Guvernul a explicat, iniţial, că supraaciza la benzină şi motorină este necesară pentru finanţarea infrastructurii. În urmă cu opt ani, guvernul de la acea dată, prin pachetul de legi ale sănătăţii, includea în accize taxa pe viciu de 10 euro la mia de ţigarete şi de 200 euro la hectolitrul de alcool rafinat. Datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală arată că s-au strâns aproape 10 miliarde de lei în acest răstimp, fără să fi fost construit niciun spital nou în România deşi guvernul preciza că 70% din sumă urma să fie destinată construcţiei de spitale, 25% pentru programele naţionale de sănătate, iar 5% pentru rezerva Ministerului Sănătăţii.

La momentul votului din Parlament pentru legile sănătăţii, în 2006, au existat solicitări ca ministerul să prezinte un program cu obiectivele de finanţare. Emoţia de moment a trecut, iar banii colectaţi au fost, în principal, folosiţi pentru cheltuielile cu programele de sănătate, reparaţiile unităţilor sanitare sau cumpărarea de aparatură medicală. Lipsa unor precizări exprese în lege a permis reorientarea fondurilor.

Înainte de intrarea în vigoare a accizei suplimentare la carburanţi, premierul Victor Ponta spunea că banii vor ajunge în infrastructură. "Dacă Autostrada Piteşti – Sibiu va fi 4 miliarde de euro, un miliard trebuie să-l dea România, pentru că e cofinanţare minim 25%. Un miliard de euro este această acciză pe un an şi jumătate. Deci acciza pe un an şi jumătate o bag toată ca şi cofinanţare la Sibiu-Piteşti. Dacă luăm Comarnic-Braşov, unde trebuie să dau plăţi de disponibilitate, la fel, îmi mai trebuie un an de acciză", spunea Ponta. La rândul său, fostul ministru Dan Şova a susţinut că "acciza poate fi folosită şi pentru cofinanţare, în ipoteza în care dorim să cofinanţăm mai mult de 15%, sau poate fi folosită şi pentru proiecte noi. Ca exemple de autostrăzi care ar putea fi construite din acciză, de la Borş, până la Nădăşel, sunt 157 de km. Deci, acciza este binevenită. De la Suplacu de Barcău, la Nădăşel, sunt 93 de km, tot pe Autostrada Transilvania – care se află în afara reţelei europene de transport, din păcate – iarăşi poate fi finanţată din acciză".