Potrivit informaţiilor furnizate de şeful interimar al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Brăila, Dan Gheorghiţă, dintr-un număr total de 2779 elevi înscrişi la începutul anului în clasa a VIII-a, în examenul de evaluare au intrat 2.048 elevi.

‘Diferenţa de 731 elevi care nu au intrat în examenul de Evaluare Naţională o reprezintă cei care nu au mediile încheiate şi elevii cu cerinţe educative speciale’, a explicat Dan Gheorghiţă.

În luna mai, mii de părinţi şi ONG-uri din toată ţara au semnat o scrisoare deschisă adresată premierului, ministrului Educaţiei, precum şi factorilor de decizie din Senat şi Camera Deputaţilor, prin care solicită adoptarea de urgenţă a unor măsuri legale prin care să fie oprit aşa-numitul ‘fenomen Brăila’, considerat un grav tip de excluziune practicat în şcolile din România.

În scrisoarea deschisă întocmită de ‘Human Catalyst’, o asociaţie non-guvernamentală pentru educaţie şi justiţie socială, este prezentat pe larg un fenomen care a cuprins şcoala românească şi care se manifestă mai ales în judeţul Brăila, respectiv interzicerea înscrierii în prima sesiune a examenelor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat a elevilor cu rezultate slabe la învăţătură.

Pe baza unor date statistice adunate într-un studiu amplu, ‘Human Catalyst’ susţine că în cea mai mare parte a unităţilor de învăţământ elevilor cu rezultate slabe la învăţătură le este interzis să se înscrie la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, pentru ‘a nu trage în jos’ media şcolii respective şi, implicit, a judeţului.

Denumită ‘fenomenul Brăila’, această practică este confirmată şi de alte câteva zeci de ONG-uri din domeniul educaţiei, printre care Grupul de Iniţiativă Civică ‘Părinţii cer schimbarea’ sau Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, care vor ca problema să fie adusă public în atenţia premierului, ministrului Educaţiei şi preşedinţilor comisiilor de învăţământ şi pentru drepturile omului din Senat şi Camera Deputaţilor.

‘Conform acestei cercetări, există dovezi că nota medie la Evaluarea Naţională este ridicată artificial de o prezenţă redusă a elevilor de clasa a VIII-a la testări, ca urmare a unei ‘selecţii’ impuse la nivel de clasă, management al şcolii sau inspectorat şcolar. Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităţilor de învăţământ din judeţul Brăila. Deşi, aici, în 2016-2017 nota medie la evaluarea naţională a fost a doua cea mai mare din ţară (7,29), după municipiul Bucureşti (7,35), ponderea elevilor din clasa a VIII-a care nu au susţinut Evaluarea Naţională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3 procente faţă de anul şcolar anterior. Conform mărturiilor existente, această situaţie rezultă în urma unei practici abuzive la nivel de sistem educaţional, prin care elevilor consideraţi slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Naţională pentru a nu ‘trage în jos’ media pe şcoală / judeţ’, se arată în scrisoarea deschisă. AGERPRES