Anul 2016 este anul clădirilor verzi. Tendința se extinde dincolo de proiectele de birouri și rezidențiale la cele comerciale. Tot anul acesta, ne așteptăm să vedem cum în dezvoltarea centrelor se pune accentul pe o experiență integrată și cât mai relaxantă pentru consumator.

Care este definiția unei clădiri verzi? În primul rând este vorba de eficiența energetică gândită încă din etapa de design, precum utilizarea unei soluții de iluminat cu un consum scăzut (becuri LED în loc de cele incandescente). În ultimul timp, analiza unei clădiri s-a extins și la întreg procesul de construcție și funcționare. Astfel, o construcție verde folosește materiale din surse sustenabile și încurajează vizitatorii să vină cu bicicleta sau pe jos în loc de a lua mașina. Și, probabil, cel mai important aspect este planificarea urbană. O clădire care regenerează un spațiu industrial cu unul verde poate fi considerată "mai verde".

Anul 2016 și perioada imediat următoare vor fi definitorii pentru evoluția sectorului construcțiilor verzi, eficiente energetic, în special în România. În prezent, în categoria clădirilor verzi se înscriu puțin peste 5% din totalul celor realizate după 1990. În viitor vom avea tot mai multe proiecte de retail care vor obține certificări verzi, de tipul LEED sau BREEAM. Avantajele sunt multiple, întrucât, pe lângă asumarea responsabilității în ceea ce privește mediul înconjurător, retailerii vor beneficia și de costuri reduse de întreținere.

Tendințele venite din SUA duc spre un alt nivel, cel al clădirilor complet "carbon neutral". Dezvoltatorii rezidențiali se concentrează pe construcții cu materiale din surse perfect sustenabile. Cantitatea de carbon echivalentă energiei necesare proiectului este contabilizată și compensată prin plantarea de copaci, iar cea pe care urmează să o consume este asigurată în totalitate din surse regenerabile. Aceste clădiri sunt mult mai scumpe, iar idealul "carbon neutral" este aplicabil doar unor dezvoltări de lux. Totuși, existența unui standard care articulează aspirațiile "verzi" va atrage aplicarea unor astfel de elemente și în Europa.

Abordarea urbanistică însăși poate împinge o clădire spre standardul "carbon neutral", sporind gradul de sustenabilitate. Astfel, așa cum este și cazul proiectului nostru, în dezvoltarea centrelor comerciale din orașe se urmărește reutilizarea zonelor de tip brownfield. Acestea sunt fostele spații industriale, unde au existat, în trecut, fabrici. Un avantaj foarte important este că sunt amplasate în zone ușor accesibile și bine coordonate cu rețelele de transport. În realizarea proiectului nostru, am urmărit revitalizarea zonei Obor, care a fost, încă din secolul 17, destinată comerțului, dar care include din anii ‘50 și o vastă platformă industrială subutilizată. Mai mult, proiectul are un acoperiș verde pe care se vor afla spații de joacă și un parc, care are și scopul de a izola termic în mod natural o mare parte a clădirii.

Un impact însemnat în succesul unui mall este reprezentat de experiența pe care un consumator o are în spațiul respectiv. În acest sens, urmărim o tendință cu originea tot în străinătate, și anume reîntoarcerea la natură. Spațiile verzi, în combinație cu retailul, adaugă un plus de caracter construcției și o experiență de cumpărături unică. Vom putea observa, pe parcursul anului, livrarea unor proiecte ce accentuează întocmai acest lucru: reînvierea relației dintre om și natură. Clienții sunt atrași de unicitatea unui proiect, descoperind astfel mai mult decât motivul pur rațional pentru care vizitează un mall.

Încă de la deschiderea primelor malluri din țara noastră s-a remarcat preferința românilor pentru o experiență completă de cumpărături. Aceștia își petrec, de multe ori, o zi întreagă într-un centru comercial. De aceea, vor căuta cel mai ofertant loc din punct de vedere al opțiunilor de petrecere a timpului. Dincolo de o diversitate cât mai mare a tipului și numărului de magazine, românii vor și cât mai multe opțiuni de divertisment. În acest sens, toate proiectele comerciale au inclus restaurante și cafenele, spații de relaxare sau locuri de joacă pentru copii. Dar este momentul să oferim mai mult de atât, iar integrarea spațiilor verzi este următorul pas.

Astfel, 2016 se prefigurează ca anul în care va debuta o nouă generație de proiecte de retail, care aliniază România la direcția de clădiri verzi din Europa și SUA, dar și al celor concentrate pe îmbunătățirea experienței pe care o trăiește consumatorul.