CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

EXCLUSIV Cum arată autostrada pe care trebuia să circulăm de două luni

Autor: |

Primele săpături au început în toamna lui 2011, iar din luna aprilie trebuia să parcurgem cei 82 de kilometri de autostradă dintre Orăştie şi Sibiu în doar 40-45 de minute. La cum arată acum lucrările mai avem de aşteptat câteva luni bune.

Cel puţin o oră şi jumătate este necesară pentru a putea ajunge de la Orăştie la Sibiu, iar acest timp se poate scoate dacă depăşeşti în unele localităţi limita de viteză de 50 km/h, sau chiar de 30 km/h pe unele porţiuni, şi mai ales dacă ai norocul să nu fie blocat traficul în Sebeş, unde deseori aştepţi chiar şi o oră întreagă pentru a traversa oraşul.

În urmă cu doi ani, iunie 2011, autorităţile de atunci semnau contractele pe cele patru loturi ale tronsonului Orăştie-Sibiu şi promiteau că din aprilie 2013 vom putea circula pe cei 82 de kilometri de autostradă. Ce s-a întâmplat? Pe scurt: descărcarea siturilor arheologice, două ierni lungi cu precipitaţii abundente, blocarea Programului Operaţional Sectorial –Transporturi (POS-T) – 85% din valoarea totală eligibilă fiind asigurată de Comisia Europeană prin Fondul de Coeziune-, şi alunecări de teren.

Se circula deja pe 1,7 kilometri

Pe primul lot, contract atribuit companiei Strabag, stadiul fizic al lucrărilor,la începutul acestui an,era de 46,09%, conform raportărilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). La finele lunii mai 2013, stadiul a ajuns la 63,4%, iar pe o porţiune de 1,7 kilometri a fost deschisă deja circulaţia “pentru a prelua traficul de pe tronsonul Deva –Orăştie”, ne-a declarat directorul tehnic de proiect, Marius Mitrofan, la birourile Strabag, de la intrarea în comuna Romoş (judeţul Hunedoara), unde am ajuns tocmai în momentul când salariaţii şi-au terminat programul de lucru. “Uite că m-aţi făcut să vă dau datele, chiar dacă cei de la CNADNR mi-au spus că de la ei trebuie să le primiţi”, se apără Mitrofan. El ne-a adus la cunoştinţă faptul că a fost anunţat de vizita noastră, dar şi înştiinţat să nu ne ofere niciun fel de date. Directorul mai spune că nici el nu-şi poate explica raportările făcute de CNADNR referitoare la stadiul fizic al lucrărilor, promiţând însă că mulţi o să rămână surprinşi în lunile care urmează, creştere de două cifre. “O să vedeţi cum o să crească în fiecare lună stadiul lucrărilor”, ne spune Mitrofan, care estimează că lucrările vor fi gata în luna septembrie a acestui an. Situaţia în teren arată exact cum ne-a fost prezentată: primul strat de asfalt a fost turnat pe mai mult de 60% din lungimea tronsonului, pe anumite porţiuni fiind turnat chiar şi binderul (al doilea strat), şi stratul de uzură. Mai mult, pe câteva sute de metri Strabag a montat deja şi parapeţii.



“Aproape 9 milioane de metri cubi de pământ a trebuit să mişcăm”, face un calcul rapid reprezentantul Strabag, care spune că în unele zile salariaţii au muncit chiar şi până la ora 4 dimineaţa. “Nu ne permitem întârzieri. Știţi cât este o zi de penalizări: 122.000 de euro”, răspunde Mitrofan. Compania a avut de descărcat nu mai puţin de 11 situri arheologice, iar la sit-ul de la kilometrul 14, la Tărtăria (judeţul Alba), fiind descoperită o aşezare datând din perioada epocii fierului, de unde au fost scose la suprafaţă peste 200 de obiecte de bronz şi fier.




Straco lucrează la soluţia salvatoare

De la Sebeş până la Cunţa, pe cei 19,75 de kilometri lucrează cei de la Straco. Lucrările au avansat de la începutul anului şi până în prezent de la 53,16% la 66-67%, după cum susţine Mircea Meluţ, project manager al companiei. “Avem de realizat trei noduri rutiere, este şi o zonă puţin instabilă, dar sperăm să nu mai apară alte probleme şi ploile să ne lase să lucrăm”, povesteşte pe scurt Meluţ despre tronsonul pe care îl gestionează din martie 2012, tocmai când muncitorii de pe şantier au fost nevoiţi să se oprească din turnat asfaltul,iar noi ne aflam în birourile Strabag de la intrarea în Lancrăm. "Este deja turnat stratul de bază pe 12 kilometri, iar pe 2 km şi binderul... Avem utilaje noi, se lucrează în tandem de 13,5 metri (jumătate din lăţimea unei autostrăzi cu 2 benzi pe sens – n.r)“, mai spune Meluţ, adăugând că termenul de finalizare a lucrărilor este luna noiembrie a.c.



Compania are din această lună forţă dublă pe şantierul de pe lotul 2, după ce tocmai a terminat lucrările la porţiunea de 18 kilometri dintre Deva şi Orăştie, restul de 14,8 kilometri fiind daţi în circulaţie la finele anului trecut. Nu mai puţin de 140 de camioane şi 70 de utilaje circulă zi de zi pe cei aproape 20 de kilometri pentru a se încadra în noul termen. Mai mult, salariaţii Straco lucrează cu motoarele turate pentru a termina în doar câteva luni o porţiune din acest lot care va da şoferilor o gură de oxigen – ocolirea municipiului Sebeş. “Când a fost la Deva dl ministru Șova (Dan Șova, ministrul delegat pentru proiectele de infrastructură şi investiţii străine) a văzut traficul de aici (din Sebeş – n.r.) şi ne-a rugat dacă putem să rezolvăm în vreun fel această problemă”, ne-a povestit unul dintre oamenii care lucra pe şantier.





Afară-i vopsit gardul, înăuntru…


De la kilometrul 43,850 până la 65,960 speranţele sunt pierdute. Italienii de la Impregilo, botezată în ultimul timp Imbecilio, lucrează sau mai bine zis nu lucrează aproape deloc. Au turnat asfalt pe o porţiune scurtă de la Sălişte, probabil şi la kilometrul 44, de la Cunţa, iar în interior lucrările au fost lăsate de izbelişte. Noroc cu subcontractorii, care mai aveau câţiva oameni pe şantier şi care au făcut lucrări de-a dreptul surprinzătoare, care îţi atrag privirea de la drumul european – viaductul de la Aciliu.





Dacă la birourile Impregilo de la Gârbova era “o şedinţă mare”, iar italienii nu au vrut să discute cu noi, nici măcar să ne permită accesul pe şantier, la birourile subcontractorului Collini, unde mai sunt doar câteva zeci de oameni, Mattia Pizzorono, directorul de şantier ne-a oferit informaţii chiar în timpul în care lua masa, o salată de morcovi. “Noi facem viaductul, un tunel peste calea ferată şi câteva poduri.Nu vă pot spune care este stadiul lucrărilor pe tot lotul, asta puteţi afla de la Impregilo”, ne-a spus Pizzorno. Despre viaductul cu o lungime de aproape un kilometru şi o înălţime maximă de 75 de metri -la pionul 5,  din cei 12 pe care este pus viaductul -, reprezentantul Collini spune că este gata în proporţie de 95%. Aproximativ 250 de muncitori români au lucrat la ridicarea viaductului, acum Collini mai având doar 25 de oameni. “Se lucrează la hidroizolaţie, iar apoi urmează asfaltarea”, povesteşte Pizzorno, menţionând că dacă ar trebui să facă o altă lucrare ar apela tot la români. Firma italiană a folosit la ridicarea viaductului aproape 35.000 metri cubi de beton şi 6.000 de tone de fier beton. Mare parte din materialele folosite au fost aduse însă din Italia. “Am folosit o tablă specială cor-ten, inventată în SUA, şi care nu se produce în România”, susţine reprezentantul Collini. De altfel toţi constructorii importă materiale pentru a realiza lucrările, în special din Ungaria şi Polonia este adus bitum normal şi bitum modificat (îmbunătăţit cu polimeri), aşa cum ne-a declarat şi directorul Mitrofan de la Strabag, cât şi Mircea Meluţ de la Straco.



Revenind însă la Impregilo, necazurile se ţin lanţ de italieni. După alunecările de teren, pe o porţiune de aproape 6 kilometri, aşa cum a declarat şi ministrul Dan Șova în repetate rânduri, soluţia propusă Companiei de Drumuri a fost respinsă, iar de câteva zile directorul adjunct de şantier al Impregilo, Dan Groza, cel care făcea ca lucrurile să se mişte cât de cât pe acest lot, a renunţat la post.



Primul tunel de autostradă din România

Lucrurile încep să prindă viaţă odată ajunşi pe şantierul lotului 4 (de altfel primul vizitat de noi săptămâna trecută). De la începutul anului şi până în prezent, constructorii – Astaldi, Euro Construct Trading 98 şi Astalrom-, au reuşit să mărească stadiul fizic al lucrărilor de la 53% la 73%, după cum ne-a spus Sorin Scarlat, directorul adjunct al asocierii formată din cele 3 firme. “La sfârşitul lunii noiembrie-începutul lui decembrie am vrea să dăm drumul circulaţiei pe autostradă”, a adăugat Scarlat.În timpul vizitei noastre pe şantier, constructorii excavau pământul din primul tunel de autostradă realizat în România. Erau săpaţi mai bine de aproape 15-20 de metri, din cei 345, câţi va avea tunelul. Aproximativ 40-50 de camioane de pământ sunt scoase zilnic din tunel, până se va ajunge la 50.000 de metri cubi, pentru a elibera tot tunelul.



Euro Construct Trading 98 lucrează între timp şi la hidroizolarea părţii superioare, care ulterior va fi acoperită cu pământul scos din tunel. Înălţimea acestuia va fi de 7 metri, iar după aşternarea căii de rulare va rămâne la 5,5 m. Construirea tunelului a fost propusă de constructor după ce au întâmpinat probleme cu alunecările de teren. Tunelul este încadrat între două viaducte, unul de 640 m, iar celălalt de 200 m.



Primul strat de asfalt a fost turnat pe aproximativ trei sferturi din cei 16 kilometri, iar pe unele porţiuni constructorul avea deja turnat stratul de binder. “Avem cel mai performant utilaj de turnat asfalatul, care zilnic acoperă o lungime de aproape un kilometru”, ne-a spus Sorin Scarlat. Constructorii mai au probleme la kilometrul 73, unde se confruntă cu ample alunecări de teren.


Mai mult, pentru a putea descărca traficul de pe autostradă, Euro Construct şi Astaldi au fost nevoiţi să toarne bretele de acces pentru traficul greu pe drumul national. Iar acest lucru din cauza italienilor de la Impregilo, care nu se pot încadra în termen. <iframe width="640" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/qzMar5fPykQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Germania, trimisă în judecată de Comisia Europeană

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

Exproprieri și angajări pentru autostrada Transilvania

Transporturi si Infrastructura

29 septembrie 2016

CNADNR a parafat patru contracte de dezăpezire pentru drumurile din jurul ...

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

Lufthansa a achiziţionat integral Brussels Airlines

Transporturi si Infrastructura

28 septembrie 2016

SE ÎNCHIDE Transfăgărășanul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii