Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Eveniment

Liviu Dragnea, urmărit penal pentru constituire de grup infracțional, abuz în serviciu și fraudare fonduri

Autor: | | 4 Comentarii

Președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, este urmărit penal de procurorii Direcția Națională Anticorupție (DNA) pentru constituire de grup infracțional, abuz în serviciu și infracțiuni referitoare la fraudare de fonduri, în calitate de președinte al Consiliului Județean Teleorman, anunță DNA.

Comunicatul DNA, integral, în rândurile de mai jos:

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor asimilate infracţiunilor de corupţie au dispus efectuarea urmăririi penale faţă de suspecţii:

DRAGNEA NICOLAE-LIVIU, preşedintele Consiliului Judeţean Teleorman la data faptelor, pentru săvârşirea infracţiunilor de: 

- constituirea unui grup infracţional organizat, 

- două infracţiuni de folosire sau prezentare cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene,

- două infracţiuni de abuz în serviciu cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul; 

FIȘCUCI MARIAN, persoană apropiată primului menţionat, acţionar majoritar (scriptic) al Tel Drum SA, pentru săvârşirea infracţiunii de constituirea unui grup infracţional organizat;

PITIȘ PETRE, fost consilier în cadrul CJ Teleorman, reprezentant al Tel Drum SA , pentru săvârşirea infracţiunilor: 

- constituirea unui grup infracţional organizat, 

- evaziune fiscală, în formă continuată, 

- complicitate la două infracţiuni de abuz în serviciu, cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul; 

NEDA FLOREA, reprezentant al SC Tel Drum SA, pentru săvârşirea infracţiunilor de: 

- constituirea unui grup infracţional organizat, 

- complicitate la două infracţiuni de abuz în serviciu, cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul; 

ION FLORIAN, reprezentant al unei societăţi comerciale, pentru săvârşirea infracţiunii de constituirea unui grup infracţional organizat; 

BĂȚĂUȘ MUGUR, funcţionar în cadrul Consiliului Judeţean Teleorman, la data faptelor, pentru săvârşirea infracţiunilor de: 

- constituirea unui grup infracţional organizat, 

- complicitate la două infracţiuni de folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene,

- două infracţiuni de abuz în serviciu cu obţinere de foloase pentru sine sau pentru altul; 

PIPEREA VICTOR, funcţionar în cadrul Consiliului Judeţean Teleorman, la data faptelor, pentru săvârşirea infracţiunilor de: 

- constituirea unui grup infracţional organizat, 

- complicitate la folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene;

NEAGOE DANIEL, asociat şi administrator al unor societăţi comerciale, pentru săvârşirea infracţiunii de constituirea unui grup infracţional organizat; 

PREDESCU MARIN, funcţionar în cadrul Consiliului Judeţean Teleorman, la data faptelor, pentru săvârşirea infracţiunii de complicitate la folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri europene.

Prezentul dosar s-a constituit pe baza unei sesizări a OLAF (Oficiul european antifraudă) transmise la data de 30 septembrie 2016, privind suspiciunea săvârşirii mai multor infracţiuni, între care obţinerea nelegală, pe bază de documente false, a unor finanţări din fonduri europene, pentru lucrări de reabilitare de drumuri judeţene.

Din ordonanţa întocmită de procurori au rezultat aspecte ce conturează suspiciunea rezonabilă potrivit căreia: 

Suspectul Liviu Nicolae Dragnea, preşedinte al Consiliului Judeţean Teleorman, a iniţiat un grup infracţional organizat care acţionează şi în prezent şi din care au făcut şi fac parte funcţionari ai instituţiilor din administraţia publică şi persoane din mediul de afaceri. Grupul iniţiat în anul 2001 are ca principal scop obţinerea, în mod fraudulos, a unor sume importante din contractele finanţate din fonduri publice (naţionale şi europene), prin comiterea unor infracţiuni de abuz în serviciu, de fraudare a fondurilor europene, de evaziune fiscală, spălarea banilor şi folosirea de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii

Grupul infracţional organizat a fost constituit iniţial de către: 

- Liviu Nicolae Dragnea, preşedintele Consiliului Judeţean Teleorman, 

- Fişcuci Marian, apropiat al lui Liviu Nicolae Dragnea şi persoană care a devenit scriptic acţionar majoritar al Tel Drum SA şi care a acţionat şi ca un interpus al lui Liviu Nicolae Dragnea în administrarea societăţii comerciale,

- Mugur Băţăuş şi Victor Piperea, funcţionari în cadrul Consiliului Judeţean Teleorman care au participat iniţial la privatizarea Tel Drum SA iar ulterior s-au ocupat de proiectele finanţate din fonduri publice şi asigurarea cadrului necesar câştigării acestor proiecte de către Tel Drum SA şi

- Neda Florea, la momentul iniţial persoană cu funcţie de conducere în Tel Drum SA care a facilitat privatizarea societăţii, iar ulterior acţionar al societăţii Tel Drum SA, persoană juridică cu capital privat, director al acestei societăţi şi în prezent director adjunct al Tel Drum SA; s-a ocupat de administrarea societăţii şi a asigurat participarea societăţii în comiterea infracţiunilor în scopul săvârşirii cărora a fost constituit grupul.

În vederea asigurării pe termen lung a beneficiilor pentru membrii grupului infracţional organizat, activitatea infracţională a fost concepută în etape, în funcţie de structura unităţii administrativ teritoriale, a societăţilor controlate de membrii grupului infracţional organizat şi de funcţiile şi influenţa pe care aceştia le-au dobândit.

Activitatea de pregătire şi modul de acţiune al grupului organizat a impus, în principal, următoarele etape: 

- Privatizarea Tel Drum SA şi transferarea acestei persoane juridice din proprietatea Consiliului Judeţean Teleorman în sfera de influenţă şi control a suspectului Liviu Nicolae Dragnea, prin persoane interpuse

- Achiziţionarea, în patrimoniul Consiliului Judeţean Teleorman, atât din fonduri ale acestei unităţi administrative teritoriale cât şi prin obţinerea unui credit bancar, a unui utilaj (tren reciclator - stabilizator la rece in situ) de o valoare foarte mare (30 miliarde ROL) care apoi a fost închiriat şi ulterior înstrăinat către Tel Drum SA, ulterior privatizării acestei societăţi comerciale

- Acordarea, în perioada 2002-2005, a lucrărilor de reabilitare şi întreţinere a structurii rutiere aflate în administrarea Consiliului Judeţean Teleorman, către Tel Drum SA, fără a exista o procedură concurenţială de atribuire, deşi societatea comercială devenise persoană juridică cu capital privat

- Crearea şi implicarea în activitatea infracţională a unui număr mare de societăţi comerciale controlate de membrii grupului infracţional organizat, astfel încât acestea să poată fi interpuse în procedurile de atribuire a contractelor publice, să fie utilizate pentru crearea de circuite comerciale şi financiare şi să fie asigurat transferul beneficiilor materiale către membrii grupului infracţional organizat

- Asigurarea câştigării de către Tel Drum SA a contractelor de lucrări finanţate din fonduri publice, în special în cazul Consiliului Judeţean Teleorman, prin folosirea influenţei de care se bucurau membrii grupului infracţional organizat şi de funcţiile ocupate de unii dintre aceştia, prin furnizarea informaţiilor confidenţiale privind licitaţiile publice înainte de momentul publicării anunţurilor şi prin inserarea condiţiilor restrictive în caietele de sarcini (utilajul pe care Consiliul Judeţean Teleorman l-a înstrăinat către Tel Drum SA era unul dintre criteriile de calificare în cazul lucrărilor de reabilitare a drumurilor judeţene)

- Obţinerea în mod preferenţial şi fraudulos de finanţări din bugetul naţional, prin intermediul suspectului Liviu Dragnea Nicolae şi obţinerea în mod nelegal de fonduri din bugetul Uniunii Europene prin furnizarea de documente false şi inexacte, atât în cazul în care beneficiarul fondurilor era într-o primă etapă unitatea administrativ teritorială (care ulterior direcţiona fondurile către Tel Drum SA) cât şi în cazul în care beneficiarul fondurilor era în mod direct una dintre societăţile comerciale controlate de membrii grupului infracţional organizat

