Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Industria auto românească face front comun: Fără rezolvarea problemelor, competitivitatea României e în pericol

Autor: | | 0 Comentarii

Instablitatea legislativă, învățământul neadaptat la piață, forța de muncă tot mai dificil de găsit, infrastructura de transport deficitară și transformările majore din domeniul mobilității sunt principalele provocări cu care se confruntă industria auto. În competiția cu alte state, România are nevoie, rapid, de o strategie națională coerentă.

Despre „Parteneriatul Auto Român” aţi auzit cu siguranţă foarte puţine lucruri. Asta în ciuda faptului că acest grup de lucru pentru promovarea şi dezvoltarea industriei auto a fost fondat în iulie 2011. Format din mari investitori şi angajatori din domeniul auto, ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) şi AHK (Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană), acesta şi-a făcut publice pentru prima dată opiniile, cu doar câteva zile în urmă, la „Romanian Automotive Summit”, eveniment în care au fost discutate modalităţile prin care industria de profil poate rămâne competitivă într-un viitor marcat de incertitudini şi transformări masive.

Șefi ai unor companii importante din domeniul auto, de la Renault şi Ford, până la Continental, Bosch, Delphi sau Pirelli, au dezvăluit participanţilor la eveniment şi reprezentanţilor Guvernului viziunea privind viitorul industriei, dar şi problemele cu care se confruntă aceasta în România. Astfel, pe lângă dorinţa ca ţara să devină o zonă strategică pentru industria auto în Europa Centrală şi de Est, membri PAR au ţinut să-şi afirme unitatea în faţa provocărilor viitorului. Conform lui Yves Caracatzanis, directorul general al grupului Renault în România, cele aproape 1.000 de companii cu activităţi în domeniul auto au nevoie de stabilitate si predictibilitate legislativă, forţă de muncă disponibilă, un învăţământ adaptat la cerinţe şi, bineînţeles, de infrastructură de transport. Mai mult chiar, Dragoş Anastasiu, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Româno – Germană (AHK), a ţinut să declare că „13% din PIB şi 24% din exporturi reprezintă o voce. Trebuie să adresăm autorităţilor îndemnul de a crea un grup de lucru permanent cu industria auto”.

Teama de modificările legislative

Faptul că în România legile, în special cele fiscale, se schimbă des şi, uneori, fără logică, generează costuri mari pentru toate companiile, iar cele din sectorul auto nu sunt scutite de această problemă. „În România multe legi se schimbă prin Ordonanţă de Urgenţă. În alte ţări sunt întrebaţi cei vizaţi de modificări câte trei ani şi abia apoi, în câteva zile, este schimbată legea. E nevoie de dialog şi apoi de măsuri clare. Mai ales în domeniul fiscal”, a subliniat Christian von Albrichsfeld, directorul general al grupului Continental România, cel mai mare angajator privat din ţară. Opinia acestuia a fost susţinută şi de Daniel Anghel, Tax Partner PricewaterhouseCoopers România, care a menţionat că toţi investitorii, români sau străini, au nevoie de stabilitate, predictibilitate şi legi bazate pe studii de impact, „detaliu” uitat în ultimii ani.

 

Forţa de muncă, tot mai greu de găsit

O problemă majoră a companiilor deja aflate în România, dar şi a potenţialilor investitori, este dificultatea de a-şi majora forţa de muncă. Reprezentanţii industriei auto reclamă imposibilitatea de a găsi angajaţi în anumite judeţe şi dificultatea de a îi aduce din alte zone ale ţării. „Priviţi la rata somajului pe judete. E nevoie de infrastructură ca să se reducă decalajele”, a arătat şeful Continental, în timp reprezentantul Delphi a explicat că fabrica sa din Iaşi a încercat să aducă după ea furnizori, însă doar unul a acceptat, restul preferând să se oprească în vestul ţării din cauza lipsei infrastructurii de transport. În acest context, Mihai Boldijar, directorul Robert Bosch este de părere că, pe termen scurt, „trebuie lucrat pe trei planuri. Unul este identificarea personalului în zone ale ţării care nu au fost exploatate până acum. Al doilea este concentrarea pe readucerea celor care lucrează în afara ţării şi vor să revină, iar la treilea este atragerea unor cetăţeni străini din state UE sau non-UE pentru a lucra în România”.

