Nemţii au deja câteva planuri pentru piaţa locală, dar vor mai întâi dezvoltarea internetului mobil la Cosmote şi Romtelecom, pentru a implementa serviciile dezvoltate de grup.

«Treabă de neamţ“ sunt cuvintele cu care Panagis Vourloumis, preşedinte şi CEO al OTE, întâmpină entuziasmul românilor care aşteaptă intrarea T-Mobile pe piaţa locală. „Crezi că rebrandingul Cosmote România în T-Mobile ar fi o idee bună? Te întreb pe tine, tu eşti consumatorul“. Iar consumatorul spune fără ezitare „Da“. Răspunsul nu este în totalitate pe placul managerului grec, care pune anul acesta accent pe lansarea cât mai multor produse comune Romtelecom – Cosmote, dar directorii grupului german nu sunt deloc surprinşi. „Într-un top al brandurilor din telecomunicaţii pe piaţa europeană, atât mobile cât şi fixe, T-Mobile este pe locul doi după Vodafone, ca valoare şi notorietate. Cea mai puternică regiune din acest punct de vedere pentru brandul nostru este Europa de Est, unde am făcut o treabă bună în ultimii cinci ani la nivel de branding“, spune Hamid Akhavan, membru în Consiliul de Administraţie al Deutsche Telekom.

Dar, deocamdată, acest proces nu este pe lista priorităţilor grupului, accentul punându-se pe unificarea activităţilor celor două companii la nivel de inovaţii, produse, achiziţii. În plus, deşi s-a spus încă de la început că operaţiunile OTE din România au jucat un rol important în finalizarea tranzacţiei, germanii nu se grăbesc să se facă simţiţi în activităţile de pe piaţa locală.

Internetul mobil, centrul strategiei germane

Conducerea Deutsche Telekom l-a numit anul acesta manager pentru activităţile grupului în sud-estul Europei pe Guido Kerkhoff, cu scopul de a crea o strategie comună pentru regiune. Lucrurile se mişcă însă încet, iar cel mai probabil efectele concrete se vor vedea peste un an. „Sunt mulţumiţi cu felul în care merg lucrurile în România“, spune Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom. „Sunt preocupaţi de lipsa unei licenţe 3G la Cosmote, însă există mai multe variante pentru rezolvarea acestei probleme, de la o achiziţie  până la rearanjarea spectrului“. Şi, chiar dacă nimeni nu declară oficial acest lucru, acesta este o piedică importantă în calea unui posibil rebranding Cosmote în T-Mobile.

Însă înainte de culoarea magenta, clienţii Cosmote şi Romtelecom vor beneficia, într-o perioadă de timp încă nedefinită, de produsele Deutsche Telekom, un alt argument care explică interesul germanilor pentru a aduce la Cosmote o licenţă 3G. „Internetul mobil este tendinţa secolului“, subliniază Christopher Schläffer, directo­rul grupului pen­tru produse şi ino­vaţii. „De ce? Adesea, uităm că nu toată lumea este la fel de dezvoltată ca Europa din punct de vedere tehnologic. Doar 1,3 miliarde de oameni au acces fix la internet, iar acest număr nu s-a schimbat semnificativ în ultimii 20 de ani. În acelaşi timp, la nivel mondial, patru miliarde de oameni folosesc un telefon mobil, iar anul trecut erau doar 3,2 miliarde“, argumentează managerul. Astfel, grupul german a construit o platformă care va permite abonaţilor săi să îşi sincronizeze, cu ajutorul internetului, informaţiile din telefon cu cele din calculator şi să le poată accesa chiar şi pe televizor, pentru abonaţii IPTV. În Germania, Deutsche Telekom are peste 500.000 de abonaţi pentru acest serviciu, Romtelecom cochetând şi în România cu ideea lansării unui serviciu similar. Însă, pentru moment, compania locală profită de pe urma Dolce, platforma TV-satelit ce a atras în primele două luni ale anului 95% din clienţii noi din piaţă. În plus, internetul broadband mobil, care va fi lansat în luna aprilie, va aduce un suflu nou în pachetul de servicii al operatorului.

„Politica noastră este să ne ducem produsele în toate ţările în care pot funcţiona. Trebuie să aveţi răbdare până ajungem în fiecare ţară. România va beneficia în final de cele mai bune produse ale noastre. În puţinul timp pe care l-am petrecut împreună, am reuşit să facem unele îmbunătăţiri la nivel de sinergie, dar este prea devreme“, spune Hamid Akhavan, membru în Consiliul de Admi-nistraţie al Deutsche Telekom. Pe 10 februarie, DT şi OTE şi-au interconectat reţelele, ca prim pas, pentru a reduce costurile operaţionale. Practic, asta înseamnă că un client poate suna de la Atena la New York doar prin intermediul reţelelor celor două companii.

La jumătatea anului trecut, statul grec a vândut 3% din acţiunile OTE către grupul german şi a cedat conducerea companiei către specialiştii Deutsche Telekom. În urma tranzacţiei, ambele entităţi vor deţine câte 25% plus o acţiune din capitalul OTE.

Deutsche Telekom a plătit 3,2 miliarde euro pentru participaţia achiziţionată, iar Grecia ar putea vinde încă 15% din OTE către germani, în următorii ani. În România, grupul elen controlează Romtelecom, Cosmote şi Germanos.

30,9 mil. de utilizatori ai serviciului de telefonie mobilă are Deutsche Telekom în sud-estul Europei, după tranzacţia cu OTE, în timp ce telefonia fixă este utilizată de 12,3 milioane de clienţi

Strategie / Rezultate

152-28159-19_logotpartner_13.jpg47% este procentajul cu care au crescut veniturile Deutsche Telekom din servicii non-voce furnizate în Europa, de la 278 milioane euro, în ultimul trimestru al anului trecut, la 409 milioane euro în trimestrul patru din 2007. În SUA, veniturile din aceste servicii erau de 421 milioane de dolari în ultimele trei luni ale lui 2008, în creştere cu 24,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

28,9 miliarde de euro este totalul veniturilor înregistrate în 2008 de companie în Germania, profitul brut fiind de 10 miliarde de euro. Operatorul a raportat la sfârşitul anului trecut 39,1 milioane de utilizatori pentru serviciul de telefonie mobilă şi 28,6 milioane pentru telefonia fixă. În SUA, T-Mobile are 32,8 milioane de utilizatori, care aduc grupului venituri de 15 miliarde de euro şi un profit brut de 4,2 miliarde de euro.

11,3 miliarde de euro au adus grupului german clienţii din sud-estul Europei, conform unor estimări ale oficialilor, profitul brut fiind de 4,4 miliarde de euro. Rezultatele financiare ale OTE vor fi integrate în rapoartele Deutsche Telekom de anul acesta. În trimestrul trei al anului trecut, OTE a raportat venituri de 4,7 miliarde de euro şi un profit net de 854,9 milioane de euro, profitabilitatea companiei datorându-se telefoniei mobile.

10,9 milioane de linii de acces la internet broadband fix sunt instalate în 50 de oraşe din Germania.