation Portable cåştigă rapid avans faţă de PlayStation 2, format a cărui cotă de piaţă, de 15% la finele lui 2007, s-a erodat constant în 2008. Xbox 360 rămåne în limita a 5%, în timp ce Nintendo Wii şi Nintendo DS încă încearcă să îşi definească poziţia pe piaţa din Romånia.

132-21391-17_wow2_44.jpg„Cele mai populare titluri sunt familia World of Warcraft (cu peste 25.000 de jucători în Romånia pe serverele oficiale), seriile FIFA (FIFA ‘09 are o estimare de peste 10.000 de unităţi pentru PC våndute în 2008-2009), Need for Speed, Grand Theft Auto (în special cu titlurile GTA San Andreas şi GTA IV) şi, evident, seria The Sims. Noul Spore de la Electronic Arts promite, de asemenea, să fie un titlu de mare succes“, trece în revistă piaţa Stegaru.

În condiţiile în care alte pieţe îşi reevaluează estimările pe fondul crizei, retailerii de jocuri rămån optimişti. „În primele trei trimestre ale anului, eMAG a înregistrat o creştere a vånzărilor cantitative de 442,58% pe categoria jocuri pentru consolă, respectiv de 163,08% la jocuri PC faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut“, spune Theodor Dimache. Jucătorii estimează o creştere de aproximativ 30% a pieţei în 2009.

Best Distribution este lider pe piaţa distribuitorilor, cu o cotă estimată de 70% (graţie portofoliului de publisheri: Electronic Arts, Activision Blizzard, Take-Two, Eidos etc). Alţi jucători importanţi sunt Ubisoft, Altex şi Flanco-Flamingo (mai ales distribuţie de console Sony),TNT Games şi Monosit. Pe partea de distribuţţie online (exclusiv download), lider este Computer Games.

Adevăratul potenţial de creştere accelerată a veniturilor vine însă din altă parte, atrage atenţia Mihail Stegaru. „Jocurile video încă sunt ilustrul necunoscut al pieţei media din Romånia. Paşii făcuţi spre popularizarea jocurilor video ca modalitate de divertisment autentic şi rentabil pentru consumator sunt încă nesiguri“, explică acesta. „Să nu uităm că un joc oferă pånă la 30 de ore de joc (în medie 10-15) sau o perioadă nedefinită, cum este cazul lui WoW. Prin urmare, raportul valoare/preţ este indiscutabil favorabil jocurilor şi defavorabil filmelor, de exemplu. În conditiile în care baza instalată de hardware creşte vertiginos (deja sunt peste 10.000 de posesori de PS3 în Romånia, conform cifrelor Sony), jocurile au şanse reale să devină, în următorii cinci ani, produsul media principal în retail“, anticipează Stegaru.

132-21392-17mihailstegaru_44.jpg«Raportul valoare/preţ este favorabil jocurilor. Acestea au şanse reale să devină, în următorii cinci ani, produsul media principal în retail.»
Mihail Stegaru, analist al industriei de gaming

12 mil. euro este valoarea pieţei autohtone de jocuri pentru PC şi console. Anul viitor se aşteaptă o creştere de circa 30%

Jocuri pe bani grei

• Piaţa mondială a jocurilor electronice, estimată la circa 40 de miliarde de dolari, înregistrează creşteri peste cele ale altor industrii de divertisment, cum ar fi filmul sau muzica.

• World Of Warcraft, lansat în 2004 de Blizzard Entertainment, a ajuns cel mai popular joc online, cu peste 11 milioane de utilizatori. Lansarea pachetului Wrath of The Lich King e de aşteptat să crească vånzările inclusiv în Romånia, unde sunt mai mult de 25.000 de jucători.