Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Inutilitatea Fondului Suveran de Investiții

Autor: | | 1 Comentarii

România este scuturată din toate balamalele de niște politicieni care au o educație economică precară și care se bazează excesiv pe economiști de partid cu idei tot mai crețe și care propun tot felul de trăznăi insuficient fundamentate, dezbătute sau fără un studiu de impact serios în spate.

Una din aceste idei este cea legată de crearea Fondului Suveran de Investiţii după modele similare din Norvegia (creat în 1990, cel mai mare din lume cu active în valoare de 922 miliarde USD) sau Emiratele Arabe Unite (creat în 1976 în valoare de 828 miliarde USD).

Iată care sunt argumentele mele care susţin că această idee este una problematică şi că nu va aduce un beneficiu clar economiei româneşti, dimpotrivă:

  1. Lipsa resurselor financiare care să alimenteze constant cu fonduri substanţiale acest fond public de investiţii. În ţările unde s-au dezvoltat astfel de scheme de finanţare pentru proiectele publice exista o sursă importantă de finanţare, chiar cu sume importante (vezi aici lista principalelor fonduri suverane de investiţii). Cinci din cele mai mari zece fonduri suverane au în spate producţia de petrol şi redevenţele aplicate acesteia. Cu alte cuvinte, în cea mai mare parte a cazurilor, existenţa unor resurse naturale importante alimentează şi justifică crearea acestor fonduri de dezvoltare pentru a se evita ceea ce noi numim în literatura economică ”blestemul resurselor”. Lipsa resurselor se vede clar în bâlbâiala autorităţilor cu privire la capitalizarea acestui fond: bugetul de stat (alimentat de o datorie publică ce creşte exponenţial şi care funcţionează de ani buni pe deficite structurale) nu are cum să furnizeze constant resurse importante nici măcar până la concurenţa câtorva miliarde de euro bune; redevenţele pe resurse naturale sunt la un nivel scăzut pentru că resursele naturale de care dispunem sunt puţine şi în scădere etc. O posibilă soluţie ar fi ca fondurile din Pilonul II să fie redirecţionate spre trei direcţii (opţiunea să rămână obligatori la contribuabil): fondul public de pensii, Fondul Suveran de Investiţii şi Pilonul III. Dar aici va fi nevoie de credibilitate şi transparenţă dar şi de un calcul economic în termeni de profit care sunt sigur că lipseşte multora care vor gravita în jurul fondului respectiv.
  2. Statul a experimentat deja ideea de a crea o structură de stat care să fie interfaţa pentru proiecte publice de amploare şi care să poată fi parte în diferite parteneriate public – privat. Avem deja Compania Naţională de Investiţii care a luat fiinţă în 2014 în mod similar cu participarea la capital a unor companii de stat între care se remarcă SNCFR sau Aeroportul Otopeni (vezi aici). Ce a făcut această companie semnificativ pentru proiectele mari din România? Prea puţin. Remarcăm de pe site-ul lor că se ocupă cu modernizarea de cămine culturale, modernizarea sediului ANI, modernizare de pieţe etc. (vezi aici lista proiectelor). Multe dintre proiecte nu sunt investiţii ci, mai degrabă, consum de resurse. Modernizarea unui cămin cultural nu are cum să aducă fluxuri financiare viitoare directe din care să se recupereze aceste investiţii. Înclin să cred că acelaşi lucru se va întâmpla şi la noua structură birocratică numită pompos Fondul Suveran de Investiţii.
  3. Un astfel de fond va gravita, ca şi Compania Naţională de Investiţii, în jurul politicienilor. Indiferent dacă alegem sau nu un management privat, politicienii vor avea un cuvânt greu de spus. Într-o ţară în care până şi postul de femeie de serviciu dintr-o şcoală este politizat, m-aş mira să fie diferit acolo unde resurse importante vor fi redistribuite. Mai mult, dacă ne uităm la insuccesul aproape total a managementului privat în companiile de stat îngrijorarea noastră ar trebui să fie şi mai mare (a se vedea cazurile celebre de la Tarom, sau CFR Marfă). Atâta timp cât managerii privaţi provin tot din siajul politicienilor vor executa ordinele acestora fără să crâcnească. În plus, evaluarea va veni tot pe filiera politicienilor deci obedienţa faţă de aceştia va fi una naturală. Consecinţa: o sumedenie de erori în alocarea resurselor (nu puţine) va fi prezentă fără urmă de îndoială. Într-o ţară coruptă cum este România crearea unui astfel de fond întăreşte puterea politicianului care va depune eforturi semnificative să controleze direct această ”vacă de muls”.
  4. Fondul Suveran de Investiţii nu va fi o soluţie la companiile de stat căpuşate în prezent, aşa cum acreditează ideea dl. Lucian Davidescu (veziaici), companii care acum gravitează în jurul politicienilor ca surse de putere disparate. Aducerea sub aceeaşi umbrelă a companiilor de stat ”profitabile”, unele adevărate monopoluri naturale (vezi Hidroelectrica) va crea un monopol şi mai mare în care resursele se vor contopi şi vor genera rente politice şi mai mari şi găuri bugetare mai greu vizibile dar mult mai mari. Având în vedere că la mijloc este problema proprietăţii (de stat) tragedia comunelor va fi şi mai mare. În plus, nu se ştie încă sub ce formă aceste companii vor fi înglobate în fond: vor fi absorbite prin prisma acţiunilor pe care le deţine statul, va fi doar transferat către fond profitul generat de aceste companii etc. Dacă vor fi absorbite se pune problema acţionarilor minoritari privaţi care există în momentul de faţă la majoritatea companiilor aflate în discuţie. Dacă se pune problema preluării cu japca la centru a profitului acestor companii, sunt absolut sigur că anul viitor managementul va reconsidera ideea de a obţine profit pe care să îl distribuie alţii de la centru. Și asta chiar dacă performanţa managerilor acestor companii conţine condiţii legate de profit.
 

Sunt sigur că, deşi este vândut românilor ca un panaceu la lipsa investiţiilor statului şi la toate problemele legate de modul în care sunt ratate sistematic obiective de investiţii importante, Fondul Suveran de Investiţii va încurca şi mai mult lucrurile pentru că nu va avea resursele necesare să contribuie real la dezvoltarea României şi va fi urgent populat cu rudele şi cu prietenii de şpriţ şi voie bună ai politicienilor aflaţi la butoane. Investiţiile sau bunăstarea României nu sunt mizele reale din spatele acestui proiect. Aşa cum Compania Naţională de Investiţii a eşuat lamentabil în ”investiţii” fără sens economic, la fel va eşua şi Fondul Suveran. Alternativa sănătoasă este să creăm fonduri private puternice (de investiţii, de pensii, de asigurări de viaţă), o piaţă de capital sănătoasă cu foarte multe proiecte publice lansate în parteneriat public – privat şi listate în scurt timp de la implementare ca IPO pe această bursă, conectarea pieţei de capital româneşti la nivel regional şi global etc. Vrem sau nu să acceptăm acest lucru, capitalul privat şi investiţiile private au o busolă mult mai bună în materie de alocare a resurselor.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Editoriale

16 octombrie 2017

România, furnizor de energie European

Editoriale

09 octombrie 2017

Arestați-l pe ROBOR!

Editoriale

09 octombrie 2017

Bunăstarea românilor a fugit cu circul*

Editoriale

09 octombrie 2017

De la partid unic, la hipermarket unic

Editoriale

02 octombrie 2017

Șpriț TVA

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro