CITEŞTE ŞI

Companii

HIAROM, firma autohtonă care livrează utilaje pentru metroul din Riad

Autor: |

Cinci tineri entuziaşti au început în decembrie 2006 o afacere care, la vremea respectivă, părea o „căciulă prea mare“ dar care, în timp, s-a dovedit poarta către atingerea unei poziţii fruntaşe în domeniul producţiei româneşti de vehicule specializate. Surprinzător, în cazul HIAROM, criza din 2008 - 2009 a fost momentul propice pentru dezvoltarea afacerii.

Ne-am obişnuit să aflăm de pe la bătrâni poveşti frumoase despre companiile româneşti care aveau contracte impresionante în ţări exotice. Fie că era vorba despre livrarea de camioane, instalarea de utilaj petrolier sau construcţia unor clădiri emblematice, inginerii şi muncitorii români din perioada comunistă clădeau un renume pe care România pare să nu îl mai deţină. Puţine afaceri 100% româneşti mai reuşesc să răzbată acum pe piaţa internaţională, iar dezvoltarea unor vehicule specializate pentru metroul din Riad are darul de a atrage atenţia tuturor celor care mai ştiu câte ceva despre istoria economiei şi exporturilor româneşti.

Compania despre care vorbim, HIAROM, a luat fiinţă în decembrie 2006 şi are în spate o poveste care, la prima vedere, pare o idee nebunească. După terminarea Facultăţii de Construcţii din Bucureşti şi câţiva ani petrecuţi la un importator de utilaje de construcţii care aducea în România produsele renumitelor mărci JCB şi Palfinger, Cătălin Dragomir decide că este momentul să pornească propria afacere, iar dorinţa corporaţiei Cargotec de a lansa brandul HIAB în România s-a potrivit ca o mănuşă. „Știau despre ceea ce reuşisem cu Palfinger şi mi-au acordat încredere. Nu aveam pe atunci decât vreo 40.000 de euro şi o mână de oameni care au riscat odată cu mine. Fără ei nu aş fi reuşit“, ne-a dezvăluit Cătălin Dragomir, unicul acţionar al HIAROM. Totul a început cu importul de produse HIAB, iar intrarea României în Uniunea Europeană a fost un balon de oxigen pentru că nu mai trebuia plătit TVA în vamă. „HIAB ne-a acordat posibilitatea întârzierilor de plată. Practic, lucram cu bani din piaţă. Luam un avans, plăteam furnizorul, apoi, la livrare, primeam banii şi îi trimiteam către HIAB“. HIAROM vindea pe atunci macarale amplasate pe camioane pentru construcţii, diverse suprastructuri pentru vehicule de transport, macarale pentru industria forestieră şi manipulatoare pentru conteinere. Graţie importului şi activităţii de service pentru astfel de utilaje, compania a ajuns rapid, în 2008, la o cifră de afaceri de 11,8 milioane de euro şi la peste 70% din piaţă, însă Cătălin Dragomir şi echipa sa îşi doreau mai mult. Ceva care să aducă valoare adăugată şi să poată fi considerat „Made in Romania“.

Criza, o oportunitate

Dacă în 2007 şi chiar 2008 echipamentele HIAB „se vindeau singure“ graţie cererii foarte mari de echipamente pentru construcţii, criza a dus la un colaps al pieţei. De la circa 15.000 de camioane noi comercializate în total în România, din care vreo 5% erau vehicule specializate, vânzările au scăzut la mai puţin de 3.000. Acest recul drastic a împins HIAROM la un pas de dezastru. „De la mai bine de 250 de camioane cu macarale pe care le vindeam în 2008, am ajuns la doar vreo 20 în 2009. Și ne-am pus problema «ce facem?» Dacă tot vroiam să producem ceva românesc, am decis să facem mai mult decât simplu import. Împreună cu prietenul meu Cristian Ionescu, director de producţie la HIAROM, am hotărât să investim aproape toţi banii pe care îi avea firma în producţia de suprastructuri complete“, povesteşte Cătălin Dragomir. Din acel moment, clienţii nu trebuiau decât să aleagă un cap tractor de la un comerciant, iar întreaga carosare pentru destinaţia de lucru dorită era realizată de mica firmă de la marginea Bucureştiului. Prin urmare, în timp ce multe alte companii îşi restrângeau investiţiile şi disponibilizau personal, HIAROM a investit enorm în retehnologizare. Culmea, această decizie s-a dovedit una cât se poate de bună pentru că preţurile scăzuseră şi totul putea fi cumpărat mult mai ieftin decât în 2007 – 2008. Aşa a devenit un simplu importator de produse HIAB, un carosier aflat în vârful companiilor de profil din România..

Contracte extrene

„Acum vreo câţiva ani am prins un contract cu un producător de echipamente de sudură pentru calea ferată. Ei îşi doreau un camion încărcat cu echipamente de sudură care să poată rula şi pe calea ferată. Au urmat contracte cu companii mari precum Alstom. De altfel, aşa am ajuns să producem aceste camioane pentru metroul din Riad“, ne dezvăluie Cătălin Dragomir. Graţie construirii unui renume în domeniul dezvoltării şi producţiei unor proiecte complicate – precum camioanele care pot rula pe calea ferată şi care au amplasate pe şasiu sisteme complexe de sudură, macarale sau alte echipamente – şi a corectitudinii în ceea ce priveşte calitatea şi termenele de livrare, Alstom a acordat companiei româneşti contractul pentru realizarea unei părţi dintre utillajele necesare asamblării liniilor metroului din Riad. Cel mai complex camion livrat are un preţ de circa 1 milion de euro, iar altele, ceva mai ieftine, sunt încă în lucru în halele închiriate de HIAROM în nord-vestul Bucureştiului. „Totul s-a desfăşurat prin licitaţie internaţională. Ne-am «bătut» cu firme de renume. Nu e simplu să câştigi o astfel de licitaţie şi e nevoie în primul rând să îndeplineşti nişte norme stricte impuse de contractorul principal. Apoi ni se trimit caiete de sarcini şi ni se solicită soluţii tehnice şi oferte de preţ. Dacă oferim un raport bun calitate/preţ şi termene de livrare competitive, câştigăm“, ne-au explicat oficialii HIAROM.

În viitor şeful HIAROM îşi doreşte o creştere viabilă a companiei şi mutarea într-un spaţiu de lucru propriu care să permită o creştere a calităţii. De altfel, terenul a fost deja achiziţionat. De asemenea, câştigarea unor noi parteneri şi participarea la saloane internaţionale de profil sunt vizate pentru a creşte notorietatea companiei şi a deschide drumul către consolidarea poziţiei companiei pe piaţă.

„A fost un noroc că am început în 2007. Pe atunci chiar se putea face treabă în România. Am ajuns rapid la 20 – 30 de angajaţi şi ne ocupam în special de service pentru că vânzările «mergeau singure». Faptul că suntem o firmă nouă ne ajută să gândim «outside the box». Asta e important în concurenţa cu firmele mari din SUA, Germania sau Canada.”

Cătălin Dragomir, director general al HIAROM

 

5

milioane de euro  este valoarea comenzilor celui mai mare client al HIAROM, OMV Petrom

 

Acest articol a apărut în ediţia numărul 6 al revistei Capital, 8-14 februarie 2016.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.