România este o ţară atractivă din punct de vedere economic pentru China. Conform Oficiului Naţional al Registrului Comerţului în România existau la finele anului trecut, 11.453 de societăţi comerciale cu participare chineză la capitalul social, valoarea investiţiilor chineze în România fiind de  408 milioane dolari, reprezentând 0,76% din totalul investiţiilor străine în România. Aceste valori plasează China pe locul 18 în clasamentul general al ţărilor care au investit în România. Huawei, unul dintre cel mai mare producători de echipamente de reţea şi de smartphone-uri din lume, a intrat pe piaţa locală în anul 2003. În intervalul 2007-2012, investiţiile Huawei în România au totalizat 90 milioane de euro. În iunie 2012, Huawei a anunţat că a investit şase milioane de euro în deschiderea unui centru de suport global în România, suma urmând să crească la 200 milioane de euro până în 2015. Compania a anunţat recent că intenţionează să deschidă un alt doilea centru de suport global în ţara noastră, în vestul ţării. Actualul centru de suport are 700 de angajaţi şi deserveşte Europa, America de Nord, Africa, Australia şi Orientul Mijlociu. Huawei are, în total, în ţara noastră 1.200 de angajaţi şi 8.000 în toată Europa. „Nu veţi găsi o ţară ca România în Uniunea Europeană. România este cea mai importantă ţară pentru grupul Huawei“, a declarat Andy Hu, director de comunicare Huawei. Tocmai de accea, gigantul chinez are în plan deschiderea unui nou centru în Timişoara, însă deocamdată nu demarează lucrările, aşteptând ca mediul politic să se stabilizeze, conform oficialilor chinezi.„Vom continua să investim în dezvoltarea activităţii Huawei în România,“ a declarat şi Shen Dahai, şeful centrului global din Bucureşti.

Focus pe terminale

„Anul viitor compania se va concentra şi mai mult pe zona de terminale şi pe extinderea echipei de marketing“, potrivit Sorinei Macarescu, country manager Huawei Devices România. Huawei a avut în trimestrul trei o cotă de 7% pe piaţa locală de telefoane inteligente. „Cifrele noastre au crescut de la an la an. Avem planuri să le dublăm anul viitor. Actuala echipă nu poate face faţă acestei creşteri. Vom creşte echipa de marketing. Va trebui să comunicăm mai bine produsele. Numărul echipei de marketing va creşte de la trei oameni, în prezent, la şase persoane“, a spus Macarescu.

Până în 2018, grupul chinez va investi în România încă 100 milioane de euro. „Huawei a avut în România, anul trecut, afaceri de 240 milioane de dolari, în creştere cu 10% faţă de anul precedent, estimând pentru acest an o creştere de sub 10%“, potrivit lui Vlad Doicaru, Enterprise Director Huawei România. Cifra de afaceri obţinută în 2014 se referă la contractele Huawei derulate în România, atât prin subsidiara Huawei România, cât şi prin alte entitaţi ale grupului chinez. Contractele din România reprezintă 700 de milioane de lei, aproximativ 158 milioane de euro.

Bucureştiul, oraş intelligent

Un alt gigant tehnologic chinez prezent, în ţara noastră, este ZTE. Chinezii produc echipamente pentru reţele de telecomunicaţii fixe, mobile, pentru reţele optice şi de date. ZTE România s-a înfiinţat în 2002 cu 14 angajaţi, iar în prezent are 180 de angajaţi. „Avem o creştere spectaculoasă pe toate domeniile. În partea de vest, la Timişoara, unde avem un centru de servicii, lucrurile sunt în continuă dezvoltare. Am plecat de la 23 de angajaţi şi obiectivul este să ajungem la 250 de persoane. La ora actuală avem peste 180 de angajaţi. Acest centru deserveşte cu succes ţările din Europa Centrală şi de Vest“, declară Lorian Vintilă, reprezentatul ZTE Corporation în România.
La sediul central de la Bucureşti, angajaţii negociază contractele de livrare de terminale şi echipamente la nivelul României şi le transmit către grup.

„În Bucureşti, ZTE are o creştere anuală de 27% mai ales în zona de reţele fixe. Suntem cel mai mare furnizor de GPOn (Gigabit-capable Passive Optical Networks) din România la ora actuală. Ne dezvoltăm în această zonă deoarece ZTE este unul dintre cei mai mari jucători, poate chiar primul din lume. La anul, veţi vedea două noi soluţii pe care le vom lansa pe piaţa locală, însă suntem foarte interesaţi şi de conceptul de „Smart City“, motiv pentru care căutăm parteneri de dezvoltare şi de asemenea clienţi. Clienţii sunt în zona de administraţie publică, primării, prefecturi etc,“ a mai spus Vintilă.  ZTE este şi un cunoscut producător de telefoane mobile şi tablete, dar compania se află în proces cu o firmă americană, Vringo, care a reușit să interzică vânzarea de telefoane ZTE în magazinele din România. Acestea ajung însă pe piaţă pe canale neoficiale. ZTE nu a mai furnizat cifre către Ministerul de Finanţe din 2012.