"În ultimii ani am avut numeroase contacte cu sindicatele din România. Dumpingul social nu este ceva nou, dar în sectorul de transporturi este cel mai rău ce se poate întâmpla unui şofer de TIR, unui om. Ei sunt trataţi ca sclavi moderni, trăiesc în condiţii inumane, luni la rând. În toate ţările occidentale europene acele companii de transport fac profit pe spatele şoferilor est-europeni. Sunt mulţi şoferi de TIR români în Europa de Vest, îi vedem zilnic, conduc camioane cu numere de înmatriculare româneşti, dar lucrează pentru companii belgiene de transport. Aceste companii de transport fac ceea ce li se permite în Europa, au filiale deschise în România, Bulgaria, Slovacia", a declarat, marţi, John Reynaert, în cadrul unei conferinţe pe tema transportatorilor şi a dumpingului social, organizată de Unitatea Sindicatul Liber din Metrou (USLM), potrivit Agerpres.

În context, acesta a arătat că Uniunea Europeană trebuie atenţionată în ceea ce priveşte dumpingul social. 

"Trebuie să lucrăm împreună şi să trimitem un semnal clar către Uniunea Europeană asupra faptului că dumpingul social trebuie să înceteze. Dorim drepturi egale şi plata egală pentru toţi şoferii de TIR, indiferent din ce ţară provin. Aceştia trebuie plătiţi la standardele ţării în care conduc", susţine Reynart. 

În context, preşedintele Sindicatului Lucrătorilor din Transportul Rutier din România, Nina Frandeş, a afirmat că şoferii români au devenit sclavii Europei, iar legislaţia din România este nefavorabilă. 

"Am devenit sclavii Europei, legislaţia din România ne este nefavorabilă, contractul colectiv de muncă, la nivel naţional, a fost scos. Contractul colectiv de muncă la nivel de ramură a fost scos, iar din şoferi profesionişti am devenit muncitori necalificaţi, cu salariul minim pe economie. Aş dori să îi întreb pe cei care au scos aceste contracte colective de muncă dacă din şoferi profesionişti am devenit muncitori necalificaţi? Ni se cer atestate speciale pentru transport persoane, marfă, aceste atestate fiind suportate de şofer, iar la angajare şoferii români sunt angajaţi ca şi muncitori necalificaţi. Când au făcut lucrul ăsta s-au gândit oare că ne aruncă în braţele angajatorilor ca sclavi, să lucrăm în comunitatea europeană, unde ştiţi foarte bine ce costuri sunt. Marile companii de transport din Europa Centrală şi de Vest vin în România, înmatriculează camioane în acte, parcul auto nefiind în România, ci în Belgia, Danemarca, Olanda, Suedia, şi contractul individual de muncă este de România. Activitatea propriu-zisă a şoferilor este în Europa Centrală şi de Vest, unde salariile le cunoaşteţi, nu sunt de 300 de euro, iar din această cauză am devenit sclavii Europei", a spus Nina Frandeş. 

La rândul său, preşedintele Unitatea Sindicatul Liber din Metrou (USLM), Ion Rădoi, a anunţat înfiinţarea a două centre ale transportatorilor, unul la Bucureşti şi celălalt la Târgu Mureş, care să încerce să controleze dumpingul social. 

Potrivit preşedintelui USLM, lucrătorii din România sunt "racolaţi" de către companiile occidentale pe salarii mai mici decât primesc lucrătorii din vest, dar mai mari decât cele primite în România. 

"O să dau câteva explicaţii pe această temă, cu care se confruntă nu numai transportatorii, ci şi alte domenii, de exemplu domeniul sanitar, partea de IT, oamenii cei mai buni din aceste domenii sunt racolaţi de către administraţiile occidentale pentru că se mulţumesc cu salarii mult mai mici decât cei de acolo, dar sunt mai mari decât le primesc aici, asta datorită diferenţei nivelului de trai. Tocmai de aceea s-a şi generat un alt proiect, pe transport echitabil, astfel încât oamenii noştri să fie trataţi în condiţii egale, acolo unde prestează diverse servicii şi pentru că cele două centre care se înfiinţează azi încep cu transportul rutier", a mai spus Rădoi.