Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

ÎN PICAJ: Tarom, Carpatair și Blue Air au șanse minime de supraviețuire

Autor: |

Toate cele trei companii aviatice românești au pierderi uriaşe și nu există nicio șansă să se redreseze în acest an crucial, în care se pregătește privatizarea Tarom. Şi supravieţuirea în viitor e problematică, în condiţiile unei pieţe dificile şi fără posibilitatea de a mai repara erorile grave de business din trecut.

Anul 2007 a fost ultimul an profitabil al operatorilor aerieni români. Un mediu extrem de competitiv, decizii proaste, dar şi un dram de ghinion au făcut ca profitul să se transforme în pierderi insuportabile, iar durata de viaţa a companiilor să mai fie doar o chestiune de ani. Criza economică şi-a pus amprenta pe profiturile giganţilor, aproape toţi înregistrând pierdere pe rutele intraeuropene în această perioadă. Bilanţul s-a lăsat cu plus datorită zborurilor transcontinentale, singurele care au înregistrat creştere de două cifre în ultimii ani şi, exact, minusul mare  al operatorilor români.

Mai mult, avântul low cost i-a determinat să-şi transforme companiile regionale în operatori cu costuri reduse. În aceste condiţii, în cele mai fericite scenarii, doar măsuri extrem de bune şi bine aplicate, implementate în zodia norocului, mai pot ridica de la sol companiile româneşti în 2013, anul în care se aşteaptă privatizarea unui pachet de 20% a operatorului naţional.

Zbor împotriva curentului

Marile speranţe sunt pentru Tarom. Se vorbeşte despre o privatizare şi rezultate bune ale managementului privat. Până una alta, Tarom şi-a bugetat o pierdere de 186 de milioane de lei (aprox. 42,3 mil. euro) pe 2013.  Ca o paranteză, în 2012, a fost bugetată o pierdere de 187 de milioane de lei, însă, la final de an, suma s-a ridicat la 243 mil. lei, o contribuţie importantă având-o faptul că Finanţele nu au mai plătit pentru Airbus-ul cedat Administraţiei Prezidenţiale. Mai mult, imaginea companiei a fost afectată de incidentul de la Londra, când comandantul Tarom a fost oprit la sol, pe motiv că ar fi consumat alcool.

Deşi nu şi-a prezentat public planul de redresare a companiei, noul management începe schimbările. În numele reducerii de costuri, s-a decis închiderea agenţiilor din câteva capitale europene, se discută o nouă organigramă, neaprobată încă de CA, dar şi uniformizarea flotei. Surse au declarat pentru Capital că redresarea nu va presupune doar restructurări agresive de personal, acestea limitându-se la câteva programe de plecări voluntare, realizate cu succes în trecut. De menţionat că, la Tarom, costurile cu personalul reprezintă circa 16% din cheltuieli.

În decembrie 2012, noul director general al Tarom, Christian Heizmann, a prezentat intern un plan de redresare, potrivit căruia transportatorul ar urma să ajungă pe profit abia în primul semestru din 2016. Experţi în aviaţie, contactaţi de Capital, spun că dacă se pleacă de la costuri exagerate – aşa cum sunt în prezent – nu se poate trece pe profit. „Compania pierde pentru că în timp ce este anchilozată şi nu poate fi competitivă, ceilalţi vin cu tarife avantajoase şi atrag pasagerii. Gradul de acoperire a cheltuielilor directe (cele cu personalul, combustibil şi avioane – chirii/ amortizare - n.red.) este realizat doar în proporţie de 80% din total operare, ceea ce face ca restul cheltuielilor generale să nu fie acoperite din venituri. Pentru aceasta e nevoie de un grad de ocupare mai mare (n.r. la nivel de 2012, gradul mediu de ocupare a fost de 66% faţă de 61% în 2011). A recunoscut şi Tarom că singura rută profitabilă este Bruxelles, prin urmare, este greu să faci profit“.

Puncte slabe şi oportunităţi

Când vine vorba de cele mai mari greşeli făcute de Tarom – care au avut contribuţie aproape totală la aducerea companiei în actuala situaţie – experţii industriei au păreri similare. Cel mai mare impact a fost pierderea controlului asupra costurilor, fie că vorbim de cele cu personalul, fie de cele cu flota, ultimele extrem de criticate. Tarom a greşit cu achiziţia celor două ATR 72 şi închirierea celor trei Boeing 737 New Generation. „Compania nu avea nevoie de niciunul, le-a crescut capacitatea cu 30% în plină criză. Negocierile cu Boeing s-au purtat când aviaţia era pe val şi costurile de închiriere au fost mari (250.000-300.000 de euro lunar - n.r.). La acestea se adaugă cele de reparaţii capitale şi mentenanţă pentru 200 de ore de zbor pe lună, deşi Tarom le folosea doar 80 de ore pe lună“, ne-au explicat sursele.

Pagina 1 din 4
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

26 mai 2017

Regele care pilotează avioane pe rutele europene

Transporturi si Infrastructura

25 mai 2017

Metrorex investește 40 mil. euro în sisteme de ventilații

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro