Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Arhiva

Ghicitul in poza a devenit o metoda de recrutare

Autor: | | 0 Comentarii

Conditie Fotografia atasata CV-ului este o solicitare tot mai des intalnita in anunturile de angajare Vi s-a intamplat sa stati pentru prima oara de vorba cu o persoana si sa simtiti, fara nici un motiv, ca nu va place? Sau dimpotriva! Ce sentimente traiti cand va uitati la o poza a unei persoane necunoscute? Oare de ce cer recrutorii poza noastra la CV? Doar pentru memoria lor? “Angajeaza in conditiile legii, cu carte de munca, secretara, cunostinte PC tanar

Conditie Fotografia atasata CV-ului este o solicitare tot mai des intalnita in anunturile de angajare

Vi s-a intamplat sa stati pentru prima oara de vorba cu o persoana si sa simtiti, fara nici un motiv, ca nu va place? Sau dimpotriva! Ce sentimente traiti cand va uitati la o poza a unei persoane necunoscute? Oare de ce cer recrutorii poza noastra la CV? Doar pentru memoria lor?

“Angajeaza in conditiile legii, cu carte de munca, secretara, cunostinte PC tanara ambitioasa, varsta 28-40 ani, cunoscatoare limba engleza, cu/fara obligatii. Doritoarele pot trimite un CV cu poza atasat pe adresa de email... sau pot lua legatura direct la tel....” Astfel de anunturi apar frecvent in ziare, la mica publicitate sau pe internet, pe site-urile firmelor specializate in recrutare online. Desi exista un cadru legislativ si institutii care supravegheaza si intervin pentru combaterea discriminarilor sau pentru protectia datelor cu caracter personal, frecventa abaterilor si a abuzurilor este in continuare foarte mare. “Cele mai mari probleme le avem cu site-urile. Deoarece angajatorii care fac astfel de anunturi nu-si dau intotdeauna datele de identificare, este foarte greu sa-i prinzi - recunoaste presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), Csaba Ferenc Asztalos. Vrem sa introducem instructiuni noi, in asa fel incat fiecare gestionar de site sa oblige firmele sa-si dea toate datele de identificare. De asemenea, vrem sa introducem instructiuni noi, care sa oblige gestionarul siteului sa nu publice textul in cazul in care acesta contine elemente discriminatorii.”

Lumea apartine celor frumosi sau celor destepti?

In ultima vreme, anunturile de recrutare in care se solicita poza atasata CV-ului au devenit tot mai frecvente. Toti interlocutorii, fie ei recrutori din firme de profil, fie angajatori, declara ca imaginea din poza nu le influenteaza in nici un fel deciziile finale. “Folosesc pozele numai in cazul recrutarilor in masa, pentru a ma asigura ca, la angajare, vin aceleasi persoane. Altfel, nu am cum sa le stabilesc identitatea. Adeseori, in CV-uri mint cu privire la studii sau experienta, locuri de munca. Eu nu am posibilitatea sa verific aceste lucruri - explica Madalina Popescu, directorul firmei PluriConsultants. Pentru recrutari normale nu solicit insa poze, pentru ca nu-mi ajuta la nimic.” Diana Stanese, director executiv la EBS, spune ca solicita poza candidatilor pentru “a ma putea adresa direct pe nume persoanelor care asteapta la interviu.” Directoarea de resurse umane de la Auto Cobalcescu foloseste pozele pentru o identificare rapida a candidatului, prin asociere intre chip si continutul CV-ului, in momentul in care face evaluarea finala.

Florentina Miroslav, manager la Net Bridge, pretinde ca solicitarea pozelor atasate la CV a devenit tot mai frecventa din partea angajatorilor. “Toate site-urile de recrutare online ofera aceasta facilitate companiilor angajatoare, dar 90% din utilizatorii nostri se uita la continutul CV-ului si sunt interesati de experienta sau de alte criterii esentiale job-ului.” Ba mai mult, interlocutoarea noastra apreciaza ca fetele trimit poza cu speranta ca daca se uita un barbat la ea au mai multe sanse. Discutiile purtate in calitate de “simplu cetatean” releva aspecte care intra sub incidenta legii discriminarii si a utilizarii datelor personale in mod ilegal. “Vreau sa-mi dau demisia pentru ca sunt pusa in fata unor situatii de neimaginat. Patronul meu duce pozele angajatilor la o vrajitoare care le “citeste” potrivit unor criterii numai de ea stiute si ii spune care este bun si care trebuie sa fie dat afara din organizatie.” Discutia, desigur, s-a purtat intr-un cadru care obliga la pastrarea secretului identitatii interlocutorului. La fel de socanta a fost si declaratia unei tinere directoare care a inceput sa primeasca pe mail oferte matrimoniale din strainatate.

“Am trimis, la un moment dat, CV-ul cu poza pe mai multe site-uri de recrutare online. Imi creasem un mail special pentru a primi raspunsurile, altul decat cele pe care le am la firma sau pentru comunicarea privata. Ofertele matrimoniale mi-au sosit pe mailul creat numai in scopul de a fi recrutata.” Ce faci in aceste situatii? Ce faci in cazul in care firma de recrutare se duce la angajator cu “lista scurta” pentru interviul de angajare si acesta alege, dintre candidatii selectati ca fiind cei mai buni, doar cativa, dupa ce se uita la poza atasata CV-ului? Sau ce faci in cazul in care, la telefon, recrutorul iti spune ca n-ai nici o sansa daca esti o persoana supraponderala sau nu prea atragatoare, ca infatisare, pentru locurile de munca anuntate pentru Cipru sau Dubai? “Va spun de la inceput ca nu aveti nici o sansa. Angajatorii nostri vor persoane tinere si cu infatisare placuta pentru posturile de vanzatori sau de ospatari. De aceea, ne cer poze tip business, in picioare si portret, din care sa se vada dantura cand zambiti.” Dialogul a fost purtat cu Bianca Matea, manager la firma de recrutari internationale Palmer Consult.

Justitia este legata la ochi si nu vede pozele reclamantilor

Presedintele CNCD ii sfatuieste pe toti care trec prin astfel de experiente sa nu ezite sa se adreseze institutiilor create special pentru combaterea discriminarii sau folosirea datelor personale in alte scopuri decat cele agreate de parti. “Discriminarea pe internet este frecvent intalnita. Foarte multe site-uri sunt gestionate in afara Romaniei si in aceste cazuri nu poti actiona. Sunt insa multe procese pe rol la tribunale si veti vedea ca, dupa ce cativa angajatori vor plati amenzi usturatoare, aceste practici se vor diminua.” Optimismul este molipsitor doar daca nu te gandesti la managerii din firme mari, multinationale, care se aboneaza la site-urile de recrutare online pentru a verifica daca apar acolo angajatii lor. “Vanatoarea” se soldeaza cu gasirea unei solutii “legale” de a scapa de angajatul care si-a pus CV-ul pe un site de recrutare. Adica este “convins” ca este in favoarea lui sa-si dea demisia. Greu de facut dovada acestui abuz din partea angajatorului. La fel de greu este sa demonstrezi ca poza atasata CV-ului este folosita in mod discriminatoriu: frumos/urat. Adica potrivit/nepotrivit pentru postul de vanzator sau de relatii cu publicul, secretar etc., unde infatisarea nu face parte dintre criteriile trecute in fisa postului si nici in fisele de evaluare, dar este, de fapt, un element de baza pentru angajare.

Psihologii spun ca oameni suntem, asa ca este imposibil ca macar subconstientul sa nu ne “lucreze”, daca la nivelul constientului incercam sa ne pastram obiectivitatea. “Americanii au interzis prin lege solicitarea pozei - ne spune directorul firmei HRD, Richard Shanks. In Europa insa, aceasta practica este permisa. Mai ales in Germania. Noi nu cerem poza. Dar am avut clienti care ne-au cerut poza ca sa nu fie surprinsi.” Ce fac acesti clienti cu pozele oamenilor si cu datele lor personale? Daniela Necefor de la firma Total Business Solutions confirma ca “Am primit pe mail diverse propuneri de a cumpara baze de date cu candidati si clienti, cu date de contact, parteneri, cifra de afaceri etc.” si ne intrebam, de multe ori, de unde are cel care ne suna sa ne prezinte oferte de tot felul, de unde are telefonul nostru sau de unde stie alte date personale.

Codul de etica profesionala scris si nescris

“Firmele care se ocupa cu recrutarea trebuie sa notifice la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal faptul ca prelucreaza date cu caracter personal si sa solicite candidatului acordul folosirii acestor date pentru anumite scopuri bine definite.”
Cristina Vizauer, consilier ANSPDCP


Poza este un “Cod cu bare” al CV-ului?

Este necesara atasarea pozei la CV? Analizand din perspectiva psihologica, raspunsul este categoric nu, deoarece prezinta un mare grad de subiectivism, iar mijloacele de combatere sunt minime.

Atasarea pozei la CV poate deveni foarte usor o practica discriminatorie, la nivel de inconstient sau subconstient al specialistului in resurse umane. Intr-un studiu complex, Elaine Hatfield si colaboratorii ei au organizat o serata pentru studentii din anul I, care nu se cunosteau intre ei. Mai intai, subiectii (in numar de 752, jumatate fete, jumatate baieti) au trecut teste de personalitate si de aptitudini. Cercetatorii au alcatuit cupluri la intamplare. La serata, tinerii au dansat si au stat de vorba timp de doua ore si jumatate. La sfarsit, au completat un chestionar, prin intermediul caruia cercetatorii au incercat sa afle in ce masura un anumit tip de personalitate ori anumite aptitudini pot prezice atractia. Autorii studiului n-au putut pune in evidenta decat un factor ce a marcat in mod constant aprecierile pe care fiecare membru al unei perechi l-a facut asupra celuilalt membru: atractivitatea fizica.

Un alt studiu important din psihologia sociala confirma aceeasi tema. Experimentul a avut urmatoarea desfasurare. Baietii au fost impartiti in doua grupe. Primei grupe i s-a explicat ca va avea ca sarcina de lucru conversatia si oferirea de informatii prin telefon unor fete mai putin atractive fizic, iar celei de a doua grupe i s-a dat aceeasi sarcina, cu modificarea ca fetele sunt foarte frumoase. Rezultatele: cei care au conversat cu fetele mai putin atractive fizic au fost mai reticenti, mai putin binevoitori in oferirea de explicatii, in timp ce subiectii din grupa a doua au fost exuberanti, binevoitori, intelegatori si indulgenti.

Poza atasata CV-ului poate avea “gustul” unei “madelaine” care apare in momentul in care figura/chipul unui candidat declanseaza recrutorului fluxul memoriei involuntare, influentand decisiv hotararea sa intr-o maniera neprofesionista. Astfel, o imagine paterna poate provoca unui recrutor stari afective pozitive, pentru ca o asociaza cu o persoana sau cu evenimente pozitive din trecutul sau. Aceeasi poza poate provoca, cel putin la nivel subconstient, altui recrutor stari afective incarcate negativ.

O alta utilizare, de factura subiectiva sau prestiintifica, vizeaza domeniul frenologiei: atribuirea unei trasaturi de personalitate, in functie de morfologia craniului. Spre exemplu, o protuberanta in frunte, adica in pozitia atribuita organului “bunavointei”, inseamna ca posesorul craniului avea un comportament predominant binevoitor, sau orientarea sprancenelor spre interior semnifica ambitie si vointa. Pe lista acestor trasaturi se numara si unele originale, ca “tendinta de a locui mereu in acelasi loc”, “caracter miraculos” sau “imitatie”. Utilizarea acestor principii prestiintifice, in mod separat, predispune la erori in interpretare.
Ionut Alin Cucu, psiholog

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

X