CITEŞTE ŞI

Femei de succes

Puterea poșetelor! Femeile conduc o treime dintre afacerile din România

Autor: |

În timp ce mulţi dintre noi recunoaştem intuitiv că poziţia femeii s-a îmbunătăţit în ultimele câteva decenii, o scurtă privire peste datele statistice poate fi uluitoare, în sensul bun al cuvântului.

Una din trei companii este condusă de o femeie, iar mai bine de 36% dintre întreprinderile mici şi mijlocii din ţară sunt deţinute de femei. Un document al băncii Goldman Sachs, intitulat „Puterea poşetei“, proclamă femeile drept motor al viitorului şi subliniază că felul în care acestea vor cheltui în viitor – cu accent pe domenii ca sănătate, educaţie, bunăstarea copiilor - „va sprijini dezvoltarea capitalului uman“ în mai mare măsură decât cheltuielile făcute de bărbaţi, care urmează „să alimenteze creşterea economică în anii ce vin“. În acelaşi timp, creşterea economică va continua să stimuleze egalitatea între sexe, un „cerc virtuos“ care a avut deja un impact masiv asupra statutului femeii peste tot în lume.

Mediul de business feminin din România cunoaşte şi el o dezvoltare din ce în ce mai accelerată, în condiţiile în care tot mai multe companii cooptează în conducere reprezentate ale sexului frumos şi din ce în ce mai multe firme sunt deschise de către femei-antreprenor.

De altfel, potrivit datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), afacerile conduse de femei au înregistrat, în ultimii trei ani, o creştere anuală a cifrei de afaceri cu 2% mai mare decât media naţională a companiilor. Și mai exact, sunt puţin peste 793.000 de firme active în România, iar aproape 370.000 de femei sunt implicate în afaceri, în calitate de acţionari. Adică 46,6% dintre societăţile comerciale active pe piaţa românească sunt deţinute de femei. Domeniile în care doamnele aleg, cel mai adesea, să-şi deschidă o afacere, sunt cele din zona de servicii (consultanţă în afaceri, saloane de înfrumuseţare) şi comerţ (farmacii, magazine alimentare şi îmbrăcăminte). Conform aceloraşi date, cele mai mari oraşe ale ţării - Bucureşti, Cluj şi Iaşi - concentrează peste 30% din afacerile înfiinţate în ultimii doi ani de femei, iar ponderea firmelor deţinute de doamne este cu 4% mai mare faţă de media naţională în aceste trei mari aglomerări urbane.
În cazul PFA-urilor, întreprinderilor individuale şi familiale, 39,4% din cele peste 316.500 de astfel de înregistrări la ONRC, aparţin femeilor. În topul judeţelor şi oraşelor ţării, lider autoritar rămâne Bucureştiul, unde sunt înregistrate 11.540 de femei care lucrează ca persoane fizice autorizate, întreprindere individuală (II) sau familială (IF), urmate de cele din Iaşi (6.895 înregistrări), de doamnele din Cluj (6.868) şi Bihor (6.819).
„Multe femei au atenţie distributivă şi sunt excelente când vine vorba de colaborare. Nu le este frică să încerce lucruri noi şi nu se tem de greşeli, atâta timp cât pot fi constructive“, comentează datele statistice Dana Demetrian, vicepreşedinte Retail&Private Banking BCR, cea mai mare bancă locală. În opinia ei, „femeile au dovedit că pot face faţă multor provocări din domeniul de business datorită ambiţiei şi dorinţei lor de a cunoaşte lucrurile în detaliu“. Anca Petcu, director Reţea Corporate BCR o completează: „Prin ambiţia şi eleganţa de care dau dovadă, doamnelor li se acordă un loc din ce în ce mai important în lumea afacerilor, iar contribuţia lor managerială se regăseşte direct în performanţa business-urilor şi în cifra de afaceri a companiilor“.

O dovadă a dorinţei de emancipare financiară a femeilor din România stă şi în modul în care acestea se raportează la produsele financiare, precum şi în comportamentul investiţional. Datele BCR, de exemplu, arată că femeile sunt mai conservatoare faţă de bărbaţi în ceea ce priveşte selecţia tipului de investiţie, în condiţiile în care peste 64.000 de femei au investit în fonduri de obligaţiuni şi piaţa monetară, fonduri cu un grad de risc scăzut, cu 4% mai multe decât bărbaţii. Femeile sunt şi mai bun-platnice decât bărbaţii. Până la sfârşitul anului trecut, aproximativ 41% din portofoliul de credite al BCR era deţinut de femei şi numai 38% dintre doamne se înscriau în categoria creditelor neperformante, în comparaţie cu 62% - cota mult mai ridicată a domnilor. De altfel, economiştii au studiat şi felul în care femeile cheltuiesc, în comparaţie cu bărbaţii, şi tendinţa este de a cheltui pe lucruri legate de bunăstarea oamenilor, ca sănătatea şi educaţiea. Mai au şi tendinţa de a economisi mai mult şi dovedesc că au un comportament mai puţin riscant, din punct de vedere financiar.

Aşadar nu mai există niciun dubiu că şi în România din ce în ce mai multe femei intră în rolul de susţinător al familiei. Dar cât de dificil este pentru o femeie de succes să găsească echilibrul între timpul destinat job-ului şi timpul petrecut cu familia? „Găsirea echilibrului este un deziderat greu de atins. Profesia şi viaţa de familie, mai ales în cazul în care ai devenit un profesionist de succes, sunt greu de împăcat. Păstrarea reputaţiei şi succesului sunt mult mai dificil de păstrat decât de atins“, mărturiseşte Manuela Nestor, partener coordonator al casei de avocatură NNDKP. „Norocul meu – continuă avocata - a fost că firma a fost familia mea (având în vedere că soţul meu avocatul Ion Nestor a fost alături de mine permanent, am lucrat cot la cot, amândoi contribuind în egală măsură la succes). Aşadar, eu am fost cu familia mereu, mult discutata problema a echilibrului dintre profesie şi viaţa de familie nefiind acută. Probabil că fiul meu Alexandru are o perspectiva diferită, dar în final sper ca a înţeles că părinţii au şi ei visele lor şi că punând in balanţă avantajele obţinute versus timpul mai scurt petrecut împreună, a meritat efortul“.

Atunci când crezi în ideea ta şi ai şi pregătirea necesară, succesul este mult mai usor de atins. Este şi reţeta Mihaelei Mitroi, liderul Departamentului de consultanţă fiscală şi juridică al PwC România, care spune că nu ştie alte ingrediente secrete pentru o carieră de success, în afară de „seriozitatea în muncă, perseverenţa şi onestitatea. Nu poţi construi o carieră solidă decât pe astfel de valori“. Când vine vorba despre calităţile unei doamne în business, Mihaela Mitroi crede că „în primul rând, o femeie trebuie să fie confortabilă cu ea însăşi, să-şi asume feminitatea cu naturaleţe, nu ca pe o vulnerabilitate, ci ca un atu. De asemenea, o femeie trebuie să-şi pună în valoare intuiţia naturală şi să înveţe să asculte de aceasta, mai ales în gestionarea relaţiilor interumane“.

Mai departe, cum se vede viitorul antreprenoriatului feminin în România prin ochii doamnelor care se bucură deja de succes şi notorietate? „Societatea oferă acum mult mai multe facilităţi care permit femeilor să se elibereze de povara casnică şi să-şi urmeze vocaţia antreprenorială dacă o au. Cunoaşterea în orice domeniu este disponibilă femeilor în aceeaşi măsură cu bărbaţii, talentul, perseverenţa şi inteligenţa sunt prezente în România“, subliniază Manuela Nestor. „Problema - atrage ea atenţia - este educaţia femeilor la nivel de masă. Excepţii vor exista întotdeauna, dar educaţia antreprenorială trebuie făcută de la nivelul scolii generale. Există antreprenori mari şi mici. Ei sunt deopotrivă utili societăţii şi familiei lor, dar trebuie educaţi şi trebuie ca mentalitatea antreprenorială, potrivnică ideii «sa ne dea statul» să devină majoritară“.


Profesia şi viaţa de familie , mai ales în cazul în care ai devenit un profesionist de succes, sunt greu de împăcat. Păstrarea reputaţiei şi succesului sunt mult mai dificil de menţinut decât de atins.
Manuela Nestor, partener coordonator al casei de avocatură NNDKP

Multe femei au atenţie distributivă şi sunt excelente când vine vorba de colaborare. Nu le este frică să încerce lucruri noi şi nu se tem de greşeli, atâta timp cât pot fi constructive.
Dana Demetrian, vicepreşedinte Retail&Private Banking BCR

O femeie poate fi mai empatică, lucru extrem de important pentru un lider. Poate fi mai atentă la semnalele celor din jurul său, mai concentrată pe detalii care fac diferenţa, se bazează mai mult pe intuiţie. Faptul că femeile ştiu să asculte şi sunt empatice, este un avantaj.
Mariana Gheorghe, CEO OMV Petrom



Business la feminin

Are în jur de 44 de ani, este inteligentă, educată şi axată (mai ales) pe consultanţă şi retail - aşa arată portretul-robot al femeii care face afaceri în România, potrivit unei analize a companiei de servicii financiare KeysFin. Spre deosebire de anii trecuţi, tot mai multe femei intră în afaceri, dovadă că peste 200.000 de firme au ca acţionari majoritari reprezentante ale sexului frumos. Cele mai multe femei fac afaceri în Bucureşti, Cluj şi Timiş, iar comerţul cu amănuntul este domeniul le atrage ca un magnet. Raportat la bărbaţi, femeile conduc majoritatea afacerilor din sănătate şi asistenţă socială.

 

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

KANAL D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii