SE INTAMPLA ACUM!

Actualitate Auto

Giganți IT contra mastodonți auto în războiul mobilității

Autor: Robert Stan | joi, 18 februarie 2016 | 3 Comentarii

Maşina autonomă promisă de Google şi proiectul celor dela Apple au mari şanse să schimbe radical modul în care oamenii înţeleg mobilitatea. Iar marii producători auto par să fi pierdut deja din cauza „ochelarilor de cal” prin care văd viitorul industriei.

Despre maşina prin care Google se pregăteşte să intre în lumea exclusivistă a producătorilor auto se şitiu deja multe, iar informaţiile privind rezultatele convingătoare ale proiectului apar tot mai des. Ultimul raport privind cele 33 de prototipuri care pot fi întâlnite pe şoselele din California şi Texas arată că au fost parcurşi deja pe drumurile publice, în „autonomous mode”, mai bine de 2,2 milioane de kilometri şi că majoritatea incidentelor de trafic au avut drept cauză alţi participanţi la trafic. Mult mai puţine date se cunosc însă depre aşa-nmitul proiect „Titan” al celor de la Apple. Tim Cock, şeful gigantului IT, refuză să vorbească despre o maşină Apple, însă jurnaliştii americani par să fi trecut de la întrebarea „va exista un AppleCar?” la „când va lansa Apple maşina?”. După ce au recrutat zeci de specialişti de la companii precum Ford, General Motors sau Tesla, oficialii companiei producătoare de software, computere, telefoane şi ceasuri inteligente din Cupertino, tocmai şi-au mărit echipa dedicată proiectului Titan de la 600 la circa 1.800 de persoane. După toate probabilităţile aceştia au ca sarcină să transforme proiectul în realitate până în 2019.

Calcul sec şi revelator

Pe lângă beneficiile clare ale tehnologiei care gestionează maşinile autonome, un element tot mai interesant  şi mai adesea pomenit de analişti este modificarea radicală a modului în care sunt comercializate şi utilizate autovehiculele. O piaţă cu totul nouă în care actualii mastodonţi ai industriei auto precum Toyota, Daimler, BMW sau Volkswagen par să piardă poziţiile fruntaşe în faţa giganţilor IT. Un raport al analiştilor de la Morgan Stanley, denumit de Adam Jonas „Autopia”, arată că Google şi Apple  sunt nu doar mai bine pregătiţi şi mai corect finanţaţi decât rivalii din industria auto, ci vin şi cu o nouă viziune de afaceri. Conform lui Jonas, producătorii auto clasici continuă să se lupte pentru o piaţă mondială de 80 de milioane de vehicule, care, la un preţ mediu de circa 17.000 de euro/ maşină, generează venituri anuale de 1.360 miliarde de euro. În schimb, cei din Silicon Valley iau în calcul o piaţă în care contează mai mult numărul de kilometri parcurşi şi modul de utilizare al maşinilor. Astfel, într-o piaţă anuală estimată la 10.000 de miliarde de mile (16.000 mld. km) – corespunzătoare tuturor maşinilor vândute – care sunt parcurse cu un cost de 1 Euro/ milă pot fi generate venituri de 10.000 de miliarde de euro. „Este o afacere astronomică, una care se va majora, pe măsură ce nou-veniţii seduşi de aceste valori uriaşe vor investi”, spune Adam Jonas, managing director al Morgan Stanley.

Acest mod diferit de a vedea afacerile are deja darul de a îi împinge chiar şi pe unii dintre şefii din industria auto, precum Mark Fields de la Ford, Dieter Zetsche de la Daimler sau Harald Kruger de la BMW să îşi direcţioneze companiile de la încercarea de a deveni învingători în clasamentul vânzărilor la cea de „lideri ai mobilităţii”. Pentru aceştia calculul este la fel de simplu ca şi cel de mai sus. Analiştii Morgan Stanley au luat ca exemplu liderul mondial al vânzărilor, mastodontul Toyota, companie care prin vânzările sale anuale de circa 10 milioane de vehicule ocupă în jur de 10% din piaţă şi generează venituri de peste 200 de miliarde de euro. Ei bine, în acelaşi timp, folosind modul de business al giganţilor din IT, o companie de car-sharing cu o cotă de piaţă de doar 1,5% dintr-o piaţă de 10.000 mld. km, poate genera venituri similare dacă impune un tarif de în urma unui preţ impus de 1 Euro /milă.

Prin urmare, conform scenariului „Autopia”, dezvoltarea unui program de car-sharing pentru maşinile autonome, poate fi mult mai avantajos pentru companii, iar giganţii Google şi Apple sunt mult mai aproape de acest model de business decât oricare mastodont din industria auto. Asta în ciuda micilor încercări ale BMW cu DriveNow sau ale Daimler cu Car2Go.

Car-sharing a la Cluj

În România programele de car-sharing nu au încă exponenţi care să conteze. La finalul anului trecut, primul astfel de serviciu a fost anunţat la Cluj şi este compus dintr-o flotă de 50 de vehicule. Conform unuia dintre investitorii acestui proiect, Demis Ghindeanu, nu este necesar decât ca o persoană să îşi face un cont pe site-ul companiei, să îşi introducă datele, plus copie după permisul auto, să treacămodalitatea de plată preferată, după care, primeşte un username şi o parolă, „Clientul îşi descarcă aplicaţia noastră pe telefonul mobil, după care are acces la întreaga flotă de maşini a serviciului de car-sharing. Îşi alege cea mai apropiată maşină care este liberă într-o parcare a primăriei sau din standul special, deschide portiera cu aplicaţia, îşi ia cheia din torpedo şi poate pleca. Ca modalitate de plată sunt două variante, ori cumperi minute prepaid de pe site-ul serviciului şi atunci costul este un leu minutul, sau se poate plăti după fiecare cursă, costul fiind 1,24 de lei pe minut”.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.