Cele mai multe hoteluri din Mamaia au un grad de ocupare de 95% până pe 31 august, astfel încât în staţiune se lucrează cu "casa închisă", a declarat preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia, Nicolae Bucovală. "În Mamaia stăm foarte bine. Avem un grad de ocupare de 95%, nu mai avem locuri de cazare. Gradul de ocupare depinde, desigur, şi de politica pe care şi-o face fiecare hotel în parte vizavi de politica de preţuri. Dacă mergi pe speculaţie, s-ar putea să ai surprize. A fost un început mai greoi din cauza vremii, dar ne-am revenit. Sunt deja multe hoteluri care lucrează până pe 31 august cu casa închisă în Mamaia', a spus Nicolae Bucovală.

Unul dintre atuurile staţiunii Mamaia este baza de agrement diversificată, turiştii având la dispoziţie multe facilităţi de petrecere a timpului liber. Turiştii pot practica diverse sporturi, în funcţie de preferinţele fiecăruia, fie pot merge la Acvariu sau la Delfinariu, în perioada în care nu vor să facă plajă. "Avem turişti din Polonia, chiar şi din Grecia, care redescoperă litoralul românesc. Dar asta nu depinde numai de noi. Am spus-o de mai multe ori: depinde de Guvern, depinde de autorităţile locale, depinde de cât de mult ştiu să investească autorităţile în staţiuni, în infrastructura unei staţiuni. Sigur că depinde de mulţi factori. Nu numai hotelierii trebuie arătaţi cu degetul. Hotelierii ştiu să îşi facă treaba. Dacă şi-ar face-o şi autorităţile locale la fel de bine pe zona de investiţii, totul ar fi o.k. în România şi sperăm ca peste doi ani să lucrăm mai mult cu 'casa închisă'", a adăugat el.

Mulţi turişti din Israel, Polonia şi Cehia

În Mamaia, numărul turiştilor străini a crescut şi datorită celor două curse de charter săptămânale care fac legătura cu Israelul, în zilele de joi şi duminică. "Avem şi multe rezervări de booking, pe internet, turişti consacraţi care vin de mai mulţi ani. Aceia nu sunt turişti care vin în mod organizat, cu avionul sau autocarul. Sunt turişti care îşi fac rezervări pe site-ul booking.com. Cereri sunt. Mai ales pe zona Polonia, pe Israel, Cehia. Cu infrastructura este mai greu în România. Şi, când vorbesc de infrastructură, mă refer la transportul aerian. Ştiţi foarte bine: aeroporturile din Bulgaria au taxe zero, grecii, cu toată criza lor, au taxe zero pe aeroporturi în perioada sezonului estival. E normal ca mulţi turişti să meargă acolo, din moment ce transportul cu avionul este mai ieftin. Putem concura cu ei doar cu TVA-ul care a scăzut, dar mai avem de lucru. Sunt ţări cu TVA la alimente de 3-4%. Şi noi trebuie să lucrăm cum vrea Fondul şi UE. Dacă ne aliniem să ne aliniem cu totul! Nu poţi fi concurent, să îi concurezi pe ei, în condiţiile în care taxele şi impozitele lor sunt la alt nivel decât cel de la noi", spune Nicolae Bucovală.

Încă aşteaptă relaxare fiscală

De altfel, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia apreciază că măsurile care s-au luat pe Codul Fiscal în ceea ce priveşte activitatea din domeniul turismului, sunt "extrem" de bine venite. "Am aflat cu surprindere că a fost înapoiat Codul Fiscal în Parlament, în condiţiile în care a fost discutat şi cu patronatele. Noi ne-am spus opţiunile, ne-am bătut ca să zic aşa, să obţinem o relaxare fiscală şi este refuzată, în condiţiile în care a fost adoptată în unanimitate în Parlament. E o ciudăţenie care probabil va avea repercursiuni pentru că, sincer, pe turism, suntem cei mai scumpi la ora actuală în Europa la impozite şi taxe. E greu de dus o asemenea povară. La noi nu poţi să produci mai ieftin decât în Spania sau Grecia. Suntem o ţară frumoasă, o ţară cu oameni harnici, o ţară în care oamenii vor să muncească, dar îi gonim, pentru că le dăm salarii mici. Nu e uşor de trăit în UE când alţii ne călăresc cum vor ei!', spune Bucovală.

Cei care sprijină cel mai mult turismul de litoral sunt, din punct de vedere al vânzărilor, tour-operatorii români. "Tour-operatorii români rămân de bază pentru vânzările pe litoralul nostru. Când a intrat booking-ul (www.booking.com – n. r.) în România, nu putea vinde litoralul românesc. Booking-ul este un site care vinde foarte bine în Europa, dar vinde mai mult pe câteva zile. La noi, litoralul este consacrat sejururilor. Tour-operatorii români sunt cei care salvează la ora aceasta atât muntele, cât şi marea şi Delta. Sigur, cresc şi vânzările pe diferite site-uri, pe online, dar cele mai sigure vânzări sunt pe contractele cu tour-operatorii din România.

Sursa: AGERPRES