Tot la problemele cu forţa de muncă a fost menţionat şi învăţământul neadaptat la realităţile actuale şi chiar la viitor. „Sistemul de educaţie trebuie transformat astfel încât să sprijine creativitatea, gândirea analitică şi flexibilitatea”, consideră reprezentantul Pirelli, Ayhan Güven. Iar faptul că învăţământul dual şi deschiderea de şcoli profesionale se mişcă foarte greu în România - în ciuda faptului că acestea sunt unităţi de învăţământ care asigură un loc de muncă sigur şi imediat, nu producătoare de şomeri  - este, în opinia oficialilor din industria auto, un element care trebuie remediat rapid. „Au apărut deja furnizori care încep să anunţe mutarea în ţări interesante din punct de vedere al investiţiilor. În special producătorii de cablaje. 35% din forţa de muncă activă a României lucrează în afara ţării. Suntem al doilea stat, după Siria, care pierde forţă de muncă accelerat”, a explicat preşedintele ACAROM, Gabriel Sicoe. Din nefericire însă, companiile par să uite că piaţa forţei de muncă este liberă şi, ca oricare alta, este guvernată de cerere şi ofertă. Prin urmare, dacă oferta este redusă, fie atragi angajaţi prin creşterea salariilor, fie cauţi altă zonă de producţie.

 

Infrastructura, problema fără leac

Una dintre principalele teme susţinute de membri PAR este dezvoltarea infrastructurii. Temă îndelung dezbătută în ultimii ani, aceasta grevează puternic asupra competitivităţii. „Vrem să rămânem competitivi, iar infrastructura contează enorm. Toţi - producători de vehicule sau componente - avem nevoie de infrastructură rutieră şi feroviară”, a declarat preşedintele Ford România, în timp ce Yves Caracatzanis, şeful grupului Renault – Dacia a explicat că această temă nu este importantă doar pentru investitorii deja existenţi în România: „Noi ne aflăm deja aici şi avem nevoie de infrastructură pentru a justifica investiţiile viitoare, iar cei care prospectează piaţa şi şi-ar dori să deschidă uzine aici au nevoie de autostrăzi şi căi ferate pentru a demara eventuale negocieri. În plus, infrastructura este necesară pentru români, nu doar pentru companii. E pentru dezvoltarea ţării”.

 

„Sistemul educaţional trebuie să se adapteze la nevoile industriei. Școlile profesionale sunt puţine şi neatractive pentru elevi.”

Christian von Albrichsfeld, director general Continental  România

„Viziunea PAR este ca România să devină o zonă strategică pentru industria auto în Europa Centrală şi de Est.”

Yves Caracatzanis, director general Renault România

„Fabrica Ford din Craiova este modernă, cu linii flexibile. 150 de camioane /schimb/zi vin către uzină. Degeaba avem o fabrică peformantă dacă infrastructura nu ne ajută.”

John Oldham, preşedinte Ford România

 

„În strategia naţională trebuie adăugată atragerea unui al treilea producător de automobile care ne-ar duce spre o capacitate de 1 milion de vehicule pe an. Am fi un magnet pentru marii furnizori de componente.”

Gabriel Sicoe, preşedinte ACAROM

„Faptul că ne aflăm astăzi aici, toţi, e un mesaj clar. Industria auto are nevoie de suport pentru a merge mai departe.”

Mihai Boldijar, director general Robert Bosch România

„Sistemul de educaţie trebuie transformat astfel încât să sprijine creativitatea, gândirea analitică şi flexibilitatea.”

Ayhan Güven, director adjunct Pirelli România

„Ne bucurăm că unele măsuri precum impozitul pe cifra de faceri sau «split TVA» au fost oprite din drum. Astfel de idei generează pagube.”

Dragoş Anastasiu, preşedinte AHK

„Este important să aducem un al treiela producător auto în România. Sunt mai mulţi care sondează terenul. Vă pot spune sigur asta.”

Ilan Laufer, ministru pentru Mediul de Afaceri

„Trebuie să prevenim sau să întârziem momentul în care forţa de muncă nu va mai putea susţine extinderea industriei.”

Florin Vodiţă, consilier de stat, Cancelaria Primului Ministru

 

Industria auto românească în cifre

- 206.000 angajaţi are industria auto românească, incluzând producători de maşini şi componente

- 22 miliarde de euro este cifra de afaceri a industriei auto în 2016, reprezentând 13% din PIB

- 24% din exportul României – 13 mld. euro - este realizat de companiile cu activităţi în producţia de maşini şi componente auto

- 360.000 de vehicule sunt asamblate anual de cele două uzine producătoare de vehicule cu o capacitate instalată de 650.000 de unităţi

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro