Debutul expoziției auto de la Frankfurt a fost marcat de absența unor nume mari ale industriei auto precum Peugeot, DS, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Nissan, Infiniti, Mitsubishi sau Volvo și mulți se așteptau ca aceasta să fie principala temă de discuție în timpul evenimentului desfășurat între 12 și 24 septembrie. Unele publicații importante s-au grăbit să vorbească despre „moartea” saloanelor auto. Numai că, această reorientare a unor mărci către evenimente proprii – pentru o mai bună vizibilitate, expoziții cu un public mai puțin avizat – în căutare de noi clienți, sau internet – pentru a reduce costurile, a fost rapid dată uitării în momentul în care la standurile din cadrul Messe Frankfurt au început să fie dezvăluite vehiculele care își vor căuta clienți în viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat. E drept că, pentru obișnuiții evenimentului, lipsa impresionantei hale Audi, asamblată la fiecare ediție în curtea interioară, a fost un șoc. Mai ales că, în locul ei, organizatorii au amenajat zone de testare complet inestetice pentru vehicule. Cum marca premium germană și-a găsit însă suficient loc lângă suratele sale din grupul Volkswagen, și acest „detaliu” a fost trecut cu vederea.

 

Sarabanda prezentărilor de noi modele a dezvăluit, măcar parțial, direcția în care se îndreaptă întreaga industrie auto mondială. În următorii ani SUV-urile vor domina tot mai autoritar, în timp ce eficientizarea motoarelor, conectivitatea și sistemele de deplasare autonomă vor face diferența. Este de așteptat ca avalanșa de noi SUV-uri lansate pe piață să fie urmată de o electrificare agresivă, multe dintre conceptele de astăzi devenind vehicule de serie. Odată cu propulsia electrică pare să se deschidă și drumul unor noi companii către clienți. Deja saloanele auto majore din ultimii ani au avut, fiecare, noi expozanți cu nume mai mult sau mai puțin cunoscute. Iar IAA 2017 nu a făcut excepție având la standuri mărci precum Aspark, Borgward, Thunder Power, Wey sau YanFeng. Majoritatea venite din China și susținute de fonduri guvernamentale generoase, aceste companii profită de schimbările majore prin care trece industria pentru a își face loc pe o piață extrem de competitivă.

 

Vedete „made in Romania”

Ediția din acest an a Frankfurt International Motor Show a adunat la standuri o mulțime de vehicule de serie tip SUV, majoritatea de mici dimensiuni. Alături de modele precum BMW X3, Citroen C3 Aircross, Hyundai Kona, Jaguar E-Pace, Kia Stonic, Land Rover Velar, Opel Grandland X, Porsche Cayenne, Seat Arona, Toyota Land Cruiser sau Volkswagen T-Roc, mulțimea de vizitatori a fost atrasă ca un magnet de a doua generație a Daciei Duster și de varianta europeană a lui Ford EcoSport. Ambele produse în România – la Mioveni, respectiv, Craiova – micile SUV-uri sunt printre puținele vehicule de acest fel care oferă variante dotate cu tracțiune integrală.

Este interesant de menționat că multe dintre aceste SUV-uri sau crossovere au prestanțe asemănătoare cu cele ale hatchback-urilor sau sedanurilor din care sunt derivate, însă prețul lor este sensibil mai mare. Grație acestei „nebunii” care pare să fi cuprins clienții europeni, producătorii auto își rotunjesc binișor marjele de profit. Poate tocmai de aceea ne aflăm în fața unei avalanșe de vehicule supraînălțate și cu pretenții îndoielnice dincolo de șosea, fără precendent în istorie.

 

Mai puțini vizitatori

Pe lângă absența unor mărci importante, expoziția auto de la Frankfurt a înregistrat și o scădere a numărului de vizitatori. Aproximativ 810.000 de persoane au vizitat cea de-a 67-a ediţie a IAA, cu 14,8% mai puţine raportat la precedenta ediţie din 2015 când 930.000 de vizitatori au trecut pragul centrului expoziţional Messe Frankfurt. „Ediţia din acest an a IAA a avut loc într-un context deosebit de dificil”, a apreciat Federaţia Constructorilor de Automobile din Germania (VDA), organizatorul Salonului de la Frankfurt., oficialii acesteia adăugând și că „se vorbeşte de mai multe luni despre posibilitatea interzicerii circulaţiei autovehiculelor diesel, ceea ce îi îngrijorează pe consumatori şi clienţi”

Nu numai expoziția auto de la Frankfurt se confruntă cu o scădere a numărului de vizitatori. Anul trecut, gradul de participare la Salonul auto de la Paris a fost cu 14% mai mic, iar în luna ianuarie Salonul auto de la Detroit a atras cu 9.000 de vizitatori mai puţin decât la ediţia precedentă.

(Articol publicat în Suplimentul Auto Capital apărut, împreună cu revista, pe 25 septembrie 2017)