Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Imobiliare

Giganţii imobiliari din umbră: CFR, Romtelecom şi Poşta

Autor: |

Surprinzător, companiile cu cele mai mari portofolii imobiliare din România nu au ca principal obiect de activitate acest domeniu. Unele dintre cele mai importante surse de spaţii comerciale (birouri, retail, depozite) sunt companii precum CFR, Romtelecom şi, mai nou, Poşta Română. Dacă acum patru ani România era pe ultimele locuri din Europa la suprafaţa de spaţii comerciale raportată la mia de locuitori, acum balanţa s-a schimbat. România se apropie de media regiunii cu un stoc

Surprinzător, companiile cu cele mai mari portofolii imobiliare din România nu au ca principal obiect de activitate acest domeniu. Unele dintre cele mai importante surse de spaţii comerciale (birouri, retail, depozite) sunt companii precum CFR, Romtelecom şi, mai nou, Poşta Română.

Dacă acum patru ani România era pe ultimele locuri din Europa la suprafaţa de spaţii comerciale raportată la mia de locuitori, acum balanţa s-a schimbat. România se apropie de media regiunii cu un stoc de 110 mp la mia de locuitori. În Suceava, Piteşti, Oradea sau Târgu-Mureş volumul de spaţii comerciale depăşeşte nivelul unor capitale europene precum Budapesta sau Berlin.  Dezvoltatorii şi fondurile de investiţii locale şi internaţionale au construit în ultimii ani peste 40 de centre comerciale de tip mall, dar chiar şi aşa stocul cumulat al primilor jucători din piaţă nu depăşeşte suprafaţa comercială administrată de CFR. 

229-57148-1415_garadenord_37_libertatea.jpgCompania naţională de căi ferate are scoase pe piaţă spaţii comerciale în suprafaţă totală de 1,7 milioane mp, aproape dublu faţă de spaţiile gestionate de primii zece jucători de pe piaţa mallurilor din România la un loc. Dacă Iulian Dascălu, Immoeast, Argo Real Estate sau BelRom scot anual sute de milioane de euro din proprietăţile pe care le închiriază, CFR are în prezent venituri medii lunare de doar trei milioane lei, potrivit informaţiilor furnizate de companie pentru Capital. Recent, oficialii CFR au anunţat că vor să închirieze spaţiile din 15 gări unor lanţuri mari de magazine, urmând să fie disponibile fast-food-uri, restaurante, farmacii, librării, florării şi unităţi bancare, pe o suprafaţă reprezentând 30% din cea a staţiilor. „Am elaborat un ghid de bune practici comerciale pe modelul căilor ferate din Germania, în care am identificat proceduri de închiriere şi gestionare a spaţiilor din gări. Vrem să licităm pentru gările din primele 15 oraşe ca număr de locuitori spaţiile în lanţ şi pe calupuri. Căutăm firme mari care oferă o calitate mai bună şi dau un alt aspect gării şi din punctul de vedere al curăţeniei“, a declarat la acea dată Emil Sabo, fostul director general al CFR. Acesta a mai anunţat că a fost elaborat un ghid de bune practici şi pentru şefii de gară care vor avea în responsabilitate să schimbe aspectul clădirii. Potrivit lui Andrei Văcaru, senior consultant retail leasing în cadrul Jones Lang LaSalle, spaţiile scoase pe piaţă de către CFR nu reprezintă o ameninţare pentru proprietarii de ­malluri, deoarece calitatea lor încă lasă de dorit.

„Mi-e greu să cred că va merge cineva în gară să îşi facă cumpărăturile. Aceste spaţii sunt adresate strict fluxului de călători. E posibil ca ele să aibă o influenţă pentru spaţiile din proximitate. Dacă s-ar transforma aceste gări în malluri, cum s-a întâmplat în alte ţări, atunci ar putea exista o concurenţă, însă în acest moment, calitatea acestor spaţii nu se compară cu cele din centrele comerciale moderne“, a explicat acesta.

Magazine în foste sedii Romtelecom

229-57149-1415_palatultelefoanelor_34_evz.jpgLa patru ani după ce grecii de la OTE au devenit acţionari majoritari ai celui mai mare operator de telefonie fixă - Romtelecom, compania şi-a înfiinţat o divizie imobiliară: Romtelecom Real Estate. Procesul de restructurare a reţelei comerciale a condus la cumularea unei suprafeţe de peste 100.000 mp de spaţii de retail, birouri, depozite, apartamente şi terenuri pe care compania a fost nevoită să le scoată pe piaţă pentru a le valorifica. 

„Romtelecom derulează periodic analize de eficienţă şi redimensionare a reţelei comerciale deţinute (în special magazine). În urma unor astfel de analize se pot lua diferite decizii: de a investi în noi formate care să răspundă mai bine clienţilor, de reamplasare a unor spaţii comerciale existente sau de închidere a celor care nu mai răspund standardelor stabilite de companie“, a explicat Cristina Popescu, director relaţii publice în cadrul Romtelecom. Bineînţeles, spaţiile excedentare sunt scoase pe piaţa imobiliară. În prezent, compania are contracte de închiriere cu 700 de persoane fizice şi juridice. Luna trecută a fost lansată şi o platformă online prin care persoanele interesate pot consulta lista cu imobilele scoase pe piaţă. Numai în trimestrul doi al acestui an Romtelecom a raportat venituri non-telecom de zece milioane euro, care se referă şi la veniturile obţinute din închirierea spaţiilor deţinute. „Suntem deschişi şi altor  tipuri de tranzacţii imobiliare, printre care şi vânzarea şi parteneriatele de dezvoltare imobiliară. Analizăm toate propunerile primite, le corelăm cu strategia Romtelecom şi cu tendinţele pieţei imobiliare. Valorizarea spaţiilor deţinute de companie este parte a unui proces complex de creştere a eficienţei, tocmai de aceea  deciziile privind anumite spaţii pot fi şi punctuale“, a mai spus Cristina Popescu.

Printre ofertele Romtelecom Real Estate se numără o clădire cu patru etaje, în suprafaţă de 5.000 mp amplasată lângă Bucureşti Mall, un teren de 13.200 mp, de lângă Casa Presei Libere, sau un imobil de 7.600 mp, localizat pe şoseaua de centură a oraşului Călăraşi – pretabil pentru spaţii de depozitare.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro