CITEŞTE ŞI

Consultanță

Importanţa propunerilor mediului de afaceri în rescrierea Codului fiscal

Autor: Camelia Malahov | sâmbătă, 16 august 2014 | 2 Comentarii

De-a lungul timpului, mediul de afaceri a fost un susţinător al rescrierii Codului fiscal, iar propunerile sale au vizat clarificarea şi simplificarea prevederilor legislative, astfel încât să poată fi interpretate şi aplicate cât mai corect de către contribuabili. Care sunt principalele propuneri care vin în sprijinul mediului de afaceri?

În ultima perioadă, au avut loc numeroase discuţii cu reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, cerinţa Ministerului fiind  ca ele să se axeze de fiecare dată numai pe modificări de ordin structural sau sintactic ale paragrafelor legislative, menite să conducă la o înţelegere a legislaţiei cât mai exactă. În consecinţă, nu au fost propuse sau dezbătute probleme de natura politicilor fiscale, precum eliminarea unor impozite sau modificarea unor cote de impozitare, ci numai propuneri privind simplificarea şi clarificarea legislaţiei fiscale curente.

Astfel, istoric vorbind, Ministerul a adoptat o serie de schimbări substanţiale propuse de mediul de afaceri, precum prevederile referitoare la entităţile de tip holding sau alinierea anului fiscal la anul contabil al contribuabililor. Într-o manieră similară, ne aşteptăm ca o mare parte a propunerilor din măsurile incluse în prima variantă a proiectului de rescriere a Codului fiscal să fie preluate şi în continuare.

În forma în care a fost publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice şi transmis pentru dezbatere publică, proiectul de rescriere a Codului fiscal cuprinde, pe lângă iniţiativele legislative ale Ministerului, şi o mare parte din propunerile discutate în şedinţele cu mediul de afaceri. Deoarece multe dintre acestea au fost adoptate prin acest proiect propus pentru dezbatere publică suntem optimişti că propunerile noastre vor fi menţinute. Printre propuneri se regăsesc modificarea regulii generale de deductibilitate a cheltuielilor, a modalităţii de corectare a erorilor din punct de vedere fiscal, simplificarea modului de impozitare a asocierilor în participaţiune, introducerea noţiunii de entitate transparentă fiscal sau modificarea definiţiei şi a criteriilor de clasificare a activităţilor dependenţe/independente. Pe de altă parte, rămân în continuare în discuţie şi alte subiecte de interes major în sfera impozitelor directe care necesită clarificări, precum: modalitatea de impozitare a câştigurilor din capital, tratamentul fiscal aplicabil reorganizărilor, inclusiv în sensul armonizării legislaţiei fiscale cu Legea societăţilor comeciale sau limitele de deductibilitate ale cheltuielilor cu dobânzile. Pentru o mai bună înţelegere, prezentăm în continuare o scurtă trecere în revistă a acestora.

Noi reguli de determinare a impozitului pe profit: alinierea la noi standarde şi noţiuni specifice mediului economic actual

Unele dintre cele mai importante modificări, propuse de Ministerul Finanţelor Publice în urmă discuţiilor cu mediul de afaceri, se referă la revizuirea principiul general de deductibilitate a cheltuielilor, în sensul considerării drept cheltuieli deductibile a tuturor cheltuielilor efectuate în scopul desfăşurării activităţii economice şi nu doar a celor efectuate în scopul obţinerii de venituri impozabile, aşa cum se menţionează în prezent. 

Noul principiu poate veni în ajutorul companiilor, prin posibilitatea de a deduce anumite cheltuieli efectuate nu atât în scopul realizării de venituri impozabile, dar în scopul desfăşurării activităţii economice precum diverse acţiuni de marketing şi promovare, de reducere a cheltuielilor prin optimizarea anumitor procese sau de a îmbunătăţi condiţiile de lucru pentru angajaţi.  De asemenea, o măsură pozitivă care în practica ar putea reduce semnificativ eforturile şi obligaţiile administrative ale contribuabililor este introducerea posibilităţii de a corecta erorile nesemnificative în anul în care au fost înregistrate fără a mai fi necesară rectificarea rezultatului fiscal anterior, căruia veniturile şi cheltuielile înregistrate îi sunt aferente, aşa cum se prevede în prezent.