- Facilitarea şi intermedierea numirilor unor persoane fizice în funcţii din cadrul administraţiei centrale, prin intermediul membrilor grupului infracţional organizat care administra Tel Drum SA,

- Furnizarea de fonduri pentru formaţiunea politică din care Liviu Nicolae Dragnea face parte, prin donaţii ale membrilor grupului infracţional organizat şi ale societăţilor controlate de aceştia

- Prin prisma influenţei pe care Liviu Nicolae Dragnea o avea la nivelul administraţiei centrale şi în sfera politică, asigurarea accesului la informaţii confidenţiale din cadrul instituţiilor administraţiei centrale şi furnizarea de documente cu caracter confidenţial către membrii grupului infracţional organizat din mediul privat.

- Obţinerea de beneficii patrimoniale de către membrii grupului infracţional organizat, provenite din activitatea infracţională şi din utilizarea frauduloasă a fondurilor publice (beneficii cărora membrii grupului infracţional organizat le dau o aparenţă legală prin scoaterea lor din patrimoniul societăţii în special cu titlu de dividende, prin plata unor remuneraţii cu titlu de salariu, prin simularea unor operaţiuni comerciale sau civile de transfer de drepturi de proprietate sau drept de folosinţă, prin încheierea unor contracte de prestări servicii sau livrare bunuri între societăţile controlate de aceştia)

Structura grupului a permis o interacţiune uşoară între membrii acestuia, fiind de foarte multe ori disimulată prin prisma atribuţiilor de serviciu ale acestora, suspecţii Mugur Băţăuş şi Victor Piperea conducând direcţii din cadrul Consiliului Judeţean Teleorman şi fiind subordonaţi suspectului Liviu Dragnea, iar reprezentanţii din mediul privat reuşind cu uşurinţă să interacţioneze prin prisma contractelor care erau în curs de executare.

Pe perioada derulării activităţii infracţionale, în funcţie de modificările intervenite în structura grupului infracţional organizat la acesta, au aderat noi membri precum:

Suspectul Pitiş Petre, fost consilier în cadrul Consiliului Judeţean Teleorman, care a preluat activitatea de administrare a Tel Drum SA, având aceleaşi activităţi în cadrul grupului ca Marian Fişcuci

Suspectul Neagoe Daniel care a facilitat utilizarea unei societăţi în activitatea ilicită de obţinere a fondurilor publice şi care administra această societate, activitatea acestuia fiind de natură să faciliteze şi transferul beneficiilor patrimoniale către membrii grupului

Suspectul Ion Florian care a facilitat utilizarea unei alte societăţi în activitatea ilicită de obţinere a fondurilor publice şi care administrează această societate. 

În scopul pentru care a fost constituit grupul infracţional organizat, în cursul anului 2008, în calitate de reprezentant al Consiliului Judeţean Teleorman, Liviu Nicolae Dragnea, cu ajutorul lui Mugur Băţăuş şi Victor Piperea (care au asigurat falsificarea şi înlocuirea documentelor), a folosit la organismul intermediar ADR Sud Muntenia documente false şi inexacte, astfel încât firma Tel Drum SA să câştige un contract de reabilitare a 55 km de drum judeţean DJ 701 (limita – Dâmboviţa Gratia – Poeni – Siliştea – Scurtu Mare – Slăveşti – Ciolăneşti – Zabreasca – Dobroteşti), în valoare de 114.263.011 lei, dintre care suma de 13.772.603 euro provenea din fonduri europene.

Au fost falsificate şi înlocuite date din proiectul tehnic ( memoriu tehnic, estimare cantitativă, verificări de structură), documentele fiind denaturate prin falsificarea semnăturii unui proiectant pe estimările cantitative şi inserarea în cuprinsul proiectului (după predarea de către proiectant beneficiarului Consiliu Judeţean Teleorman) a cerinţei ca metoda obligatorie de stabilizare a balastului să fie varianta la rece in situ, condiţie care îi asigura firmei Tel Drum câştigarea licitaţiei.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro