„În primul trimestru din 2018, consumatorii români au continuat să manifeste o lipsă majoră de optimism. Chiar dacă indicatorii nu au înregistrat scăderi atât de abrupte ca în decembrie 2017, aşteptările privind câştigurile şi înclinaţia către cumpărare au continuat să scadă. Doar aşteptările economice au înregistrat o uşoară creştere, cu 2,7 puncte, ajungând la nivelul de 16,6 puncte. Aşteptările românilor privind veniturile se situează pe o spirală descendentă. Valorile au scăzut în continuare, cu o rată dintr-o singură cifră, atingând 4,1 puncte în luna martie – cu 2,6 puncte sub nivelul din decembrie 2017. În martie 2016, acest indicator s-a stabilizat la 33,7 puncte. Disponiblitatea de a cumpăra a înregistrat o evoluţie asemănătoare. În martie a scăzut la -2,7 puncte, cu 2,5 puncte sub nivelul din decembrie 2017", relevă studiul. 

Conform cercetării, citatî de Agerpres, în primul trimestru al anului 2018, climatul de consum din Europa a rămas la un nivel relativ stabil. În luna martie, totuşi, climatul de consum analizat de GfK în cele 28 de state membre a înregistrat un uşor declin, ajungând la un nivel de 20,6 puncte. În decembrie 2017, a stagnat la nivelul de 21,1 puncte. GfK prognozează pentru anul 2018 o creştere a consumului casnic din Uniunea Europeană de la 1,5% la 2%, în termeni reali. 

"Atitudinea consumatorilor europeni se dovedeşte a fi mai puţin optimistă în primul trimestru al anului 2018, în comparaţie cu finalul anului trecut. Ţările care au înregistrat creşteri puternice la finalul lui 2017 au pierdut acum puncte. În medie, în toate ţările UE, aşteptările economice au scăzut în martie 2018 cu 15 puncte. Acest lucru înseamnă că sunt cu două puncte sub nivelul din decembrie 2017. În Franţa şi Austria, în special, euforia pare să se fi diminuat temporar, în urma încheierii alegerilor. Consumatorii din Cehia şi Belgia au o perspectivă mult mai optimistă asupra dezvoltării economice a ţărilor lor", menţionează sursa citată. 

Aşteptările privind veniturile au continuat să crească în medie în toată Europa – cu 1,3 puncte în primele trei luni, ajungând la nivelul de 16,3 puncte în luna martie. Consumatorii din Marea Britanie şi Bulgaria au avut cele mai optimiste aşteptări în privinţa creşterii salariilor, de plus două cifre pentru acest indicator. Scăderi clare au fost înregistrate în Franţa şi Spania. 

De asemenea, studiul arată că înclinaţia spre cumpărare a scăzut în medie în întreaga Uniune Europeană cu 1,3 puncte la începutul anului şi s-a stabilizat la nivelul de 19,7 puncte în luna martie. Acest indicator a crescut în special în Cehia (în contrast cu majoritatea celorlalte ţări europene) şi subliniază atitudinea general pozitivă a consumatorilor din această ţară.