CITEŞTE ŞI

Editoriale

În 2016, mallul se împletește cu natura - Idealul "Carbon Neutral"

Autor: |

Andrei Pogonaru, proprietar Veranda Mall

Anul 2016 este anul clădirilor verzi. Tendinţa se extinde dincolo de proiectele de birouri şi rezidenţiale la cele comerciale. Tot anul acesta, ne aşteptăm să vedem cum în dezvoltarea centrelor se pune accentul pe o experienţă integrată şi cât mai relaxantă pentru consumator.

Care este definiţia unei clădiri verzi? În primul rând este vorba de eficienţa energetică gândită încă din etapa de design, precum utilizarea unei soluţii de iluminat cu un consum scăzut (becuri LED în loc de cele incandescente). În ultimul timp, analiza unei clădiri s-a extins şi la întreg procesul de construcţie şi funcţionare. Astfel, o construcţie verde foloseşte materiale din surse sustenabile şi încurajează vizitatorii să vină cu bicicleta sau pe jos în loc de a lua maşina. Și, probabil, cel mai important aspect este planificarea urbană. O clădire care regenerează un spaţiu industrial cu unul verde poate fi considerată "mai verde".

Anul 2016 şi perioada imediat următoare vor fi definitorii pentru evoluţia sectorului construcţiilor verzi, eficiente energetic, în special în România. În prezent, în categoria clădirilor verzi se înscriu puţin peste 5% din totalul celor realizate după 1990. În viitor vom avea tot mai multe proiecte de retail care vor obţine certificări verzi, de tipul LEED sau BREEAM. Avantajele sunt multiple, întrucât, pe lângă asumarea responsabilităţii în ceea ce priveşte mediul înconjurător, retailerii vor beneficia şi de costuri reduse de întreţinere.

Tendinţele venite din SUA duc spre un alt nivel, cel al clădirilor complet "carbon neutral". Dezvoltatorii rezidenţiali se concentrează pe construcţii cu materiale din surse perfect sustenabile. Cantitatea de carbon echivalentă energiei necesare proiectului este contabilizată şi compensată prin plantarea de copaci, iar cea pe care urmează să o consume este asigurată în totalitate din surse regenerabile. Aceste clădiri sunt mult mai scumpe, iar idealul "carbon neutral" este aplicabil doar unor dezvoltări de lux. Totuşi, existenţa unui standard care articulează aspiraţiile "verzi" va atrage aplicarea unor astfel de elemente şi în Europa.

Abordarea urbanistică însăşi poate împinge o clădire spre standardul "carbon neutral", sporind gradul de sustenabilitate. Astfel, aşa cum este şi cazul proiectului nostru, în dezvoltarea centrelor comerciale din oraşe se urmăreşte reutilizarea zonelor de tip brownfield. Acestea sunt fostele spaţii industriale, unde au existat, în trecut, fabrici. Un avantaj foarte important este că sunt amplasate în zone uşor accesibile şi bine coordonate cu reţelele de transport. În realizarea proiectului nostru, am urmărit revitalizarea zonei Obor, care a fost, încă din secolul 17, destinată comerţului, dar care include din anii ‘50 şi o vastă platformă industrială subutilizată. Mai mult, proiectul are un acoperiş verde pe care se vor afla spaţii de joacă şi un parc, care are şi scopul de a izola termic în mod natural o mare parte a clădirii.

Un impact însemnat în succesul unui mall este reprezentat de experienţa pe care un consumator o are în spaţiul respectiv. În acest sens, urmărim o tendinţă cu originea tot în străinătate, şi anume reîntoarcerea la natură. Spaţiile verzi, în combinaţie cu retailul, adaugă un plus de caracter construcţiei şi o experienţă de cumpărături unică. Vom putea observa, pe parcursul anului, livrarea unor proiecte ce accentuează întocmai acest lucru: reînvierea relaţiei dintre om şi natură. Clienţii sunt atraşi de unicitatea unui proiect, descoperind astfel mai mult decât motivul pur raţional pentru care vizitează un mall.

Încă de la deschiderea primelor malluri din ţara noastră s-a remarcat preferinţa românilor pentru o experienţă completă de cumpărături. Aceştia îşi petrec, de multe ori, o zi întreagă într-un centru comercial. De aceea, vor căuta cel mai ofertant loc din punct de vedere al opţiunilor de petrecere a timpului. Dincolo de o diversitate cât mai mare a tipului şi numărului de magazine, românii vor şi cât mai multe opţiuni de divertisment. În acest sens, toate proiectele comerciale au inclus restaurante şi cafenele, spaţii de relaxare sau locuri de joacă pentru copii. Dar este momentul să oferim mai mult de atât, iar integrarea spaţiilor verzi este următorul pas.

Astfel, 2016 se prefigurează ca anul în care va debuta o nouă generaţie de proiecte de retail, care aliniază România la direcţia de clădiri verzi din Europa şi SUA, dar şi al celor concentrate pe îmbunătăţirea experienţei pe care o trăieşte consumatorul.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Editoriale

19 septembrie 2016

Planuri noi, promisiuni deșarte

Editoriale

12 septembrie 2016

Încă un scandal pe Codul fiscal

Editoriale

12 septembrie 2016

Salariile din BNR…

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii