Uzinele Dacia de la Mioveni au primit licenţă de la Autoritatea pentru Reglementare în Energie pentru montarea instalaţiilor de GNCV – gaz natural comprimat, pregătind astfel terenul pentru lansarea pe piaţă a autovehiculelor care funcţionează pe baza acestui tip de carburant. Această soluţie este deja aplicată de mari firme din industria auto, precum Mercedes-Benz, şi reprezintă o soluţie pentru a reduce consumul de carburant al maşinii.

„Decizie privind acordarea autorizaţiei de înfiinţare a instalaţiilor de gaze naturale comprimate pentru vehicule – GNCV societatii AUTOMOBILE DACIA SA, amplasate în localitatea Mioveni aparţinătoare oraşului Mioveni, pe strada Uzinei, nr. 1, judeţul Argeş”, se arată în prezentarea ANRE a deciziei.

Un autovehicul care funcţionează cu gaz natural comprimat este o alternativă „eco” la cel pe bază de benzină sau motorină. Acest tip de autovehicul nu trebuie confundat cu cel care funcţionează cu propan, care este un carburant cu o compoziţie total diferită. În lume, există circa 23 de milioane de autovehicule pe bază de GNCV, cele mai multe în China, Iran şi Pakistan. Această soluţie a acoperit, până în prezent, în general autovehicule de mari dimensiuni, cum ar fi cele pentru transportul în comun, turistic ori şcolar. Recent însă, chiar şi autovehicule personale au început să fie proiectate cu instalații GNCV.

Până la ora publicării acestui text, oficialii Automobile Dacia nu au oferit niciun fel de detaliu privind planurile pe care le au cu sistemul GNCV.

România trebuie să respecte prevederile europene care spun că, în reţeaua de transport rutier a fiecărei ţări trebuie să fie câte o staţie de alimentare GNCV la fiecare 150 de kilometri. Până acum doi ani, nu era niciuna. În 2015, firma Antares o deschis o primă staţie în Râmnicu Vâlcea, planurile fiind ca a doua să fie deschisă la Bucureşti.

Automobile Dacia este cea mai mare companie din România şi unul dintre cei mai mari angajatori. Este parte a concernului francez Renault.

Ce este gazul comprimat

 

GNCV se produce prin comprimarea la presiuni cuprinse între 20-25MPa (200-250 bar) a gazelor naturale preluate din conductele colectoare, de transport sau distribuţie. O instalaţie specială se montează pe autovehicul, din care se injectează gazul natural comprimat în combustibilul classic, benzină sau motorină.

Conform  ANRE, infrastructura necesară în vederea producerii, stocării şi distribuţiei GNCV cuprinde următoarele elemente: a) conducta de racordare la conductele colectoare/ de transport/ de distribuţie a gazelor naturale, după caz; b) postul/ staţia de reglare-măsurare a gazelor naturale; c) unitatea de comprimare a gazelor naturale; d) unitatea de stocare a GNCV; e) pompa de alimentare cu GNCV a recipientului – rezervor al vehiculului; f) bateria de recipiente-butelii pentru transportul GNCV.

Instalaţiile destinate producerii, stocării şi distribuirii GNCV se realizează numai cu echipamente noi.

În vederea optimizării alimentării vehiculelor şi pentru limitarea numărului de cicluri oprire-pornire, recipientele-butelii de stocare a GNCV se conectează prin conducte sub presiune adecvate şi robinete comandate printr-un sistem de automatizare supravegheat prin calculator.