O ştire de acum câteva zile a trecut practic neobservată: 11 milioane de români poartă rame sau lentile de contact pentru corecţia vederii – arată o nouă statistică a Ministerului Sănătăţii -, iar 40%-45% din ochelarii vânduţi pe piaţa românească sunt cumpăraţi „de-a gata“ de la piaţă sau din hipermarketuri. Trecând de îngrijorarea autorităţilor medicale cu privire la fenomen – „orbiţi“ de sărăcie, românii îşi distrug vederea cu ochelari contrafăcuţi -, şi schimbând registrul, „busines­sul «optică medicală» a fost şi este încă un domeniu în care regulile retailului nu funcţionează“, afirmă Mircea Tătar Moisescu, preşedintele Patronatului Optica. Explicaţia: de când cu criza, vânzările se concentrează asupra produselor din partea de jos a pieţei, unde se înregistrează în mod tradiţional şi cel mai mult comerţ la negru. „Toţi am suferit în ultimii trei ani (…) am înregistrat scăderi semnificative ale cifrelor de afaceri, de aproximativ 25%-35%“, e mai exact Tătar Moisescu.
În plus, „am observat o creştere a fenomenului de «optică mobilă», adică aşa-zişi specialişti se deplasează la sediile diferitelor instituţii şi societăţi comerciale pentru a face consultaţii, spun ei, gratuite, urmate de vânzarea mai mult obligatorie de ochelari. Asta e o altă latură a comerţului la negru (…) Produsele vândute sunt de foarte proastă calitate şi au adaosuri de 1000%“, atrage atenţia preşedintele Patronatului Optica. În loc de notă de subsol: piaţa opticii medicale, estimată la 100 – 130 de milioane de euro, este împărţită între câteva reţele mari de magazine specializate (Optiblu, Optiplaza, Opticris, Optinova) şi peste 1.000 de firme mici, care deţin una-două unităţi.
Semnul declanşării cursei de consolidare
Privind prin dioptrii mari, pentru distanţă, a început concentrarea acestei pieţe, prin excelenţă fragmentată. După ultimii ani în care companiile de profil au căutat să se restructureze şi să se adapteze la contextul economic actual, săptămâna trecută a adus prima tranzacţie în industria de optică din România. Reţeaua Optiblu şi-a „unificat afacerile“, în formularea Ralucăi Cimpianu, director executiv la Optical Network, firma care operează magazinele, cu cele ale Sover, deţinute de grupul Sover Optica, cu scopul declarat de a-şi „consolida poziţia de retailer de optică medicală“.
Odată cu preluarea celor şapte magazine Sover, reţeaua Optiblu ajunge la 28 de magazine şi îşi face intrarea şi în câteva oraşe mari din ţară, în care nu era prezentă (Cluj, Timişoara, Iaşi sau Braşov). Ce urmează? „Reorganizarea totală a businessului (rebranding, modernizare a spaţiilor preluate, training de personal) şi integrarea în reţeaua noastră“, spune Cimpianu, fără să dezvăluie valoarea tranzacţiei.
Într-un orizont nu foarte îndepărtat, crede managerul Optiblu, liderii vor fi clari şi detaşaţi – câteva reţele mari şi mult mai puţini independenţi, dar mai puternici, care vor deveni la rândul lor atractivi pentru investitori financiari sau strategici.
De la general la particular, ultimii trei ani – în care industria de profil a avut de depăşit criza financiară, pe fondul unei invazii de produse ieftine din Asia – au fost de „reorganizare şi corelare a  afacerii cu noua realitate din piaţă“, spune Cimpianu. Ca şi alţi retaileri, măsurile de reduceri de costuri luate au vizat de la consumabile, transport şi până la disponibilizări, renegocierea chiriilor şi închiderea magazinelor neperformante. În paralel, „am schimbat mixul de produse, crescând ponderea celor care se adresează segmentului low-middle“, explică managerul.
Apropo de abordare nouă, şi Paul Licsor, care, împreună cu Szabo Csaba şi importatorul şi distribuitorul de produse de optică medicala AMC, controlează magazinele Optiplaza (19) şi Plusoptic (9), admite că dificultățile financiare îi determină pe români să-și regândească bugetele de cheltuieli. Totuşi, „ochelarii de vedere fiind consideraţi o necesitate, putem spune că activăm pe o piaţă ferită într-o oarecare măsură de problemele create de criza economică altor domenii din retail“.
Estimări concrete pentru 2011? Licsor ia în calcul o creștere a vânzărilor Optiplaza de 12% comparativ cu 2011, când compania a raportat afaceri de 4,4 milioane de euro.
„Din păcate, climatul economic a început să depindă foarte mult de cel politic (…) de exemplu, fluctuaţiile de curs valutar sunt suportate în întregime de companii, ceea ce se simte inclusiv în buzunarul clienţilor“, face el o paranteză. Altfel spus, „2012 va fi în continuare un an dificil pentru industrie – trage concluzia Raluca Cimpianu -, marcat tot de consum scăzut“._

180 este costul mediu, în lei, al unui ochelar făcut după reţeta unui medic specialist. Pentru comparaţie, ochelarii de la tarabă sau din supermarket costă şi 15 lei

100-130 mil. de euro este valoarea pieţei româneşti de optică, estimată de Asociația Patronatul Optica. Segmentul de ochelari de soare reprezintă circa 20% şi are un puternic caracter sezonier