Impozitarea veniturilor din servicii prestate de nerezidenţi

În ceea ce priveşte impozitul cu reţinere la sursă pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi, se doreşte revenirea la regula conform căreia numai veniturile din servicii prestate pe teritoriul României (cu excepţia celor din prestarea de servicii de management sau de consultanţă în orice domeniu) reprezintă venituri impozabile în România.  Regula introdusă în 2013, conform căreia veniturile din servicii prestate atât pe teritoriul României cât şi în afara României (de ex. servicii de marketing, reclamă şi publicitate, asistenţă tehnică, etc.) a pus de-a lungul timpului multiple dificultăţi în practică, având un impact negativ în derularea contractelor încheiate de companiile din România cu furnizori nerezidenţi. De aceea, revenirea la fostă regula de impozitare ar avea un impact pozitiv şi va înlesni colaborarea contribuabililor rezidenţi cu entităţi pe plan internaţional.

Un nou sistem de calcul al impozitului pe clădiri

Se propune instituirea unui nou sistem de calcul al impozitului pe clădiri, în funcţie de destinaţia clădirii (rezidenţială sau nerezidenţială), precum şi de tipul proprietarului (persoană fizică sau juridică). Intenţia Ministerului, în cazul clădirilor folosite în scop rezidenţial de către persoane fizice, este de a se menţine sistemul actual de calcul prin aplicarea unui procent de 0,1% la valoarea impozabila a clădirii, însă de a se renunţa la impozitarea suplimentară în cazul persoanelor care deţin mai multe astfel de proprietăţi.

Pe de altă parte, intenţia Ministerului este ca impozitul datorat în cazul clădirilor folosite în scop nerezidenţial să se calculeze prin aplicarea unor cote majorate asupra valorii clădirii (între 0,25% - 1,5%, respectiv 2% asupra valorii impozabile, în funcţie de caz). Un exemplu de utilizare a clădirilor în scop nerezidenţial ar fi închirierea acestora către alte persoane fizice sau companii, caz în care proprietarii ar datora un impozit pe clădiri mai mare.  În ceea ce priveşte impozitul pe clădiri datorat de persoane juridice române, se propune aplicarea unei cotei reduse de impozitare de 0,1% în cazul clădirilor utilizate în scop rezidenţial. De asemenea, au fost reduse şi cotele pentru clădirile a căror valoare nu a fost actualizată în ultimii trei ani pe bază unui raport de evaluare (5-10%), comparativ cu cele aplicabile în prezent clădirilor care nu au mai fost reevaluate în ultimii 3, respectiv 5 ani (10-20%, respectiv 30-40%). Se propun modificări şi cu privire la valoarea impozabilă a clădirilor, care poate fi ultima valoare înregistrată în evidenţele organului fiscal, valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare şi care poate fi diferită de valoarea de inventar înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice, aşa cum prevede legislaţia fiscală în prezent.

Concluzii

Proiectul aduce simplificări şi clarificări cu privire la legislaţia fiscală în vigoare în vederea aplicării corecte a acesteia de către contribuabili, însă nu îşi propune să introducă schimbări majore de structură sau cu privire la politicile fiscale din România. Mai mult decât atât, acest proiect a reprezentat o etapă importantă în consolidarea relaţiei de cooperare dintre mediul de afaceri şi Ministerului Finanţelor Publice, care în scopul îmbunătăţirii sistemului fiscal din România, se doreşte a fi continuată şi în viitor.

Camelia Malahov, Senior Manager Servicii fiscale, Deloitte România

 


Dan Bădin, Partener Coordonator Servicii fiscale si juridice, Deloitte România

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.