Trenurile automate NGT CARGO vor fi alcătuite din vagoane individuale și vagoane de capăt puternice cuplate împreună în funcție de solicitări. „În acest fel, putem transporta o gamă largă de mărfuri într-o manieră flexibilă cu un consum minim de resurse, un număr minim de personal și un timp de călătorie redus”, a declarat cercetatorul DLR, Joachim Winter, cel care conduce proiectul Next Generation Train (NGT), citat de clubferoviar.ro.
Vagoanele de capăt asigură tracțiunea necesară, pe o infrastructură adecvată, se poate atinge o viteză de până la 400 de km/h; pe liniile existente se pot atinge viteze de până la 160 sau 200 de km/h.
Pentru a face transportul cu vagoane individuale potrivit pentru viitor, vagoanele de marfă inteligente incluse în conceptul NGT CARGO au tracțiune separată bazată pe motoare electrice și o baterie care stochează energia recuperată în timpul frânarii. Acest lucru face posibilă manipularea separată a vagoanelor individuale, fără a avea nevoie de personal de manevră, locomotive de manevră sau linii de contact. În plus, vagoanele individuale pot călători ultimii kilometrii până la client în mod automat și autonom. Fiecare vagon individual este dotat cu senzorii necesari pentru a face acest lucru. Astfel, trenul poate fi localizat tot timpul, iar clienții pot obține detalii precise cu privire la stadiul curent și ora de sosire a mărfurilor lor. Vagoanele pot fi conduse direct în porturi, stații de transbordare și terminale logistice, direct pe liniile înalte cu cremalieră, unde sunt, de asemenea, încărcate și descarcate automat.

Pentru operare pe liniile de mare viteză, vagoanele individuale NGT CARGO formează o unitate și sunt combinate cu unul sau două vagoane de capăt pentru a forma o locomotivă completă.