International Finance Corporation (IFC), divizia de investiţii a Băncii Mondiale, a devenit un investitor activ pe piaţa românească de logistică. Semn că, după aderarea la UE, acest sector a intrat în planurile jucătorilor internaţionali.

Toată lumea se aştepta ca 2007 să fie anul logisticii şi al distribuţiei, iar confirmarea a venit, chiar dacă mai târziu, ceea ce a împins momentul începutului consolidării pieţei, eventual prin intrarea unor mari jucători, undeva în anul viitor. Dar piaţa începe să se mişte şi trebuie să se mişte repede. „România e în fruntea listei pentru toate companiile mari de logistică, însă intrarea acestora e legată de dezvoltarea unor capacităţi de producţie locale şi a infrastructurii“, spune Peter de Ruiter, şeful diviziei de Corporate Tax şi coordonatorul echipei de servicii financiare a PricewaterhouseCoopers România. „Lucrurile se mişcă însă mai greu decât ne aşteptam noi. Costurile cu forţa de muncă au crescut şi, de aceea, investiţiile greenfield nu mai sunt atât de atractive în România“, apreciază el.

Dar odată cu intrarea României în UE, piaţa românească are un avantaj, portul Constanţa. „Tot ceea ce înseamnă facilitate de producţie dincoace de graniţa de vest a Germaniei se aprovizionează mai ieftin prin Constanţa decât prin Rotterdam, de accea România are şansa să devină poarta de est a UE pentru comerţul mondial şi ne aşteptăm la investiţii serioase în zonă“, apreciază Gerard Kuijs, directorul general al companiei olandeze de consultanţă Archicom, unul dintre organizatorii seminarului de logistică desfăşurat săptămâna trecută la Bucureşti.

TTS vrea extindere internaţională

79-8746-17business48.jpgPotrivit specialiştilor în domeniu, Constanţa are toate şansele să devină un al doilea Rotterdam al Europei. „Gândiţi-vă doar că acum cinci ani nu exista nici un metru pătrat de facilităţi logistice construite în România, iar în cinci ani vor fi patru-cinci milioane de metri pătraţi“, adaugă Kuijs. „În următorii ani, valoarea mărfurilor expediate anual din portul Constanţa către UE e de aşteptat să crească de la 1,5 miliarde la patru-cinci miliarde de euro“.

Unul dintre semnele că piaţa de logistică românească este atractivă pentru investitorii străini sunt şi plasamentele pe care International Finance Corporation (IFC), divizia de investiţii a Băncii Mondiale, le face în această direcţie. Şi, cel puţin în România, IFC a avut mână bună, dacă e să ne gândim doar la faptul că şi-a valorificat partea deţinută la BCR cu aproape de şapte ori investiţia iniţială.

Instituţia a aprobat săptămâna trecută în consiliul de administraţie un împrumut de până la zece milioane de euro către compania Transport Trade Services, cu posibilitatea convertirii acestuia în acţiuni. „Luăm în considerare şi această posibilitate, dar la momentul actual încă suntem în negocieri cu IFC“, spune, pentru Capital, Antonio Stoean, directorul general adjunct al companiei. „Investiţia e o refinanţare, iar banii se vor duce în trei direcţii. Vom moderniza o parte din flota de împingătoare, 14 din cele 52 pe care le deţinem au fost deja modernizate, conform cerinţelor europene, tot cu bani de la IFC. Mai avem o investiţie în derulare într-un terminal de cereale în portul Constanţa, care va avea o capacitate de 50.000 de tone, pe care sperăm să o finalizăm până la finele anului, şi mai investim în retehnologizarea unui siloz la Galaţi“, explică Stoean.
Transport Trade Services (TTS) este unul dintre principalii furnizori de servicii integrate de logistică, transport feroviar şi fluvial de pe piaţa românească. Firma a achiziţionat treptat de pe piaţa de capital pachetul majoritar de acţiuni al operatorului fluvial Navrom Galaţi, care la rândul său a fuzionat, recent, cu armatorul NFR Drobeta-Turnu Severin. Grupul TTS a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 137,7 milioane de lei (39 de milioane de euro la cursul mediu din 2006) şi un profit de 24,8 milioane de lei (şapte milioane de euro). Principalii acţionari ai companiei sunt oamenii de afaceri Mircea Mihăilescu (50,5%), fondatorul şi directorul general al companiei, Ion Stanciu (14%), Viorel Ştefan şi Peter Hungerbuhler, ambii cu câte 10% din acţiuni.

Potrivit IFC, finanţarea acordată TTS va permite companiei să beneficieze inclusiv de experienţa şi contactele instituţiei financiare în încercarea de a se extinde pe pieţele regionale şi internaţionale din Serbia, Egipt şi Columbia.