Potrivit acestora, eliminarea plafoanelor la CAS (contribuţia la pensie) şi CASS (contribuţia la sănătate) pentru angajaţii cu un salariu brut de peste 5 salarii medii pe economie a condus la creşterea costurilor cu forţa de muncă. 

"Având în vedere că România a devenit – conform unor studii recente – a 3-a piaţă din lume ca dificultate în recrutare (după Japonia şi Taiwan), mediul de business românesc este expus unei situaţii de costuri crescute, combinată cu o disponibilitate redusă a forţei de muncă pe piaţa autohtonă", se arată într-un comunicat al companiei emis pe baza dezbaterilor din cadrul celei de-a XI-a ediţii a Conferinţei anuale de fiscalitate EY. 

Mai mult, consultanţii citaţi sunt de părere că legislaţia fiscală actuală nu oferă angajatorilor/angajaţilor afectaţi soluţii care să compenseze această creştere de costuri. 

"Din punctul meu de vedere, în acest context, angajatorii trebuie să se concentreze mai degrabă pe măsuri care cresc gradul de favorabilitate a locului de muncă pentru angajaţii lor, ca de exemplu flexibilitatea programului de lucru şi programele de dezvoltare a carierei", a explicat Claudia Sofianu, partener, liderul Diviziei de impozit pe venit şi contribuţii sociale a EY România. 

În plus, reprezentanţii EY atrag atenţia asupra faptului că autorităţile fiscale au dezvoltat o atenţie sporită în cadrul controalelor fiscale (în special pentru zona preţurilor de transfer şi a substanţei tranzacţiilor), fapt care va duce la creşterea simţitoare a numărului controverselor în următoarea perioadă. 

"Un studiu EY arată că 64% dintre multinaţionalele care operează în România se aşteaptă să treacă printr-un control de preţuri de transfer în următorii doi ani. Având în vedere că, în 2017, marii contribuabili au obligativitatea de a avea pregătit dosarul preţurilor de transfer pentru 2016 până la depunerea declaraţiei anuale de impozit pe profit, rămâne de văzut câţi dintre aceştia vor fi supuşi verificărilor în domeniul preţurilor de transfer din partea ANAF în 2017", se arată în comunicatul citat. 

Pe de altă parte, potrivit consultanţilor citaţi, cea mai importantă modificare a Codului de procedură fiscală, care a intrat în vigoare în decembrie 2016, priveşte ordinea stingerii creanţelor fiscale şi are o consecinţă nefastă. "Se încalcă principiul 'egalităţii de arme'; astfel, contribuabilul pierde posibilitatea de a suspenda executarea silită prin depunerea unei scrisori de garanţie şi este nevoit să aştepte peste 3 ani soluţionarea definitivă a contestaţiei sale fiscale pentru a-şi putea solicita şi banii înapoi", susţine Emanuel Băncilă, partener EY Law, liderul Diviziei de litigii şi dispute fiscale. 

AGERPRES