Toropiţi de caniculă, câteva zeci de muncitori lucrau de zor la tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia pentru a finaliza lucrărilor până la noul termen. În doar 30 de minute, timp în care reprezentanţii Ministerului Transporturilor  “se chinuiau” să adune toată presa la locul de întâlnire, pe şantierul autostrăzii, la intrarea dinspre Cernavodă, au intrat nu mai puţin de 14 maşini încărcate cu piatră pentru fundaţie, semn că lucrările sunt în toi.

Ministrul a ajuns primul şi a intrat deja pe şantierul pentru a vizita stadiul lucrărilor. Televiziunile nu au mai avut răbdare şi au plecat după Silaghi, poate – poate reuşesc să afle când se deschide circulaţia pe autostrada care duce pe litoral. Doar că ministrul este scump la vorbă, la fel ca şi vizitele pe care le-a făcut pe autostradă de la începutul mandatului.

Odată intraţi pe şantier, am observat că mai e nevoie de câteva zile pentru a se putea deschide circulaţia pe o bandă pe sens de la Cernavodă la Medgidia. Constructorul a trebuit să excaveze un deal imens, iar lucrările la primul pod erau în fază encipientă. Asfaltul se întrevede abia după o porţiune de vreo 300-400 de metri. Pe unele porţiuni asfaltul a fost turnat pe toate cele patru benzi, dar mai există kilometri întregi de asfaltat, chiar şi de pregătit terasamentul. Constructorul, Astaldi şi Max Bogl, are încă şase luni la dispoziţie pentru a finaliza lucrările la acest tronson. Termenul de predare, conform contractului este 4 ianuarie 2013.

Fosta conducere a Ministerului Transporturilor s-a înţeles cu constructorul să finalizeze până la 30 iunie lucrările pe două benzi, pentru a permite deschiderea circulaţiei în regim de drum naţional pentru a fluidiza traficul către litoralul Mării Negre. Actuala conducere susţine că termenul de 30 iunie nu a existat şi că se fac eforturi să se deschidă circulaţia cât mai repede, iar constructorul este în grafic: “şi-a făcut treaba”, după cum spune Silaghi.







După cei 20 de kilometri între Cernavodă şi Medgidia, Silaghi se opreşte şi se pregăteşte pentru anunţul aşteptat cu nerăbdare de români. Cameramanii îl roagă să vină mai în faţă, să se vadă fumos bannerul cu Guvernul României de pe pod. Cuvântul de deschidere îl are Septimiu Buzaşu, secretar de stat în Transporturi, care anunţă că gradul de realizare este de 85%, iar pe sectorul care se va deschide nu sunt puncte critice. O singură problemă pare a fi la centura ocolitoare a Constanţei, acolo unde o conductă de gaze a Transgazului trebuie mutată.




 

Silaghi este presat de timp, trebuie să se întoarcă la şedinţa de Guvern, astfel că face anunţul: “În data de 20 iulie, pe sectorul Medgidia – Cernavodă se dă drumul în regim de drum naţional, cu indicatoare de drum naţional, cu restricţiile de drum naţional, tocmai pentru a facilita accesul turiştilor la mare. De la Medgidia la Constanţa, inclusiv Centura municipiului Constanţa, va fi în regim de autostradă, cu toate segmentările, cu măsurile pentru siguranţa circulaţiei, se va circula cu 130 de kilometri pe oră. Considerăm că este foarte util să asigurăm accesul turiştilor la mare, vedeţi ce se întâmplă în fiecare sfârşit de săptămână şi nu numai”.  “Suntem mulţumiţi de cum lucrează constructorul, trebuie să-i mulţumim şi pentru faptul că va reuşi să dea în folosinţă pe o singură bandă pentru că în fond obligaţia lui era să dea la termen toată lucrarea în folosinţă. Lucrează bine pe ambele tronsoane şi, cu toate că termenul de predare ar fi ianuarie 2013, după calculele dânşilor va fi mai repede”.

Silaghi e bombardat cu întrebări: “termenul iniţial era 30 iunie”, “cum puteţi spune că lucrările sunt în grafic”. “Nu mă leg de fosta conducere, nu ştiu ce au promis ei. Eu vă pot spune că termenul este ianuarie 2013. Constructorul a înţeles că trebuie să asigurăm turiştilor accesul la mare şi a fost de acord să deschidă circulaţia pe o bandă pe sens”.

O nouă întrebare: “Cât de sigur sunteţi că termenul anunţat astăzi (ieri – n.red) va fi respectat?”. “99,9% că vom deschide circulaţia pe 20 iulie”.

Groaza celor cinci zile

Vine şi explicaţia. Timp de cinci zile se va închide circulaţia pe tronsonul Murfatlar-Agigea, porţiune unde s-a permis accesul şoferilor din vara anului trecut, pentru a permite constructorului să desfiinţeze sensul giratoriu. Care este totuşi riscul să nu se deschidă pe 20 iulie? “În raportul propus de constructor termenul era 20 iulie. Nu vă ascund faptul că în buget nu sunt prevăzute fondurile necesare. Compania (CNADNR) trebuie să le dea constructorilor 270 de milioane de lei, deci suntem noi oarecum în culpă şi ne vom strădui să le achităm aceste 270 de milioane de lei pentru că lucrează bine, se descurcă şi avem datoria să o facem”. Vizita pe cel mai aşteptat proiect de infrastructură continuă fără ministrul Transporturilor. “Trebuie să ajung la şedinţa de guvern, vă las în compania d-lui Buzaşu”.


Tronsonul Murfatlar-Constanţa al autostrăzii A2 a fost inaugurat la sfârşitul lunii iulie 2011, când traficul rutier se putea desfăşura pe un singur fir, după două luni terminându-se lucrările de construire şi pentru celălalt sens de mers.

Doar pe tronsonul Medgidia – Cernavodă se va circula pe câte o bandă pe sens deoarece acest segment este cel mai întârziat. Asta după ce contractul iniţial, încheiat cu societatea franceză Colas, a fost reziliat la începutul anului trecut. MTI a organizat o nouă licitaţie în 2011, câştigată de consorţiul Astaldi SPA – Max Bogl.

Lungimea totală a tronsonului de autostradă este de 20,491 kilometri, din care 0,20 kilometri reprezintă zona de racordare la Autostrada existentă. Valoarea contractuluieste de 498 milionae lei fără TVA.

Pentru tronsonul Medgida – Constanța, de 38,2 km, valoarea contractului este de 596 milioane lei, fără TVA.


Septimiu Buzașu a menționat că tot pe 20 iulie va fi deschisă și centura ocolitoare a Constanței, care are o lungime de 21,8 km. Până atunci urmează să fie finalizată și mutarea conductei Transgaz. Valoarea contractului pentru varianta ocolitoare este de 438 milioane lei fără TVA.