Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Agricultură

Gustul amar al vinului în 2014

Autor: |

„Bun îi vinul Ghiurghiuliu…“. Dar şi mult mai puţin, în acest an, ar adăuga viticultorii. Podgoriile suferă din cauza umidităţii excesive, iar producţia de struguri a fost deja compromisă, în proporţie de peste 30%.

Probabil că 2014 va rămâne în istoria viticulturii româneşti ca un an extrem de ploios. Iar ploile nu sunt de bun augur pentru această industrie - la nivelul întregii ţări sunt circa 180.000 de hectare de teren cultivate cu viţă-de-vie, însă mare parte din struguri sunt distruşi de mană. Un exemplu concret: aproape 95% din soiurile de viţă cultivate pe dealurile podgoriei Drăgăşani n-au făcut faţă grindinii care a căzut la jumătatea lui iulie. Dar şi celelalte podgorii cunoscute din ţară suferă din cauza vremii capricioase, care a favorizat apariţia bolilor; producătorii mici şi medii cumulează 40-50% din totalul pieţei de vinuri, estimată la 350 mil. euro. „În 2014, recolta este mai slabă decât în 2013“, confirmă Ioana Micu, directorul executiv al amb Wine, compania care deţine Liliac, o cramă medie. În podişul Transilvaniei, la Batoş şi Lechinţa, austriacul Alfred Michael Beck, proprietarul Cramei Liliac, face vin pe 50 de hectare plantate cu struguri de soiuri nobile. Îniţial, omul de afaceri „avea în plan să investească în păduri. La vie a ajuns întâmplător“, face o paranteză Victor Ciupercă, country manager al amb Holding, care deţine, printre altele, şi amb Wine. Din 2010, de când a cumpărat primele hectare de vie la Batoş, Beck a investit 5,5 mil. euro în acest business (inclusiv cheltuielile operaţionale), capacitatea totală de producţie a cramei lui ajungând în prezent la 250.000 de sticle pe an.

Primele vinuri Liliac au ieşit pe piaţă în 2012. „Am vândut 38.000 de sticle de vin premium din producţia anului anterior. Ne-am adresat, din start, pieţei HoReCa“, precizează Ioana Micu. Anul trecut, în iunie, Crama Liliac a lansat şi vinurile Crepuscul (pentru retail în segmentul medium-high) şi a vândut 78.000 de litri, iar anul acesta, „estimăm că vom vinde 120.000 de litri din producţia anului trecut“, adaugă directorul executiv al amb Wine. În continuare, HoReCa e principalul canal de vânzare al vinurilor cramei – „Suntem prezenţi în aproape 200 de restaurante şi vindem cca. 100.000 de sticle anul acesta. E mult pentru o cramă tânără -, dar şi retailul a ajuns la o contribuţie de aproximativ 30% la cifra de afaceri a companiei, estimată la 800.000 de euro în 2013. Este foarte greu să impui un brand nou pe piaţă (…). Vestea bună este că se simte o migraţie către vinul de calitate. A crescut consumul de vin premium şi în HoReCa şi în retail“, a observat Ioana Micu.

În afară de reţeaua de supermarketuri Mega Image, care vinde deja vinurile Crepuscul, directorul executiv al amb Wine discută o posibilă colaborare şi cu Auchan – „Am îmbuteliat deja 30.000 de sticle de Crepuscul şi, cum cantităţile sunt mai mari decât în anul anterior, vrem să extindem retailul“. Mai mult, compania se pregăteşte să atace şi segmentul vinurilor spumante. „Cel mai probabil, în 2016 vom livra prima producţie de vin spumant premium în HoReCa“, spune Victor Ciupercă. Până atunci însă, admite el, rămâne problema ploilor de anul acesta, care „ne-a «rezolvat» pe toţi“. „La Lechinţa – completează Ioana Micu -, 20% din vie a fost afectată de grindină (…). Ca perioadă de vegetaţie suntem cu 10 zile întârziere faţă de anul trecut“. Ce înseamnă pentru vin un an ploios? În primul rând, o scădere a calităţii vinului (acumulare mai mică în zaharuri, în arome etc). Apropo de calitatea producţiei lui 2014, Micu e rezervată în declaraţii: „E prea devreme să mă pronunţ. Noi obţinem o sticlă de vin pe fiecare butuc de vie. Pentru comparaţie, într-o exploatare masivă poţi obţine şase sau şapte sticle de vin pe fiecare butuc în parte, dar vinurile nu mai au aceeaşi calitate“.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro