Cel puţin pe piaţa imobiliară, românii nu sunt mari amatori ai regimului de exclusivitate. Traficul cel mai mare îl au site-urile care folosesc anunţuri postate de oricine şi pe care le poate accesa oricine, fie proprietar,
fie reprezentant al unei agenţii.

În ultimele şase luni, investitorii în portaluri imobiliare au o mare dilemă, dacă să listeze doar proprietăţi scoase la vânzare în regim de exclusivitate sau anunţuri provenite din toate mediile de informare.
Ultimele două site-uri lansate -www.mlsleader.com şi www.bvi.ro se adresează numai agenţiilor imobiliare şi merg pe principiul exclusivităţii. Un al treilea, www.cerean.com, promovat de CEREAN (Central European Real Estate Associations Network) este în stadiul de proiect. Se ştie deja că va fi operativă din 2007 (de când organizaţia va fi prezidată din România) şi că se va adresa specialiştilor, dar încă nu s-a luat decizia dacă va lista doar proprietăţi reprezentate în regim de exclusivitate sau nu.

15-641-35_razvanmunteanu_rp.jpgRiscurile exclusivităţii
«Un listing exclusiv se poate impune doar dacă are o tehnologie bine pusă la punct şi o poziţie neutră în businessul imobiliar. Orice implicare directă în tranzacţii a persoanelor din staff-ul companiei care deţine listingul aduce un minus de credibilitate.»
Răzvan Muntean, director general RUN

Promotorii acestor site-uri sunt nume mari pe piaţa imobiliară internaţională sau provin din alte domenii consacrate de business. MLSLeader, din SUA (cel mai mare portal destinat agenţiilor imobiliare de peste Ocean), împreună cu o firmă din Râmnicu Vâlcea, a deschis www.mlsleader.com. În paralel, Bursa de Valori Bucureşti este implicată într-un alt proiect de portal imobiliar, care ar vrea să cloneze sistemul tranzacţiilor cu acţiuni.

Şi www.bvi.ro şi www.mlsleader. com funcţionează pe baza exclusivităţii şi obligă proprietarii să fie reprezentaţi de un singur agent imobiliar sau agenţie imobiliară. La fel de duri sunt şi cu firmele specializate, impunându-le să listeze doar imobilele pentru care sunt singurii care le promovează. Cu toate că funcţionează de câteva luni bune, s-a dovedit că această idee nu este foarte populară pe piaţă. Amândouă site-urile au strâns cel mult 20 de agenţii doritoare de a lucra în regim de exclusivitate şi nici nu sunt monitorizate ca trafic.

Acum, www.mlsleader.com este extins doar la nivelul judeţelor Sibiu şi Râmnicu Vâlcea, iar de la 1 ianuarie, şi în Bucureşti. Promotorii rămân însă optimişti: „Targetul nostru este ca, în termen de cinci ani, sistemul naţional de servicii de listare multiplă MLSLeader să încorporeze un număr de peste 50 de servicii locale de listare multiplă şi un număr de peste 25.000 de agenţi imobiliari din România, din care peste 4.000 în Bucureşti. Pe termen mediu
şi lung ne propunem extinderea serviciilor în ţări din Europa Centrală şi de Est“, declară Ionuţ Sorin Udrea, general manager MLSLeader.

Atât www.mlsleader.com, cât şi www.bvi.ro se adresează în primul rând agenţiilor imobiliare, din România sau din străinătate, şi merg pe principiul unor conexiuni rapide de afaceri. Informaţiile despre proprietăţile de vânzare sunt introduse şi accesate de către participanţi dintr-o bază de date colectivă.
Deocamdată, site-urile imobiliare cu cel mai mare trafic au proprietăţi de toate tipurile, postate de agenţii, dar nu numai. Informaţiile despre proprietăţi se pot descărca direct, uneori chiar cu fotografii anexate, fără a fi nevoie de o parolă, abonament sau taxă. De exemplu, site-ul www.agentiaimobiliara.ro lucrează simultan cu 350-400 de agenţii, în funcţie de sezon, şi are un trafic cuprins între 25.000 şi 35.000 de vizitatori pe săptămână, potrivit directorului general, Răzvan Munteanu. Acesta nu exclude ca, la un moment dat, să lucreze doar cu anunţuri în exclusivitate, dar consideră că în acest moment piaţa nu este încă pregătită şi nu există o legislaţie care să îi protejeze pe cei care ar apela la acest sistem. 


15-642-35_sorinudrea.jpg

Un mod de a face afaceri
«Un MLS (serviciu de listare multiplă) este un parteneriat de agenţii şi agenţi imobiliari care promovează în sistem de colaborare proprietăţi. Informaţiile despre proprietăţile de vânzare sunt introduse şi accesate de către participanţi.»
Ionuţ Sorin Udrea, general manager MLSLeader

15-640-35_mls.jpg

www.mlsleader.com conţine proprietăţi doar din judeţele Râmnicu-Vâlcea şi Sibiu, iar de la 1 ianuarie 2007, şi din Bucureşti

15-638-35_bvi.jpg

www.bvi.ro respectă principiul exclusivităţii şi se adresează doar agenţiilor imobiliare. Este un parteneriat cu Bursa de Valori Bucureşti

15-639-35_cerean.jpg

www.cerean.com va conţine o bază de date imobiliare din Europa Centrală şi de Est a agenţiilor membre ale organizaţiei CEREAN

Topul celor mai vizitate site-uri imobiliare
*pentru săptămâna 7-14 decembrie

www.imobiliare.ro este o bază de date cu toate tipurile de anunţuri, de la agenţii, particulari, cu acces liber, cu informaţii despre proiecte rezidenţiale, legislaţie şi ştiri de ultim moment de pe piaţă.
Locul I, cu un trafic de 31.866* de vizitatori/ săptămână şi are variante în limba engleză şi în limba germană.

www.agenţiaimobiliara.ro este o bază de date cu anunţuri postate de agenţiile imobiliare, cu acces liber
şi conţine şi alte tipuri de informaţii din piaţa imobiliară, inclusiv taxe, ştiri
la zi. Locul II, cu un trafic de 25.127* de vizitatori/ săptămână şi o variantă în limba engleză.

www.eimobiliare.ro conţine oferte imobiliare -case, birouri şi apartamente în regim hotelier, atât de la agenţii, cât şi de la particulari şi o secţiune juridică. Există şi o secţiune de ştiri.Locul III, cu un trafic de 10.545* de vizitatori/ săptămână şi o variantă în limba engleză.

www.immo-land.ro prezintă oferte din toate segmentele imobiliare – terenuri, case, apartamente, birouri, spaţii comerciale, provenite de la agenţii, dar şi de la particulari şi un ghid pentru finanţare. Locul IV, cu un trafic de 9.845* de vizitatori/ săptămână. Are doar varianta în limba română.

www.imobiliare.net este un portal de anunţuri postate liber, de oricine, fie că este reprezentant al unei agenţii imobiliare sau particular, care poate fi accesat liber. Majoritatea anunţurilor sunt de apartamente.
Locul V, cu un trafic de 9.845* de vizitatori/săptămână. Are doar varianta în limba română.