Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Asigurari si Pensii

UPDATE. ASF: cifrele sunt o estimare maximală rezultată din discuții. EXCLUSIV În asigurări se FURĂ enorm. Cât plătește fiecare șofer român pentru fraude făcute de alții și ce spun firmele de asigurare și oamenii din service

Autor: | | 1 Comentarii

Nivelul fraudei în domeniul RCA atinge aproximativ 20% din totalul despăgubirilor plătite de firmele de asigurare, arată estimări oficiale consultate de Capital. Acest nivel riscă să crească în următoarea perioadă, având în vedere libertățile pe care unitățile service le-au dobândit prin lege, cred firmele de asigurare. De partea cealaltă, service-urile apreciază că frauda o fac companiile de asigurări care încearcă să acopere acest fenomen dând vina pe altcineva.

UPDATE. În urma textului Capital, Autoritatea de Supraveghere Financiară a emis o poziţie prin care anunţă că estimarea privind frauda este una maximală, rezultată din discuţiile din grupurile de lucru şi că urmăreştte atent fenomenul. Redăm integral poziţia ASF:

"Referitor la articolele apărute în presă cu privire la fraudele in asigurări, cifrele despre care discutăm reprezintă o estimare maximală, rezultată din discuţiile avute la nivelul grupurilor de lucru organizate de către ASF pe această temă, grupuri de lucru din care au făcut parte reprezentanţi ai diverşilor participanţi în piata asigurărilor (societăţi de asigurare, intermediari, unităţi reparatoare etc).

ASF urmăreşte cu foarte mare atenţie acest aspect şi caută soluţii, la fel ca si celelalte autoritati competente nationale din tarile europene, pentru a reduce la maximum impactul negativ generat de fraudele in asigurari. Fraudele in asigurari sunt sanctionate de Codul Penal, existand in acest sens institutii ale statului  cu atributii specifice."

 

 

Fiecare şofer român care încheie o poliţă RCA plăteşte în plus 25 de euro din cauza furtului din domeniul asigurărilor.

Estimarea aparţine unor specialişti din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară(ASF) şi este folosită ca ipoteză de lucru pentru diverse studii. 

De unde vine această sumă? Doi din zece lei plătiţi de firmele de asigurare sub titlul de daune în baza asigurării RCA sunt rezultatul unor fraude, mai arată datele consultate de Capital.  În termeni absoluţi, aceasta ar însemna că asigurătorii plătesc într-un singur an  în jur de 150 de milione de euro din cauza furtului. Canalele prin care frauda se propagă în asigurări sunt numeroase şi pleacă de la modul în care firmele sunt organizate până la unele modificări legislative cu impact.  

 

Călin Rangu, directorul Direcţiei de Supraveghere a Intermediarilor şi Reguli de Conduită din cadrul ASF enumeră câteva cauze principale. El face referire la posibile înţelegeri dintre păgubit şi anumite service-uri, la posibile fraude comise de angajaţi ai asigurătorilor pentru a supraevalua daunele, la erorile de management şi la fraudele cu vehicule second hand lovite intenţionat pentru a încasa asigurarea. 

Asigurătorii şi service-urile dau vina unii pe alţii pentru frauda din asigurări, în timp ce ASF vorbeşte despre conduită

Pe de altă parte, Mădălin Roşu, preşedintele Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) şi un vechi specialist în domeniul daunelor din asigurări spune că riscul cel mai mare vine din zona unităţilor service care, prin ultimele regelemntări ale ASF au primit mai multe beneficii. 

" Noi nu deţinem astfel de date, dar procentul de 20% pentru fraudele în asigurări, dacă aşa a fost menţionat de ASF este unul mai mult decât îngrijorător.  Acesta poate indica printre altele că, deşi piaţa RCA a trecut printr-un proces de reglementare de lungă durată, poate că în timpul acestuia s-au strecurat o serie de prevederi în Lege şi norme care au condus la folosirea lor în alte scopuri decât pentru interesul terţului păgubit. Frauda aşa cum este definită în literatura de specialitate poate fi inclusiv exagerarea întinderii unei daune sau a costurilor ce o compun. În prezent, în cazuri izolate, în piaţa de asigurări s-au primit devize de reparaţii şi de 800 lei ora de manoperă, ori astfel de costuri sunt nu exagerate ci de-a dreptul năucitoare. ", a declarat Roşu, pentru Capital.

De partea cealaltă, reprezentanţii service-urilor spun că tarifarea la un anumit nivel al orei de manoperă nu poate fi considerată fraudă, deoarece este dreptul fiecărei societăţi comerciale să îşi fixeze costurile.

" Cum să fie fraudă dacă un  service taxează cu 800-900 sau 1.200 de lei ora de manoperă? Unde este furtul? Fraudă este ce fac asigurătorii, ce au făcut 25 de ani. Acum nu le vine să creadă căp au pierdut controlul şi dau vina pe noi. Noi nu facem decât să aliniem tarifele la nivelul costurilor pe care le avem, iar aceste costuri sunt similare cu cele din vestul  Europei. Doar forţa de muncă este mai ieftină, dar tocmai aici va trebui să creştem cheltuielile, pentru că ne pleacă toţi oamenii. Poate 800 de lei pe ora de manoperă este exagerat, însă sunt cazuri aqbsolut izolate, însă 200-300 de lei pe oră nu e deloc mult şi este normal ca tarifele să crească în următoarea perioadă", comentează Dan Barbu, preşedintele ASSAI, organizaţia service-urilor independente. 

 

Din perspectiva lui Călin Rangu problema majoră ţine nu de relaţiile comerciale ci mai degrabă de conduită. 

" Asigurătorii trebuie să se organizeze mai bine, să dea atenţia necesară gestiunii riscurilor operaţionale, în cadrul general al regulilor de conduită interne şi externe.  Nu ajunge să urmăreşti riscurile financiare, care sunt foarte importante, şi să tratezi minimalist riscurile operaţionale care afectează direct consumatorii. Fraudele sunt stimulate de o cultură organizaţională necorespunzătoare, de lipsa abordării etice sistematice la toate nivelurile, oameni demotivati, procese absente sau formale, sisteme necorespunzătoare, un mediu extern favorabil şi nemonitorizat corespunzător. Fraudele nu sunt generate doar extern , dacă nu sunt şi vulnerabilităţi interne. Noile cerinţe legale care impun supravegherea bazată pe riscuri vor determina o abordare mult mai profesionistă la nivelul pieţei, dezvoltarea prevenţiei, detecţiei şi investigaţiei.", a spus Rangu, pentru Capital. 

Firmele de asigurare, dezavantajate clar de noile reguli, cer o reevaluare a legilor : aceste costuri se vor resfrâmge în buzunarul nostru, al tuturor 

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.